O niepełnosprawnościach w książkach dla dzieci i młodzieży
We wtorek 11 marca 2025 roku w godz. 17:30-19.00 odbędzie się kolejne otwarte seminarium online "O niepełnosprawnościach w książkach dla dzieci i młodzieży", które poprowadzi Ewa Pakalska – bibliografka współtworząca kolekcję tematyczną poświęconą studiom o niepełnosprawności w projekcie "Polonistyka wobec wyzwań współczesnego świata".

Spotkanie będzie poświęcone problematyce niepełnosprawności w książkach dla niedorosłych. Zastanowimy się, czy warto mówić/pisać o niepełnosprawności? Jeśli tak, to jak? Przyjrzymy się, jak autorzy ujmują niepełnosprawność oraz integrację w swoich dziełach. Prześledzimy na przykładzie wybranych tytułów, jakie reprezentacje (o ile w ogóle) mają osoby z niepełnosprawnościami w najnowszej literaturze dla dzieci i młodzieży (wydanej w Polsce).
Ewa Pakalska - absolwentka studiów: wiedza o teatrze (UAM), bibliologia i zarządzanie informacją (UMK), studiów podyplomowych „Literatura dla dzieci i młodzieży wobec wyzwań współczesności” (UW). Dokumentalistka w Pracowni Bibliografii Bieżącej Instytutu Badań Literackich PAN. Współautorka „Polskiej Bibliografii Literackiej”. Interesuje się literaturą dla dzieci i młodzieży, problematyką komiksu i powieści graficznej oraz studiami o niepełnosprawności.
Link do spotkania na platformie Google Meet: https://meet.google.com/yki-adxo-cut
Seminarium organizowane jest w ramach projektu „Polonistyka wobec wyzwań współczesnego świata”, dofinansowanego ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Nauka dla Społeczeństwa II” (numer projektu: NdS-II/SP/0264/2024/01).
Information
Related to the event
See also
Słowiańskie światy wyobraźni 2: Granice tolerancji / Międzynarodowa Konferencja Naukowa
Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Słowiańskie światy wyobraźni 2: Granice tolerancji” organizowana jest przez Wydział Polonistyki UJ.
"Wielogłos": Call For Papers “Disability in Literary Studies”
“Wielogłos. Journal of the Faculty of Polish Studies of the Jagiellonian University” welcomes submissions for the new monographic issue: “Disability in Literary Studies”. The origins of academic disability studies can be traced back to the British and American social movements of people with disabilities in the 1970s and 1980s. The result of this unique alliance between theory and activism was a rejection of the previously dominant medical paradigm in thinking of disability as a bodily/intellectual impairment or personal tragedy, and shifting attention to the socio-material processes of creating disability as a cultural (but yet, to some extent, ableist) construct. For obvious reasons, the crucial role in further development of the discipline was played by researches in sociology and social work, history, anthropology, ethnography, pedagogy, and law. Nevertheless, artistic, literary – or more broadly, textual – practices have remained an extremely important tool for producing this critical knowledge/theory.
AUTORefleksja: „ja” czy „my” i „Ty”? Wszyscy jesteśmy uchodźcami, kobietami, LGBT i osobami z niepełnosprawnością – wykład dra hab. T. Kitlińskiego
W imieniu Instytutu Nauk o Literaturze Polskiej im. I. Opackiego oraz Koła Naukowego Doktorantów Wydziału Filologicznego zapraszamy na wykład dr hab. Tomasza Kitlińskiego zatytułowany „AUTORefleksja: „ja” czy „my” i „Ty”? Wszyscy jesteśmy uchodźcami, kobietami, LGBT i osobami z niepełnosprawnością”.
Różnorodność kulturowa w literaturze dla dzieci i młodzieży – przekład i recepcja
Wydział Neofilologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Instytut Slawistyki Uniwersytetu Christiana Albrechta w Kilonii serdecznie zapraszają na międzynarodową konferencję translatologiczną „Różnorodność kulturowa w literaturze dla dzieci i młodzieży – przekład i recepcja”. Konferencja odbędzie się w Poznaniu w dniach 10–11.01.2019 roku.