Konferencja Polonistyk Uniwersyteckich - 2018
SPRAWOZDANIE
Program ramowy zjazdu
17 maja (czwartek),
godz. 20.00-23.00 uroczysta kolacja w Palmiarni Zielonogórskiej
18 maja (piątek), godz. 10.00–15.00 pierwsza część obrad (sala posiedzeń Senatu Uniwersytetu Zielonogórskiego, budynek Rektoratu, ul. Licealna 9)
godz. 17.00–21.30 część nieformalna konferencji wraz z kolacją
19 maja (sobota), godz. 10.00–13.00 druga część obrad i podsumowanie zjazdu (sala posiedzeń Senatu Uniwersytetu Zielonogórskiego, budynek Rektoratu, ul. Licealna 9)
Patronat Honorowy: JM Rektor Uniwersytetu Zielonogórskiego prof. dr hab. inż. Tadeusz Kuczyński Kanclerz Uniwersytetu Zielonogórskiego mgr inż. Katarzyna Łasińska Marszałek Województwa Lubuskiego Elżbieta Anna Polak Prezydent Miasta Zielona Góra Janusz Kubicki
W związku z potrzebą omówienia aktualnych zagadnień dotyczących stanu oraz przyszłości filologii polskiej 18 i 19 maja 2018 r. w sali posiedzeń Senatu Uniwersytetu Zielonogórskiego odbyły się obrady Konferencji Polonistyk Uniwersyteckich. W zjeździe wzięło udział 36 osób, w tym: pracownicy naukowi z 17 szkół wyższych i Instytutu Badań Literackich PAN, Kanclerz Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego i Urzędu Miasta Zielona Góra. Posiedzenie otworzyli: Dziekan Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego dr hab. prof. UZ Sławomir Kufel, zastępca Dyrektora Instytutu Filologii Polskiej, a zarazem kierownik organizacyjny zielonogórskiej edycji KPU dr Tomasz Ratajczak oraz Prorektor ds. Studenckich prof. dr hab. Wojciech Strzyżewski, którzy przywitali uczestników konferencji. Obrady prowadziła przewodnicząca Konferencji Polonistyk Uniwersyteckich prof. dr hab. Renata Przybylska, Dziekan Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.
W pierwszym dniu zjazdu omówiono wyniki badania ankietowego losów absolwentów studiów polonistycznych (na przykładzie zielonogórskim). Na podstawie zebranych kwestionariuszy dr Kamila Gieba oraz dr Kaja Rostkowska-Biszczanik z Instytutu Filologii Polskiej UZ zaprezentowały wyniki analiz (szczegółowe wykresy, statystyki, uogólnienia). Celem przedsięwzięcia było poznanie opinii absolwentów o zielonogórskich studiach polonistycznych oraz zebranie informacji na temat aktywności zawodowej absolwentów po ukończeniu edukacji na Uniwersytecie Zielonogórskim. Podstawę analizy stanowiło 155 ankiet przeprowadzonych z wykorzystaniem narzędzia Formularze Google. Badanie trwało od 1 lutego 2018 roku do 31 marca 2018 roku (szczegółowe wyniki badania zawiera załączony dokument). Dyskusja nad referatem dotyczyła kilku zagadnień: a) losów absolwentów studiów I i II stopnia oraz studiów doktoranckich różnych uczelni, b) zakresu zmian w organizacji studiów uwzględniających potrzeby rynku pracy, c) miejsca polonistyki w strukturze uniwersytetów i perspektyw współpracy polonistów z innymi wydziałami uczelni, d) sposobów wzmacniania prestiżu polonistyki w skali regionu i kraju, e) kwestii nieuwzględnienia w standardach kształcenia nauczycieli polonistów przedmiotu z zakresu specyficznych właściwości procesu uczenia się dzieci i młodzieży z różnego typu niedomaganiami, f) jakości nadawanych uprawnień do nauczania języka polskiego osobom z wykształceniem innym niż polonistyczne, g) potrzeby dokształcania nauczycieli w ramach specjalności nauczania języka polskiego jako obcego w związku ze zwiększoną migracją obcokrajowców do Polski. Następnie mgr Piotr Bordzoł z Instytutu Badań Literackich PAN przedstawił prezentację przygotowaną wspólnie z mgr Mariolą Wilczak pt. „Biuletyn Polonistyczny” jako narzędzie wsparcia w rozwoju naukowym i zawodowym polonistów. Prelegent wskazał na wielorakie możliwości internetowego wydania „Biuletynu” w zakresie upowszechniania badań naukowych oraz promocji humanistyki. Głównym celem wystąpienia było przedstawienie kilku projektów, które mogą wesprzeć rozwój naukowy i zawodowy polonistów: a) międzynarodowa sieć polonistyk (interaktywna mapa informująca o działalności jednostek polonistycznych w kraju i zagranicą); b) projekty edukacyjne (elearning); w tym punkcie dr Bordzoł poruszył także następujące zagadnienia: pozanaukowa aktywność nauczycieli akademickich jako przykład użycia kompetencji polonistycznych w działalności społecznej, redefinicja koncepcji zawodu polonisty, identyfikacja tzw. umiejętności miękkich i współpraca humanisty z inżynierem; c) przedstawił propozycję wydania „Biuletynu” w wersji anglojęzycznej. W dyskusji nad wystąpieniem poruszono kwestię selekcji i spersonalizowania informacji zamieszczanych na portalu, różnych form popularyzacji wiedzy polonistycznej w sieci (wykłady, filmy, mapy), wyrażono poparcie dla inicjatywy umiędzynarodowienia „Biuletynu”.
W drugim dniu obrad dyskusja zogniskowała się wokół rządowej inicjatywy pn. „Konstytucja dla nauki”. Zebrani podzielili się informacjami na temat zakresu podejmowanych przez uczelnie działań wobec projektowanych zmian. W trakcie debaty poruszono następujące zagadnienia: a) miejsce i status filologii polskiej w propozycji nowej klasyfikacji dziedzin nauki i dyscyplin naukowych przyjętej przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju – zagrożenia wynikające z włączenia polonistyki w obręb innych nauk filologicznych, b) problemy związane z obowiązkiem deklaracji przez pracowników uczelni reprezentowanej przez nich dyscypliny naukowej, c) konsekwencje przejęcia przez senat uczelni uprawnień do nadawania stopnia doktora oraz odrzucenia minimum kadrowego do nadawania stopni naukowych, d) kwestia nowych zasad parametryzacji jednostek naukowych oraz jej skutki (niejednorodna i niejasna polityka kadrowa na uczelniach), e) konsekwencje wynikające z ogłoszenia przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego nowego wykazu czasopism naukowych wraz z liczbą punktów przyznawanych za publikacje w tych czasopismach, f) trudności wynikające z braku terminu oraz kryteriów ewaluacji czasopism. Na zakończenie sobotnich obrad prof. Renata Przybylska podsumowała dwudniowy zjazd KPU, podziękowała organizatorom za jego przygotowanie, a zebranym za udział w zjeździe i liczne głosy w dyskusji, następnie zamknęła posiedzenie.
Magdalena Jurewicz-Nowak
Zielona Góra, 31 maja 2018 r.