Event
Transmedialne narracje drugoosobowe /panel dyskusyjny i promocja numeru tematycznego "Zagadnień Rodzajów Literackich"
Przez długi czas narracja w drugiej osobie uznawana była za jeden z najradykalniejszych eksperymentów artystycznych modernizmu, formę ekstremalnie trudną warsztatowo i odstraszającą czytelników. Dziś staje się coraz powszechniejsza w literaturze fikcjonalnej i niefikcjonalnej, w literaturze drukowanej i cyfrowej oraz w grach wideo i mediach interaktywnych.
Serdecznie zapraszamy na seminarium poświęcone nowemu numerowi „Zagadnień Rodzajów Literackich”. Numer „Transmedial Second-person Narratives" pod redakcją Magdaleny Rembowskiej-Płuciennik (IBL PAN) i Joanny Jeziorskiej-Haładyj (UW) jest pierwszą w Polsce monograficzną prezentacją odmian i zastosowań tej formy narracyjnej.
W spotkaniu wezmą udział polscy i zagraniczni autorzy artykułów zamieszczonych w zeszycie (Michał Kłosiński, Pernille Meyer, Joshua Parker, Sandrine Sorlin, Denise Wong). Będzie to okazja do zapoznania się z bogactwem i różnorodnością tej odmiany narracji, która dopiero zdobywa równorzędne miejsce obok tradycyjnych form opowiadania w pierwszej i trzeciej osobie.
Seminarium (w języku angielskim) odbędzie się online, za pomocą platformy Zoom w dniu 9 marca w godz. 11.00-12.30. Link do wydarzenia:
https://us02web.zoom.us/j/9347117909?pwd=R0tjbS9zVnB2c0gxUERnNTNTbGFWUT09
Z Call for Papers:
Od czasu głośnej Przemiany Butora teoria narracji usiłuje, ze zmienną intensywnością, skonceptualizować zjawisko narracji drugoosobowej. Uznawana jest ona zazwyczaj za formę eksperymentalną, nienaturalną, efemeryczną; nie doczekała się dotąd stałego miejsca w typologiach narratologicznych na prawach równych narracji w pierwszej i trzeciej osobie.
Zwiększone zainteresowanie teoretyków narracji tym trybem opowiadania przypadło na dekady przełomu XX i XXI. Zmalało ono jednak, zanim tematyka relacji „ty” i „ja” doprowadziła do tzw. „zwrotu do Ty” (The You Turn), jaki ma miejsce od kilkunastu lat w
filozofii (umysłu, języka, w etyce i epistemologii), naukach społecznych i psychologii czy neuronauce. Jednakże w literaturze różnych kręgów językowych wyraźnie można zaobserwować wzrost popularności narracji drugoosobowej, zarówno w tekstach fikcjonalnych, jak i niefikcjonalnych. Nowym kontekstem kulturowym dla szerszego zastosowania różnych odmian narracji w drugiej osobie okazała się rewolucja cyfrowa i środowisko nowych technologii i nowych mediów. Gry wideo, hiperteksty, formy literatury cyfrowej, technologie interaktywne i wspólnotowe praktyki pisarskie oraz platformy społecznościowe często aktywizują właśnie ten typ narracji.