Event
Wykład otwarty: dr hab. Ewa Grzęda Prof. UWr "W górach poetów i malarzy. Romantyczne wędrówki Polaków po Szwajcarii Saskiej".
3 kwietnia 2019 r. o godz. 18.00 w sali 141 Instytutu Filologii Polskiej UWr (pl. Nankiera 15) odbędzie się kolejny wykład otwarty organizowany przez Pracownię Badań Humanistycznych nad Problematyką Górską IFP UWr. Wykład zatytułowany "W górach poetów i malarzy. Romantyczne wędrówki Polaków po Szwajcarii Saskiej" wygłosi dr hab. Ewa Grzęda Prof UWr.
Wykład będzie transmitowany i udostępniony na stronie: https://www.facebook.com/glkuwr

Jeden z najpiękniejszych zakątków górskich Europy Środkowej rozciągający się wzdłuż koryta Łaby, rozsławiony przez znanych poetów i malarzy, obecnie wydaje się nieco zapomniany przez polskich amatorów górskich wędrówek.
Udokumentowana historia polskiej turystyki w Górach Połabskich i literackiej oraz artystycznej recepcji krajobrazu i kultury Szwajcarii Saskiej sięga pierwszych dekad XIX w. Natomiast początek i rozwój regularnego ruchu turystycznego w tym atrakcyjnym i malowniczo usytuowanym regionie przypada na drugą połowę XVIII w. Niemieckojęzyczne opisy Szwajcarii Saskiej, pełniące w tym czasie funkcję przewodników, powstały już w pierwszym dziesięcioleciu XIX w. Polacy zaczęli odwiedzać Szwajcarię Saską w celach turystycznych stosunkowo wcześnie. Eskalacja polskiego zainteresowania tamtejszymi górami miała miejsce w dobie romantyzmu. Wówczas malownicze szlaki (podstawowe zostały wytyczone na początku XIX w.), urozmaicone niezwykle zróżnicowanymi formacjami skalnymi, przemierzali także znani polscy poeci: Adam Mickiewicz, Edward Odyniec, Wincenty Pol, w niewielkim zakresie Juliusz Słowacki. Z tego okresu zachowało się kilka interesujących polskojęzycznych relacji pamiętnikarskich, bądź epistolograficznych, opisujących mikrowyprawy w Góry Połabskie, m.im. autorstwa Andrzeja Edwarda Koźmiana, Stanisława Deszerta, Antoniego Edwarda Odyńca, Klementyny z Tańskich Hoffmanowej czy Macieja Bogusza Stęczyńskiego.
Podczas anonsowanego wykładu postaramy się wykazać, że w pierwszej połowie dziewiętnastego wieku te niewysokie, acz malownicze góry Europy Środkowej, były przez Polaków chętnie odwiedzane, a ruch turystyczny na ich obszarze wpisuje się wyraźnie w historię polskiej turystyki górskiej. Ze względu na osobliwe walory estetyczne i przyrodnicze Szwajcarii Saskiej recepcja krajobrazu tamtejszych gór stołowych, charakteryzujących się dużym nagromadzeniem urozmaiconych formacji skalnych, miała wpływ na rozwój wrażliwości estetycznej polskich romantyków. Bezpośredni kontakt z przyrodą i krajobrazem Szwajcarii Saskiej pełnił także ważną rolę w kształtowaniu wyobraźni przestrzennej polskich turystów i stanowił zachętę do eksploracji innych gór Europy i świata, m.in. Alp. Z kolei ze względu na udogodnienia wynikające z rozwoju infrastruktury turystycznej na terenie Szwajcarii Saskiej, ułatwiające odbywanie wycieczek na tym obszarze i ułatwiające niewyrobionym turystom dotarcie do najatrakcyjniejszych, a trudnodostępnych miejsc i obiektów, mikrowyprawy w Góry Połabskie wyznaczyły ważny etap w rozwoju turystyki górskiej na poziomie popularno-rekreacyjnym, towarzyskim i rodzinnym. Powstałe w pierwszej połowie dziewiętnastego wieku polskojęzyczne relacje z wycieczek po Szwajcarii Saskiej są w związku z tym również godnym uwagi przejawem początków polskiej literatury podróżniczo-wyprawowej.
Information
See also
VII wiatr od morza. Sensacja, prowokacja, skandal - o przekraczaniu kulturowych norm
Ogólnopolska konferencja naukowa: literatura - język - dydaktyka - kultur
Wielkie Pomorze - społeczności i narody
Rozpoznane. Nazwane. Przedstawione. Świat w polskiej dramaturgii najnowszej
Organizatorzy: Katedra Badań nad Teatrem i Filmem Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Ośrodek Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym Instytutu Badań Literackich PAN.
Światy poza światem. Fantastyka wysokoartystyczna w literaturze i kulturze
Organizatorzy niniejszej konferencji chcieliby zachęcić do pochylenia się nad następującymi problemami: • Polskimi i zachodnimi typologiami gatunków fantastycznych (czyli zarówno fantasy, science fiction, jak i fantastyka grozy, w tym horror, i podobnie dalej); • Kanoniczności fantastyki i przewartościowania opozycji low i high fantasy; • Proliferacji gatunków i subgatunków fantastycznych; • Dominacji kategorii estetycznych w genologii fantastycznej (urban fantasy, dark fan-tasy, steampunk, post-apo, cyberpunk, dieselpunk etc.); • Relacji tekstów reprezentujących nurty Nowej Fali SF i New Weird do korpusu klasycznej fantastyki; • Korzeni gatunkowych fantastyki (francuska marveilleux, anglosaski realizm fantastyczny czy niemiecki romantyzm); • Inkluzywności fantastyki grozy w kanonie fantastycznym; • Wzmożonej aktywności światotwórczej fantastów (tworzenie encyklopedii, kompendiów, podręczników, atlasów, grafik koncepcyjnych itp.); • Przekładalności konwencji fantastycznych na media pozaliterackie: filmy, gry wideo, komiksy, gry fabularne (w tym LARPy) i transmedia.