Polish Studies Bulletin

Event

Date of the event: 24.08.2019 - 01.09.2019
Added on: 18.08.2019

XVI Festiwal Kultury Żydowskiej Warszawa Singera

Type of the event:
Festival
City or town:
Warszawa
Organisers:

To jedno z najważniejszych i najbardziej dynamicznych wydarzeń kulturalnych Stolicy. Jazz, pop, kabaretowe rewie, teatr, literatura, sztuki wizualne, historia i tradycja Żydów, Polski, Warszawy. Bogata oferta dla dzieci i rodzin.

Po raz pierwszy na Festiwalu zagości Naom Vazana z Izraela, a towarzyszyć jej będzie Tomasz Kukurba, lider najbardziej znanej polskiej formacji klezmerskiej Kroke. Adrienne Haan, niemiecko-luksemburska wokalistka i aktorka o ogromnym temperamencie scenicznym, której szczególnie bliska jest piosenka kabaretowa lat 20- i 30-tych XX wieku wystąpi w koncercie „Tehorah”. Na miłośników tanga czeka spektakl „Jak za dawnych lat polskie tango show”, przygotowany przez Sawars Tango Orquesta. To jedna z niewielu formacji instrumentalnych nawiązujących bezpośrednio do argentyńskich orquesta tipica oraz zespołów tangowych przedwojennej Warszawy. W spektaklu wystąpią Anna Dereszowska i Andrzej Seweryn. Rodzime tradycje folkowe przybliży Kapela Brodów, zespół założony przez Witka Brodę, multiinstrumentalistę i eksploratora muzycznych tradycji różnych kultur oraz Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego, od 1996 roku wydająca nowe pokolenia interpretatorów muzyki klezmerskiej. Grupa wystąpi podczas Nocy Klezmerów, a wraz z nią Frank London, trębacz i kompozytor, jeden z najważniejszych amerykańskich muzyków klezmerskich. Po raz kolejny na Festiwalu będzie można posłuchać znakomitego Jazz Bandu Młynarski - Masecki, w interpretacjach szlagierów z lat 20-tych ubiegłego stulecia autorstwa wybitnych kompozytorów takich jak Henryk Wars, Jerzy Petersburski czy bracia Artur i Henryk Gold. Paweł Szamburski, klarnecista i kompozytor, specjalnie na Festiwal Warszawa Singera przygotował autorskie opracowania pieśni i nigunów chasydzkich. Wielbiciele ekspresji Marka Dyjaka będą mieli okazję uczestniczyć w jego koncercie Jasminum, w którym artysta zaprezentuje aranżacje przedwojennych kompozycji twórców żydowskiego pochodzenia, m.in.  H. Warsa i J. Petersburskiego.

Festiwal zostanie zainaugurowany uroczystym premierowym koncertem kantorów w Synagodze im. Nożyków. W tym roku wystąpią: Yaakov Lemmer z USA, Yoni Rose z Niemiec oraz chłopiec kantor Aharon Shtark z Izraela, przy akompaniamencie wybitnego pianisty Menachema Bristowskiego.

Dla miłośników jazzu natomiast ciekawą propozycją będzie „Hammond Summit”, trzecie już wydarzenie w ramach innowacyjnej serii koncertów, w których spotykają się muzycy grający na tym samym instrumencie (w ubiegłym roku były to skrzypce, a jeszcze poprzednio – klarnet). W tej nietypowej konwencji spotkają się w tym roku: Kajetan Galas, Paweł Tomaszewski oraz Kit Downes z Wielkiej Brytanii. Włoska grupa Erodoto Project wystąpi w koncercie zatytułowanym „Molòn labè”, który oddaje rytmy i atmosferę regionu śródziemnomorskiego, z całą jego wielowiekową mozaiką kulturową. Z kolei jeden z czołowych polskich pianistów jazzowych, Kuba Stankiewicz zaprezentuje muzykę Romana Statkowskiego, genialnego polskiego kompozytora z przełomu XIX i XX w.

Wiele interesujących propozycji znajdą wielbiciele teatru. Między innymi hiszpański spektakl „Kartograf” („El Cartógrafo”), którego akcja rozgrywa się w Warszawie, w 1940 roku i współcześnie. Do przeszłości wojennej nawiązuje także monodram włoskiej aktorki Lucii Vita „To było” („Questo è stato”), będący adaptacją przejmującej historii rodziny Piery Sonnino, spisanej w książce pod tym samym tytułem. Oczywiście zobaczyć będzie można spektakle warszawskiego Teatru Żydowskiego: m.in. tegoroczną premierę: „Śpiewaka Jazzbandu”, musical w reż. Wojciecha Kościelniaka – historię jazzowego muzyka, który chce wyrwać się z żydowskiego domu i kantoralnej tradycji. Warto też zwrócić uwagę na spektakl z Poznania – „Michaś”. Jest to monodram zrealizowany przez Teatr Ósmego Dnia i Grupę Stonewall, poświęcony prof. Michałowi Głowińskiemu, wybitnemu polskiemu literaturoznawcy. Reżyserem spektaklu jest Mike Urbaniak, a zagra w nim Piotr Nerlewski.

Warszawa Singera to również bogata oferta dla dzieci i rodzin. Polecić tu można spektakl muzyczny „Filiżanka”, przygotowany w Centrum Artystycznym SCENA, będący spojrzeniem na wojnę z perspektywy najmłodszych. To sztuka o dzieciach, dla dzieci i z dziećmi w rolach głównych.

Finałem tegorocznej edycji Festiwalu Singera będzie tradycyjne plenerowe widowisko na placu Grzybowskim, które zawsze gromadzi tysiące widzów. Tym razem wystąpi legendarna gwiazda skrzypiec – Nigel Kennedy w koncercie zainspirowanym „Sztukmistrzem z Lublina” Isaaka B. Singera oraz kompozycjami Georga Gershwina.

To tylko wybrane propozycje.

(informacja Organizatorów)

Information

See also

27.04.2015

VII wiatr od morza. Sensacja, prowokacja, skandal - o przekraczaniu kulturowych norm

Ogólnopolska konferencja naukowa: literatura - język - dydaktyka - kultur

27.04.2015

Wielkie Pomorze - społeczności i narody

 

27.05.2015

Rozpoznane. Nazwane. Przedstawione. Świat w polskiej dramaturgii najnowszej

Organizatorzy: Katedra Badań nad Teatrem i Filmem Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Ośrodek Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym Instytutu Badań Literackich PAN.

27.05.2015

Światy poza światem. Fantastyka wysokoartystyczna w literaturze i kulturze

Organizatorzy niniejszej konferencji chcieliby zachęcić do pochylenia się nad następującymi problemami: • Polskimi i zachodnimi typologiami gatunków fantastycznych (czyli zarówno fantasy, science fiction, jak i fantastyka grozy, w tym horror, i podobnie dalej); • Kanoniczności fantastyki i przewartościowania opozycji low i high fantasy; • Proliferacji gatunków i subgatunków fantastycznych; • Dominacji kategorii estetycznych w genologii fantastycznej (urban fantasy, dark fan-tasy, steampunk, post-apo, cyberpunk, dieselpunk etc.);  • Relacji tekstów reprezentujących nurty Nowej Fali SF i New Weird do korpusu klasycznej fantastyki; • Korzeni gatunkowych fantastyki (francuska marveilleux, anglosaski realizm fantastyczny czy niemiecki romantyzm); • Inkluzywności fantastyki grozy w kanonie fantastycznym; • Wzmożonej aktywności światotwórczej fantastów (tworzenie encyklopedii, kompendiów, podręczników, atlasów, grafik koncepcyjnych itp.); • Przekładalności konwencji fantastycznych na media pozaliterackie: filmy, gry wideo, komiksy, gry fabularne (w tym LARPy) i transmedia. 

We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.