Person
mgr Samanta Busiło
Prowadzi zajęcia dla studentów polonistyki ze stylistyki i kultury języka polskiego, metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, translatoryki oraz tendencji rozwoju współczesnej polszczyzny w ramach studiów I i II stopnia oraz zajęcia z zakresu dydaktyki języka polskiego jako obcego na studiach podyplomowych w Polskiej Akademii Nauk.
Członek zespołu egzaminatorów, autorów testów oraz audytorów Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego, ekspert NAWA.
Autorka i współautorka materiałów dydaktycznych do nauki jpjo, w tym podręczników, m.in. Moje dziecko w polskiej (2014), Chcę pracować w Polsce (2015), Ryby, żaby raki czy Rupaki? (2023), Silva rerum (2024).
Pomysłodawczyni i koordynatorka wielu projektów edukacyjnych, naukowo-dydaktycznych finansowanych ze środków KPRM, Senatu RP, NAWA. Metodyk projektów finansowanych ze środków EFU i EFS, w tym dwóch nagrodzonych Europejskim Znakiem Jakości European Language Label.
- Zainteresowania naukowe:
- język wartości, kulturowe uwarunkowania sukcesu edukacyjnego, język polski do celów akademickich, dydaktyka języka polskiego jako obcego/ drugiego;
- stylistyka, kultura języka polskiego, translatoryka, glottodydaktyka;
- język polski do celów akademickich, testowanie i certyfikacja, metodyka nauczania języka polskiego, dydaktyka języka polskiego jako obcego/ drugiego, nauczanie osób ukraińskojęzycznych.
Artykuły naukowe
-
Opis operacji mentalnych i procesu badawczego w dyskursie naukowym w perspektywie glottodydaktycznej (propozycja inwentarza leksykalnego), w: „Poradnik językowy” 10/2024, red. S. Dubisz, s. 64-81, DOI: 10.33896/PorJ.2024.10.4; link do publikacji: https://www.journals.polon.uw.edu.pl/index.php/pj/article/view/1712/1182;
-
Mediacja tekstowa w rozwijaniu językowych kompetencji akademickich studentów z Ukrainy (na przykładzie abstraktu), w: „Poradnik językowy” 10/2022, red. S. Dubisz, s. 215-233, DOI: 10.33896/PorJ.2022.10.13; link do publikacji: http://www.poradnikjezykowy.uw.edu.pl/wydania/poradnik_jezykowy.799.2022.10.14_Busilo.pdf
-
Gatunki naukowe i dydaktyczne w edukacji polonistycznej na Ukrainie), w: „Poradnik językowy” 1/2022, red. S. Dubisz, s. 226247, DOI: 10.33896/PorJ.2022.1.12; link do publikacji: http://www.poradnikjezykowy.uw.edu.pl/wydania/poradnik_jezykowy.790.2022.01.13-S.Busilo.pdf
-
Język polski jako obcy w odmianie akademickiej ogólnej dla studentów z Ukrainy – nowe wyzwania w glottodydaktyce polonistycznej, w: „Polonistyka w świetle tradycjii wyzwań współczesności”, red. I. Bundza, A. Krawczuk, Львівський національний університетімені Івана Франка, 2021, ISBN 978-617-598-145-0, s. 430-444; link do publikacji: https://www.researchgate.net/publication/378315786_Jezyk_polski_jako_obcy_w_odmianie_akademickiej_ogolnej_dla_studentow_z_Ukrainy_-_nowe_wyzwania_w_glottodydaktyce_polonistycznej.
Podręczniki:
-
Ryby, żaby raki czy Rupaki?, Busiło S., Roćko A., Duda K., Olechowska M., Wydawnictwo IBL PAN; link do publikacji: https://biuletynpolonistyczny.pl/pl/articles/darmowe-materialy-do-nauczania-jezyka-polskiego-jako-obcego,294/detail.