Polish Studies Newsletter

Person

06.01.2023

mgr Samanta Busiło

Fields: Językoznawstwo
Samanta Busiło ukończyła polonistykę i ukrainistykę na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2004 roku jest związana z Katedrą Języków Słowiańskich Przykarpackiego Uniwersytetu Narodowego w Iwano-Frankiwsku.

Prowadzi zajęcia dla studentów polonistyki ze stylistyki i kultury języka polskiego, metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, translatoryki oraz tendencji rozwoju współczesnej polszczyzny w ramach studiów I i II stopnia oraz zajęcia z zakresu dydaktyki języka polskiego jako obcego na studiach podyplomowych w Polskiej Akademii Nauk.

Członek zespołu egzaminatorów, autorów testów oraz audytorów Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego, ekspert NAWA.

Autorka i współautorka materiałów dydaktycznych do nauki jpjo, w tym podręczników, m.in. Moje dziecko w polskiej (2014), Chcę pracować w Polsce (2015), Ryby, żaby raki czy Rupaki? (2023), Silva rerum (2024).

Pomysłodawczyni i koordynatorka wielu projektów edukacyjnych, naukowo-dydaktycznych finansowanych ze środków KPRM, Senatu RP, NAWA. Metodyk projektów finansowanych ze środków EFU i EFS, w tym dwóch nagrodzonych Europejskim Znakiem Jakości European Language Label.

Samanta Busiło - fotografia w alejce, na tle drzew, z jesiennym bukietem w ręku

  •  
  • Zainteresowania naukowe:
  •  
  • język wartości, kulturowe uwarunkowania sukcesu edukacyjnego, język polski do celów akademickich, dydaktyka języka polskiego jako obcego/ drugiego;
  • stylistyka, kultura języka polskiego, translatoryka, glottodydaktyka;
  • język polski do celów akademickich, testowanie i certyfikacja, metodyka nauczania języka polskiego, dydaktyka języka polskiego jako obcego/ drugiego, nauczanie osób ukraińskojęzycznych.

 

 

 

 

 

 

 


Artykuły naukowe

  1. Opis operacji mentalnych i procesu badawczego w dyskursie naukowym w perspektywie glottodydaktycznej (propozycja inwentarza leksykalnego), w: „Poradnik językowy” 10/2024, red. S. Dubisz, s. 64-81, DOI: 10.33896/PorJ.2024.10.4; link do publikacji: https://www.journals.polon.uw.edu.pl/index.php/pj/article/view/1712/1182;

  2. Mediacja tekstowa w rozwijaniu językowych kompetencji akademickich studentów z Ukrainy (na przykładzie abstraktu), w: „Poradnik językowy” 10/2022, red. S. Dubisz, s. 215-233, DOI: 10.33896/PorJ.2022.10.13; link do publikacji: http://www.poradnikjezykowy.uw.edu.pl/wydania/poradnik_jezykowy.799.2022.10.14_Busilo.pdf

  3. Gatunki naukowe i dydaktyczne w edukacji polonistycznej na Ukrainie), w: „Poradnik językowy” 1/2022, red. S. Dubisz, s. 226247, DOI: 10.33896/PorJ.2022.1.12; link do publikacji:  http://www.poradnikjezykowy.uw.edu.pl/wydania/poradnik_jezykowy.790.2022.01.13-S.Busilo.pdf

  4. Język polski jako obcy w odmianie akademickiej ogólnej dla studentów z Ukrainy – nowe wyzwania w glottodydaktyce polonistycznej, w: „Polonistyka w świetle tradycjii wyzwań współczesności”, red. I. Bundza, A. Krawczuk, Львівський національний університетімені Івана Франка, 2021, ISBN 978-617-598-145-0, s. 430-444; link do publikacji: https://www.researchgate.net/publication/378315786_Jezyk_polski_jako_obcy_w_odmianie_akademickiej_ogolnej_dla_studentow_z_Ukrainy_-_nowe_wyzwania_w_glottodydaktyce_polonistycznej.

Podręczniki:

  1. Ryby, żaby raki czy Rupaki?, Busiło S., Roćko A., Duda K., Olechowska M., Wydawnictwo IBL PAN; link do publikacji: https://biuletynpolonistyczny.pl/pl/articles/darmowe-materialy-do-nauczania-jezyka-polskiego-jako-obcego,294/detail.

We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.