Research project
Projekt tworzy ramy merytoryczne dla indywidualnych zadań badawczych realizowanych przez pracowników Katedry Teorii i Praktyk Komunikacji.
Jego istotą jest opis funkcjonowania i analiza mechanizmów sprawczych komunikacji społecznej w aspekcie diachronicznym i synchronicznym (leksyka/onomastyka, style i socjolekty, dyskursy, językowe i wizualne aspekty komunikacji, medialne i multimedialne gatunki kultury popularnej, medialne konteksty edukacji, dawne i nowe media) oraz problematyka 'communication design' (tożsamość komunikacyjna oraz wizerunek firm i instytucji, branding, reklama i public relations).
W ramach realizacji projektu organizowane są konferencje, powstają artykuły i rozdziały w pracach zbiorowych. Wydawana jest seria "Komunikacja i język" (pomysłodawca i redaktor serii dr Jarosław Pacuła) – do tej pory opublikowano:
- "Pętla czasu: język i kultura", red. J. Pacuła, Wyd. ATH, Bielsko-Biała 2014;
- "Poetyka gestów: język-literatura-kultura", red. T. Bielak, J. Pacuła, L. Romaniszyn-Ziomek, Wyd. ATH, Bielsko-Biała, 2014;
- "W kontakcie: język i komunikacja", red. K. Ożańska-Ponikwia, J. Pacuła, Wyd. ATH, Bielsko-Biała, 2015;
- "Teksty i preteksty. Edukacyjna przestrzeń obrazu", red. J. Pacuła, Wyd. ATH, Bielsko-Biała, 2016.
Powstały również monografie i prace zbiorowe, m. in.:
- "Dostrzec różnicę", red. T. Bielak, R. Pysz, Wyd. ATH, Bielsko-Biała, 2014;
- "Media.pl Badania nad mediami w Polsce", red. T. Bielak, G. Ptaszek, wyd. Libron, Kraków, 2016 (pomysłodawcą antologii był dr Tomasz Bielak);
- J. Pacuła: "XVIII- i XIX-wieczne nazewnictwo «zwierząt zmierzchnych» (perspektywa etnolingwistyczna)", Wyd. ATH, Bielsko-Biała, 2015;
- J. Szarlej: "Językowy obraz człowieka w profetycznych księgach Starego Testamentu", Wyd. ATH, Bielsko-Biała, 2013.
W przygotowaniu do druku znajdują się monografie dr. Jarosława Pacuły "Polszczyzna gułagu. Leksyka" i "Polszczyzna gułagu. Słownik" oraz dr Eweliny Gajewskiej "Polski dyskurs reklamowy końca XIX i początku XX wieku".
Źródło ilustracji: portal pixabay.com; użytkowanie na licencji Creative Commons Public Domain CC0.
Information
See also
Krytyczna edycja "Pism zebranych" Stefana Żeromskiego
Celem projektu jest kontynuacja rozpoczętej przed 1980 r. i przerwanej po kilkunastu latach krytycznej edycji "Pism zebranych" Stefana Żeromskiego (IBL PAN) - zaplanowana została na 39 tomów, rozdzielonych między 6 serii: utwory nowelistyczne, powieści, dramaty, pisma społeczne i wspomnienia, dzienniki oraz listy. Z zaplanowanych 39 tomów do roku 2014 ukazały się 22 tomy (zakończone zostały: seria utworów nowelistycznych, t. 1-5 oraz seria listów, t. 34-39). Pozostałe tomy nie zostały wydane drukiem z powodu choroby i śmierci kilku członków Komitetu Redakcyjnego, w tym prof. Golińskiego, który zmarł w 2008 r.
Kontynuacja wydania krytycznego "Dzieł zebranych" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, t. 4-23
W ramach projektu zostaną opracowane krytycznie i wydane kolejne tomy "Dzieł zebranych" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, jednego z najważniejszych pisarzy polskich XX wieku. Edycja wypełni poważną lukę we współczesnym polskim edytorstwie. Opracowane na podstawie kwerend archiwalnych i bibliograficznych tomy obejmą między innymi: "Inny Świat", "Dzienniki pisane nocą", eseje, korespondencję, rozmowy i wywiady z pisarzem.
Dokończenie sejmowego wydania "Dzieł wszystkich" Jana Kochanowskiego
Celem projektu jest dokończenie "Sejmowego wydania dzieł wszystkich" Jana Kochanowskiego. W tej renomowanej edycji ukazało się dotąd od 1982 do 1997 roku 8 tomów dzieł poety. Prace edytorskie zostały następnie niestety zawieszone z powodu braku środków finansowych i reorganizacji wykonującego projekt Instytutu - IBL PAN. Obecnie na nowo podjęte prace nad projektem przewidują dokończenie tej serii, czyli przygotowanie naukowej, krytycznej edycji kolejnych jedenastu tomów dzieł poety.
"Geopolonistyka" - the virtual bridge between cultures
"Geopolonistyka" is a story about the history of research on the Polish language and literature, about the institutions engaged in didactics and Polish studies, about the people who practiced this research and created the conditions for its development. It is a story about their work in institutions and about students - possibly future researchers and didacticians of the Polish language. The narrators of this story are researchers, didacticians and students. They tell the story in the form of recorded statements, made films, and documentary studies. Each of them contributes to building a narrative about Polish studies in the world, about the study of Polish language and literature, about the value of learning Polish.