Research project
Kultura literacka Wilna do roku 1655
_________________________________
Wyniki badań wykorzystane zostały w publikacji: Jakub Niedźwiedź, Kultura literacka Wilna (1323-1655). Retoryczna organizacja miasta (seria "Biblioteka Literatury Pogranicza", t. 20, Wyd. Universitas, Kraków 2012), która dostępna jest w Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego pod adresem internetowym: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/53702 .
Information
See also
"Geopolonistyka" - the virtual bridge between cultures
"Geopolonistyka" is a story about the history of research on the Polish language and literature, about the institutions engaged in didactics and Polish studies, about the people who practiced this research and created the conditions for its development. It is a story about their work in institutions and about students - possibly future researchers and didacticians of the Polish language. The narrators of this story are researchers, didacticians and students. They tell the story in the form of recorded statements, made films, and documentary studies. Each of them contributes to building a narrative about Polish studies in the world, about the study of Polish language and literature, about the value of learning Polish.
Szalony bieg. Kolej i ciemna nowoczesność. (Monografia i antologia tekstów literackich)
Cel projektu prof. Wojciecha Tomasika: monografia "Kolej i ciemna nowoczesność" (w Wydawnictwie IBL PAN).
Autowizerunek gdańskich Żydów na podstawie "Jüdisches Gemeindeblatt" w latach 1933-1939
_______________________________
Literatura świadectwem kultury: uniwersalnej, retorycznej, politycznej, popularnej, regionalnej (historia literatury, teoria literatury, teoria przekładu, krytyka literacka, metodyka nauczania, regionalistyka)
Celem realizacji tematu jest analiza/ interpretacja różnych zjawisk literackich w perspektywie kulturoznawczej i psychospołecznej. Innych narzędzi wymaga recepcja klasyków (Miłosza, Herberta) w odbiorze współczesnym, innych czytanie literatury w kontekście innych sztuk, jeszcze innych przybliżenie kultury innego kraju czy opracowanie zasad nauczania języka polskiego jako obcego.