Projekt badawczy
Kultura literacka Wilna do roku 1655
_________________________________
Wyniki badań wykorzystane zostały w publikacji: Jakub Niedźwiedź, Kultura literacka Wilna (1323-1655). Retoryczna organizacja miasta (seria "Biblioteka Literatury Pogranicza", t. 20, Wyd. Universitas, Kraków 2012), która dostępna jest w Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego pod adresem internetowym: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/53702 .
Informacje
Zobacz także
"Geopolonistyka” - wirtualny most pomiędzy kulturami
"Geopolonistyka" to opowieść o historii badań nad językiem polskim i literaturą polską, o instytucjach prowadzących dydaktykę i badania polonistyczne, o ludziach, którzy te badania uprawiali i stwarzali im warunki rozwoju. To opowieść o ich pracy w instytucjach i o studentach - możliwe, że przyszłych badaczach i dydaktykach języka polskiego. Narratorami tej opowieści są badacze, dydaktycy i studenci. Opowiadają o historii w formie nagranych wypowiedzi, zrealizowanych filmów, dokumentacyjnych opracowań. Każdy z nich ma swój wkład w budowanie narracji o polonistyce na świecie, o badaniach nad językiem polskim i literaturą polską, o tym, jaką wartość niesie nauka języka polskiego.
Szalony bieg. Kolej i ciemna nowoczesność. (Monografia i antologia tekstów literackich)
Cel projektu prof. Wojciecha Tomasika: monografia "Kolej i ciemna nowoczesność" (w Wydawnictwie IBL PAN).
Autowizerunek gdańskich Żydów na podstawie "Jüdisches Gemeindeblatt" w latach 1933-1939
_______________________________
Literatura świadectwem kultury: uniwersalnej, retorycznej, politycznej, popularnej, regionalnej (historia literatury, teoria literatury, teoria przekładu, krytyka literacka, metodyka nauczania, regionalistyka)
Celem realizacji tematu jest analiza/ interpretacja różnych zjawisk literackich w perspektywie kulturoznawczej i psychospołecznej. Innych narzędzi wymaga recepcja klasyków (Miłosza, Herberta) w odbiorze współczesnym, innych czytanie literatury w kontekście innych sztuk, jeszcze innych przybliżenie kultury innego kraju czy opracowanie zasad nauczania języka polskiego jako obcego.