Biuletyn Polonistyczny

Wydarzenie

Data wydarzenia: 06.04.2017 g.10:00 - 08.04.2017 g.15:00
Data dodania: 07.07.2016

André Gide – współczesny niewspółczesny?

Typ wydarzenia:
Konferencja
Miejscowość:
Wrocław
Organizatorzy:
Grupy docelowe:
Studenci, Doktoranci, Samodzielni Pracownicy Naukowi

„André Gide – współczesny niewspółczesny?” Międzynarodowa konferencja organizowana przez Instytut Filologii Polskiej oraz Instytut Filologii Romańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego w dniach 6–8 kwietnia 2017 roku, w 70. rocznicę uhonorowania André Gide’a Literacką Nagrodą Nobla.

André Gide. Antenat, klasyk, pisarz kanoniczny, noblista. Prawodawca form artystycznych i idei literacko-filozoficznych. Czołowa postać modernizmu, innowator i burzyciel, jeden z ojców nowoczesnego homoseksualnego kanonu literackiego. Jednocześnie autor, którego teksty mogą być poddawane interpretacyjnym parafrazom przy użyciu bodaj wszystkich najnowszych literackich teorii i języków krytycznych. Bywa więc Gide strukturalistyczny i poststrukturalistyczny, dekonstrukcyjny i psychoanalityczny, Gide autobiograficzny, genderowy, queerowy, postkolonialny. Na temat Gide’a powiedziano wiele, zdawałoby się, że wszystko. Stawiając w tytule konferencji pytanie, chcielibyśmy jednak skłonić do zastanowienia się, czy można powiedzieć coś jeszcze. Czy twórczość André Gide’a w XXI wieku wciąż prowokuje do zadawania jej nowych pytań, czy raczej poddaje się jasnym, jednoznacznym klasyfikacjom? Czy czytanie Gide’a dzisiaj nadal stanowi źródło badawczej inspiracji? Czy budzące niegdyś skrajne emocje dzieło pisarza potrafi jeszcze zachwycać, oburzać, zaskakiwać współczesnych? Celem konferencji będzie zarówno przyjrzenie się dotychczasowemu stanowi badań nad twórczością i osobą francuskiego modernisty, jak i próba zaproponowania nowych perspektyw interpretacyjnych, które być może pozwolą odpowiedzieć na pytanie o jego dzisiejszą aktualność.

Na dyskusję zapraszamy do Polski, miejsca pod względem recepcji literackiego dzieła Gide’a dość specyficznego. Budziło ono bowiem zainteresowanie polskich tłumaczy, czytelników, pisarzy – ale w dużo mniejszym stopniu literaturoznawców. Mamy nadzieję, że konferencja stworzy okazję do ożywienia rodzimej refleksji badawczej dotyczącej dzieła autora Fałszerzy.

Zapraszając do rozmowy, chcielibyśmy zwrócić szczególną uwagę na te miejsca i aspekty twórczości Gide’a, które wciąż decydują o jej spornym, niejednoznacznym statusie w historii literatury. Interesują nas zwłaszcza zagadnienia sytuujące pisarza na pograniczu stylów, gatunków, idei literackich i filozoficznych, między innymi:

• Ocena wpływu Gide’a jako pisarza, myśliciela, krytyka literackiego na rozwój literatury francuskiej, europejskiej, światowej. Jak sytuuje się jego pisarstwo wobec myśli i twórczych dokonań europejskiego modernizmu?

• Twórczość Gide’a w ujęciu komparatystycznym. Czy lektura Gide’a może stanowić dogodny punkt odniesienia w badaniach literaturoznawczych prowadzonych poza granicami Francji, na przykład polskich?

• Gide w perspektywie gender, gay i queer studies. Przełamujący tabu prowokator czy gorliwy moralista? Stosunek pisarza do homoseksualizmu oraz znaczenie owego stosunku w literackiej twórczości.

• Gide a krytyka postkolonialna. Biograficzne znaczenie afrykańskich podróży pisarza oraz jego postawa wobec etnicznej i kulturowej inności.

• Rola autobiografizmu. Miejsce dziennika, wspomnień, pamiętników z podróży w artystycznym dziele Gide’a. Jak pogodzić postulowaną przez twórcę autentyczność z dążeniem do stworzenia własnej legendy literackiej?

• Pisarstwo Gide’a w ujęciu psychoanalitycznym. Pragnienie i tożsamość wobec Imienia Ojca.

• Gide filozoficzny. Twórczość literacka i autobiograficzna wobec myśli Schopenhauera, Nietzschego czy filozofii egzystencjalnej.

• Klasyk czy innowator? Dzieło Gide’a między tradycją a nowoczesnością.

• Gide jako postać o proteuszowym obliczu, pełna wewnętrznych sprzeczności. Czy dziś jesteśmy w stanie lepiej zrozumieć tak znamienną dla Gide’a niestałość poglądów, stanowisk, idei? Czy w osławionej ideowej elastyczności można dostrzec jakiś rodzaj konsekwencji?

Zachęcamy do zgłaszania propozycji 20-minutowych wystąpień podejmujących powyższe lub wszelkie inne interesujące Państwa zagadnienia dotyczące dzieła i biografii André Gide’a.
Abstrakty referatów o długości od 350 do 450 słów prosimy nadsyłać do 30 września 2016 roku na adres: colloque.gide@uwr.edu.pl. Przyjęte abstrakty będziemy tłumaczyć (odpowiednio na język polski bądź francuski) i drukować w formie broszury informacyjnej.

Data i miejsce konferencji: 6-8.04.2017 r., Instytut Filologii Polskiej oraz Instytut Filologii Romańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Języki konferencji: polski, francuski.

W celu ułatwienia komunikacji podczas konferencji będziemy prosić uczestników o przygotowanie i wcześniejsze przesłanie nam prezentacji multimedialnej w języku angielskim, która przedstawiać będzie krótkie streszczenie, główne tezy oraz wnioski wystąpienia.

Opłata konferencyjna: 300 zł/80 €. W ramach opłaty konferencyjnej zapewniamy uczestnikom obiady i kolacje w dniach 6 i 7 kwietnia.

Noclegi na koszt własny – służymy pomocą w wyborze hotelu oraz w rezerwacji miejsc noclegowych. Przewidujemy publikację referatów wygłoszonych na konferencji.

Komitet naukowy:

Marian Bielecki (Uniwersytet Wrocławski)
Krzysztof Jarosz (Uniwersytet Śląski)
Pierre Masson (Université de Nantes)
Maja Pawłowska (Uniwersytet Wrocławski)
Elżbieta Skibińska (Uniwersytet Wrocławski)
Peter Schnyder (Université de Haute-Alsace)
David H. Walker (University of Sheffield)

Komitet organizacyjny:

Marian Bielecki
Joanna Jakubowska
Martyna Pańczak
Regina Solova
Łukasz Smuga

Wszelkie pytania dotyczące kwestii organizacyjnych prosimy kierować na adresy: colloque.gide@uwr.edu.pl, martyna.panczak@uwr.edu.pl, joanna.jakubowska@uwr.edu.pl.

Informacje

Data zgłaszania prelegentów:
30.09.2016 21:30
Data dodania:
7 lipca 2016; 11:40 (Ewa Grzęda)
Data edycji:
8 lipca 2016; 20:33 (Olga )

Zobacz także

01.10.2016

Obcość - inność - wykluczenie / Ogólnopolska konferencja naukowa

In other words, what has been separated and divided is precisely what—in a sort of divide et impera—allows the construction ofthe unity of life as the hierarchical articulation of a series offunctional faculties and oppositions Giorgio Agamben, The Open: Man and Animal W języku afrikaans apartheid oznacza tyle, co ‚osobno’ – w sensie fizycznym i symbolicznym, a więc zarówno jako wytyczenie granicy między zaludnionymi obszarami, jak i wzniesienie bariery kulturowej, czyniącej z niezrozumienia czy nieporozumienia (a więc fiaska komunikacji) zaczyn wrogości i nienawiści. W czasie, gdy do języka polityki powraca mur jako dystopijny symbol podziału, oferujący złudną gwarancję bezpieczeństwa i osobności, refleksja nad obcością, innością i wykluczeniem staje się szansą na zespolenie dyskursu filozoficznego z jego artystycznymi rezonansami, dostrzegalnymi w literaturze i kulturze bez względu na jej wysokie czy niskie ambicje artystyczne. Ogólnopolska konferencja naukowa "Obcość, inność, wykluczenie" ma w założeniu zachęcić do burzenia wszelkich murów: od tych dzielących twórczość wysokoartystyczną od popularnej aż po te pomiędzy akademickim dyskursem a ponowoczesną wypowiedzią, często wykraczającą poza ramy oficjalnych i naukowych kategorii.

14.11.2016

Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Wschód muzułmański w ujęciu interdyscyplinarnym. Ludzie – teksty – historia"

ZAGADNIENIA BADAWCZE KONFERENCJI: • Inspiracje orientalne w literaturach słowiańskich od średniowiecza do współczesności. • Problemy metodologiczne w badaniach nad muzułmańskim Wschodem: warunki polskie, kontekst europejski. • Literackie obrazy krajów muzułmańskich. • Badacze Wschodu muzułmańskiego w Polsce i innych krajach słowiańskich. • Idee Wschodu w polityce i kulturze XVI-XX wieku. • Wschód muzułmański z perspektywy I i II Rzeczypospolitej. • Wschód mistyczny w ujęciu XIX-wiecznym i jego wpływ na polityczne aspekty odrodzenia państwa polskiego w 1918 roku. • Podróże polskich pisarzy, uczonych, polityków, dyplomatów do krajów muzułmańskich: ich świadectwa, diagnozy, fascynacje. • Pamiętniki i ich twórcy: źródła do poznania dziejów Wschodu w okresie staropolskim i w XIX w. • Polacy na Wschodzie: dobrowolni imigranci – przymusowi osiedleńcy i zesłańcy Tak jak podczas wcześniejszych konferencji organizowanych wspólnie ze Związkiem Tatarów RP (2014 i 2015 r.) interesować nas będą również zagadnienia związane z historią, kulturą i literaturą polskich, litewskich i białoruskich Tatarów: • Piśmiennictwo Tatarów Wielkiego Księstwa Litewskiego oraz współczesna literatura polsko-, białorusko- i litewsko-tatarska (ujęcia historyczno- i teoretycznoliterackie, tekstologiczne, kulturoznawcze, socjologiczne i inne). • Folklor tatarski (niekanoniczne modlitwy, zamówienia, zaklęcia, baśnie i legendy). • Publicystyka i ruch wydawniczy Tatarów w Polsce, na Białorusi i Litwie. • Historia Tatarów i islamu w Polsce, na Litwie, Białorusi i Ukrainie od XIV w. do współczesności.

18.08.2017

Kulturowa historia podróżowania

„Słownik języka polskiego PWN” definiuje podróż jako „przebywanie drogi do jakiegoś odległego miejsca”. To zaskakująco krótka definicja, jeśli weźmiemy pod uwagę, że podróżowanie towarzyszy nam właściwie od zarania ludzkości, a do tej kategorii zaliczyć możemy szereg bardzo różnych i odmiennych praktyk kulturowych – są to m.in. dobrowolne i wymuszone migracje, pielgrzymki, handel, poselstwa polityczne, a także te związane z chęcią i potrzebą poznawania świata – czy to turystycznie, czy to naukowo. Kulturowa historia podróżowania prowokuje zatem wiele pytań badawczych: począwszy od zagadnień ogólnych (forma i funkcja podróży w kulturze), skończywszy na szczegółowych analizach konkretnych praktyk podróżniczych, które z kolei odsyłają nas do problematyki trwałości i zmiany w kulturze. Chcemy zaproponować szeroką, kulturoznawczą refleksję na temat podróżowania; interesują nas zarówno zagadnienia historyczne, jak i zjawiska współczesne, rozważania teoretyczne oraz interpretacje konkretnych praktyk. Do udziału w konferencji zapraszamy przedstawicieli różnych dyscyplin, szczególnie kulturoznawców, historyków kultury i antropologów kulturowych. Wykłady gościnne wygłoszą: prof. dr hab. Anna Wieczorkiewicz (Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW) oraz prof. dr hab. Andrzej Chwalba (Instytut Historii UJ). PROPONOWANE WĄTKI I OBSZARY BADAWCZE: • historia podróżowania, • podróżowanie w różnych kulturach, • cele, role i funkcje podróżowania, • kulturowe wyobrażenia na temat podróży, • podróżowanie jako przemieszczanie się między kontekstami kulturowymi, • podróżowanie w tekstach kultury, • figury podróżników: nomada, włóczęga, turysta, kupiec, migrant i inne, • środki podróży, strój, bagaż i inne materialne wyposażenie podróżnika, • historie podróży i sylwetki podróżników; • przewidujemy także specjalny panel z okazji Roku Josepha Conrada. Wskazane wątki są tylko przykładowe, zachęcamy także do innych propozycji w zakresie tematu konferencji. INFORMACJE ORGANIZACYJNE: Zgłoszenia należy przesyłać w terminie do 15 września 2017 r. na adres: kulturowahistoria@us.edu.pl. Zgłoszenie powinno zawierać: imię i nazwisko autora, stopień naukowy, afiliację, tytuł, streszczenie referatu (ok. 1000-1500 znaków).

02.06.2017

Hrabia Zygmunt i okolice

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywanena Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Sprawdź informacje o plikach cookies.