Biuletyn Polonistyczny

Wydarzenie

Data wydarzenia: 07.12.2015 - 08.12.2015
Data dodania: 20.09.2015

Artysta: biokulturowy interfejs? Nowe wymiary "pokoików wyobraźni" w rzeczywistości rozszerzonej

Typ wydarzenia:
Konferencja
Miejscowość:
Kraków

Konferencja ma na celu wskazanie i opisanie działań artystycznych, w których podmiot twórczy jest ucieleśnionym miejscem wydarzenia i mediacji społecznej, a także miejscem szczególnie intensywnej wymiany kulturowej.

Konferencję otworzą wystąpienia znakomitych specjalistów w dziedzinie sztuki intermedialnej i rzeczywistości wirtualnej: prof. Ryszarda W. Kluszczyńskiego (UŁ), prof. Antoniego Porczaka (ASP), prof. Michała Ostrowickiego - Sidey'a Myoo (UJ). W ramach konferencji przewidujemy spotkanie dyskusyjne z aktorami Teatru Cricot 2 oraz – dzięki współpracy z Cricoteką – specjalny pokaz spektaklu aktorów Cricotu 2 w nowym budynku Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora.

Punktem wyjścia dla proponowanej refleksji chcielibyśmy uczynić praktyki artystyczne Tadeusza Kantora. Obecność Artysty na scenie, idea bioobiektów, komponowanie przedstawienia z poetyckiego powtórzenia, wejście w obszary własnych epifanii, proces twórczy inicjowany na żywo na własnej biografii, udostępnianie jednostkowego doświadczenia w dziele sztuki, to tylko wybrane z możliwych stylów kreacji dzieła, integrującego bios artysty z technologią, przestrzeniami tzw. rzeczywistości rozszerzonej (Augmented Reality) oraz dominującymi dyskursami kulturowymi.

Podążając tym tropem chcemy podjąć dyskusję o współczesnych relacjach artysta-dzieło, zapytać o skuteczność inicjowanych procesów afektywnych w najnowszych spektaklach, poddać analizie mechanizmy pamięci w zmediatyzowanych performansach zbiorowych wzruszeń. Uczestników konferencji chcemy poprosić o wypowiedzi na temat stylów, poetyk, dramaturgii wydarzeń artystycznych, w których artysta, poeta, performer, bloger, aktor staje się swoistym biokulturowym i technologicznym przyłączem, pozwalającym innym użytkownikom kultury kontaktować się w nowy sposób z wybranymi sferami doświadczania, pamięci i duchowości. Interesują nas m.in. takie zagadnienia jak:

- artysta na scenie/widowni/technologii,

- reżyser, performer czy inżynier AR/VR,

- sztuka jako software nowych form doświadczenia,

- biotechnologia wizualizowanej pamięci,

- mediatyka scenicznego wydarzenia,

- emocja/afekt/poezja w najnowszym teatrze,

- poetycki technoperformans,

- podmiotowość transmedialna i jej artystyczne świadectwa,

- pozatekstowe formy istnienia poezji/wydarzenia,

- spektakl jako performans wspólnoty,

- afektywność jako warunek udanej kreacji artystycznej,

- empatia i wymiana w środowisku technologii multimedialnych i portali społecznościowych,

- wyobraźnia a medialna immersja,

- proces twórczy: od tekstu dzieła do biotechnologii wydarzenia,

- poetyckie sensoria na styku realności i wirtualności.

Planujemy wydanie recenzowanej publikacji pokonferencyjnej. Bardzo prosimy Państwa o przesłanie na adres elektroniczny w terminie do 25 października 2015 r. karty zgłoszenia z proponowanym przez Państwa tematem wystąpienia oraz jego krótkim streszczeniem (max. 150 słów). Przewidujemy opłatę wpisową w wysokości 400 zł., którą (po zakwalifikowaniu zgłoszenia) należy uiścić w terminie do 15 listopada 2015 (obejmuje ona koszty materiałów konferencyjnych, kawy, bankietu, który odbędzie się 7 grudnia, a także dofinansowania publikacji pokonferencyjnej).

Z wyrazami szacunku,

Organizatorzy:

dr hab. prof. UP Agnieszka Ogonowska

Dyrektor Ośrodka Badań nad Mediami UP w Krakowie

dr hab. prof. UP Marek Pieniążek

Kierownik Zespołu Badań nad Mediatyzacją Kultury i Sztuki UP w Krakowie

Informacje

Data zgłaszania prelegentów:
25.10.2015 17:00
Data dodania:
20 września 2015; 08:18 (Janusz Waligóra)
Data edycji:
25 listopada 2015; 21:38 (Olga )

Zobacz także

30.03.2016

Ścieżkami Pisarzy: Kraków zmitologizowany / III Ogólnopolska Konferencja Naukowa

Kraków od wieków zajmuje szczególne miejsce na mapie polskich oraz europejskich wyobrażeń kulturowych. Mitologizacji poddano nie tylko historyczne początki grodu Kraka, jego poszczególne obszary, obiekty oraz bohaterów literackich czy legendarnych, ale też jego późniejsze dzieje i rozwój. Mity krakowskie są wielodyskursywną siatką, która na poziomie symbolicznym oplata miasto i otwiera przed nim nowe formy egzystencji. Ich oddziaływanie od niepamiętnych czasów skłaniało artystów, pisarzy i ludzi kultury do podejmowania z nimi dyskusji, która często prowadziła do demitologizacji poszczególnych aspektów ustrukturyzowanych już wyobrażeń.

17.07.2017

Być artystą i mówić o artyście. W kręgu problematyki artystowskiej w niemieckich i polskich tekstach kultury

Zdefiniowanie pojęcia ‚artysta’ (w niemieckojęzycznym kręgu kulturowym słowo ‚Künstler’ oznacza człowieka tworzącego kreatywnie dzieła sztuki, w szerokim tego słowa znaczeniu), określenie jego pozycji w polu sztuki nie jest łatwym przedsięwzięciem. Postać artysty pociąga za sobą cały kompleks zróżnicowanych problemów, począwszy od indywidualnych uwarunkowań osobowości twórcy, poprzez czynniki wpływające na jego rozwój, często ambiwalentną kwestię talentu jako specjalnego daru lub też przekleństwa; analiza tej postaci opiera się niemal zawsze na relacji artysta a społeczeństwo i stosunku do własnej twórczości. Mnogość zagadnień nie ułatwia dotarcia do odpowiedzi i implikuje ich subiektywizm.

31.01.2017

Okolice Emila Zegadłowicza

Fundacja „Czartak” Muzeum Emila Zegadłowicza, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej zapraszają do udziału w konferencji naukowej Okolice Emila Zegadłowicza.

19.04.2017

23. Dni Norwidowskie

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywanena Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Sprawdź informacje o plikach cookies.