Wydarzenie
Dusze zmodernizowane. Religijność a emancypacja w piśmiennictwie polskim (1869–1914)
Zakład Literatury i Kultury Drugiej Połowy XIX Wieku Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na ogólnopolską konferencję naukową.
Serdecznie zapraszamy na zorganizowaną przez Zakład Literatury i Kultury Drugiej Połowy XIX Wieku Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego ogólnopolską konferencję naukową Dusze zmodernizowane. Religijność i emancypacja w piśmiennictwie polskim (1869–1914), która odbędzie 7 i 8 marca br. w trybie zdalnym.
Osoby, które chciałyby aktywnie uczestniczyć w obradach, prosimy o zgłoszenie się na adres: konferencjaduszezmodernizowane@gmail.com Wyślemy Państwu link do spotkania. Pozostałych Państwa zapraszamy na transmisję wydarzenia, która będzie dostępna przez obydwa dni konferencji na Facebooku Instytutu Literatury Polskiej UW: https://www.facebook.com/literatura.uw
HARMONOGRAM
DZIEŃ PIERWSZY (7 marca 2022 r.)
Religijność i emancypacja
Obrady online
10:00 Otwarcie konferencji
PANEL I: Kobiety i nowoczesna religijność
10:20–10:40 dr hab. Magdalena Sadlik, prof. UP (UP w Krakowie), „Największym pariasem rodu ludzkiego jest kobieta chrześcijanka” (?) – Kościół i religia w dyskursie emancypacyjnym
10:40–11:00 prof. dr hab. Ewa Paczoska (UW), Religia i nowoczesność. Elizabeth Gaskell i Eliza Orzeszkowa
11:00–11:20 mgr Paulina Batkiewicz (UJ), Religijne bildungi kobiet
11:20–11:50 Dyskusja
11:50–12:10 Przerwa
PANEL II: Święte i błogosławione
12:10–12:30 dr hab. Renata Stachura-Lupa, prof. UP (UP w Krakowie), Emancypacja – konserwatyzm – mistycyzm. Lucjan Siemieński czyta św. Teresę z Avili
12:30–12:50 dr Marta M. Kacprzak (BUW), „Ty Teresa jesteś święta, Z starej księgi cię poznaję!” – Teresa z Avili w wydawnictwach dziewiętnastowiecznych a przemiany kultury polskiej w XIX wieku
12:50–13:10 prof. dr hab. Maria Jolanta Olszewska (UW), Casus Wandy Malczewskiej
13:10–13:30 dr hab. Monika Kulesza (KUL), Emancypacyjny ideał kobiety w nauce błogosławionej Marceliny Darowskiej
13:30–13:50 dr hab. Wiesław Ratajczak, prof. UAM (UAM), Integralność osoby w pismach i działalności Jadwigi Zamoyskiej
13:50–14:20 Dyskusja
14:20–15:50 Przerwa
PANEL III: Wtajemniczone czy wykluczone?
15:50–16:10 dr hab. Izabela Trzcińska, prof. AGH (AGH w Krakowie), Idea kobiecości w twórczości polskich teozofek
16:10–16:30 mgr Adrianna Karbowiak (UW), Ezoteryka jako nowa przestrzeń wykluczenia. Nietota Tadeusza Micińskiego
16:30–16:50 dr Zbigniew Łagosz (AGH w Krakowie), Emancypacja czy konserwatyzm – adherencja kobiet w pracach lożowych na przykładzie Wielkiego Wschodu Polski i Wielkiej Loży Narodowej Polski
16:50–17:10 Dyskusja
17:10–17:30 Przerwa
PANEL IV: Alternatywne duchowości
17:30–17.50 dr Rozalia Małgorzata Wojkiewicz (UAM), „Po co żyję? Z tą troską budzę się co rano…”. Zofii Wojnarowskiej drogi do duchowości
17:50–18:10 mgr Iga Walaszczyk (UW), Fatum. Studium psychologiczne Hanny Krzemienieckiej jako przykład wpływu alternatywnej duchowości na kształtowanie się podmiotu nowoczesnego
18:10–18:30 lic. Olimpia Wasyk (UW), Nirwana, zabobon i święte karteluszki. Religijne niedookreślenia w Płanetniku Niemojewskiego
18:30–19:00 Dyskusja
DZIEŃ DRUGI (8 marca 2022 r.)
Modernizowanie duchowości
Obrady online
PANEL V: Poszerzanie perspektywy
9:30–9:50 prof. dr hab. Tadeusz Stegner (UG), „Boga poznawać za pomocą rozumu”. Główne nurty religijne w protestantyzmie w Królestwie Polskim w XIX wieku w piśmiennictwie pastora Leopolda Otto
9:50–10:10 prof. dr hab. Antonina Lubaszewska (UJ), Dusze zmodernizowane odmawiają/śpiewają psalm Kto się w opiekę poda Panu swemu… Religijność – pamięć kulturowa – literackie świadectwa
10:10–10:30 dr hab. Małgorzata Litwinowicz-Droździel (UW), Pielgrzymka do Jasnej Góry Reymonta w kontekście ludowego sprawstwa
10:30–10:50 dr hab. Sabina Brzozowska, prof. UO (UO), Teologia zwierząt według Władysława Reymonta
10:50–11:20 Dyskusja
11:20–11:40 Przerwa
PANEL VI: Lekturowe dialogi i spory
11:40–12:00 dr Damian Włodzimierz Makuch (UW), John Wiliam Draper i jego recepcja, czyli sekularyzacja po polsku
12:00–12:20 dr Marcin Jauksz (UAM), Święte słowa. Proza Bolesława Prusa wobec socjologii religii Herberta Spencera
12:20–12:40 dr Eliza Kącka (UW), Chrześcijaństwo i katechizm Stanisława Witkiewicza – jako credo i reakcja
12:40–13:00 dr Karina Jarzyńska (UJ), Uświatawianie polskiego imaginarium religijnego. Antologie eposów i tekstów świętych Antoniego Langego jako projekty modernizacyjne
13:00–13:30 Dyskusja
13:30–14:30 Przerwa
PANEL VII: Na przełomie wieków
14:30–14:50 dr Michał Rogalski, Budowanie religijności prywatnej na przełomie XIX i XX wieku: Dilthey, Brentano, Twardowski i odspołecznienie religii
14:50–15:10 prof. dr hab. Krzysztof Biliński (UWr), Modernizm katolicki i miłość. Przypadek ks. Antoniego Szandlerowskiego
15:10–15:30 dr hab. Małgorzata Okulicz-Kozaryn, prof. UAM (UAM), Religijność ukryta pod przekonaniami agnostycznymi. Komplikacja wizerunku bohatera literatury nerwowej
15:30–15:50 prof. dr hab. Radosław Okulicz-Kozaryn (UAM), Antyreligijne konsekwencje chrześcijańskiej praktyki duchowej, czyli rachunek myśli człowieka nerwowego
15:50–16:20 Dyskusja
16:20–16:40 Przerwa
PANEL VIII: Reinterpretacje Brzozowskiego
16:40–17:00 dr hab. Maciej Gloger, prof. UKW (UKW w Bydgoszczy), Personalizm w myśli i krytyce literackiej Stanisława Brzozowskiego
17:00–17:20 dr Aleksandra Konarzewska (Uniwersytet Eberharda Karola w Tybindze), Filozof versus pisarz. Raz jeszcze o religijności w dziele Stanisława Brzozowskiego
17:20–17:40 mgr Tomasz Herbich (UW), Nadprzyrodzoność a wyzwolenie człowieka. Wokół związków religii i emancypacji w pismach Stanisława Brzozowskiego
17:40–18:00 mgr Aleksandra Siemieniuk (UW), Socjalizm bękartem chrześcijaństwa. Realizacja socjalistycznego projektu emancypacji człowieka w pismach Stanisława Brzozowskiego
18:00–18:30 Dyskusja
18:30 Zamknięcie konferencji
Zaproszenie
Odmienność polskich wariantów modernizacji została uwarunkowana między innymi oddziaływaniem tradycji religijnych i nowymi poszukiwaniami w dziedzinie duchowości. Zachodzące w tym obszarze przemiany w szczególności wpłynęły na kształtowanie się podmiotowości grup podporządkowanych: nie tylko kobiet i warstw ludowych, ale też innych wykluczanych mniejszości. Sądzimy, że piśmiennictwo drugiej połowy XIX wieku może stanowić punkt wyjścia do rozważań, jak religie i religijność rzutowały na przedstawianie tych „dusz zmodernizowanych” i na problematyzowanie ich miejsca w świecie. Wykorzystując teksty z epoki jako materiał badawczy, pragniemy zainicjować refleksję nad relacjami, jakie zachodziły między zjawiskami o charakterze religijnym a szeroko rozumianymi procesami emancypacyjnymi o różnych kierunkach, rytmach i prędkościach.
Zachęcamy, aby tytułowe zagadnienie konferencji potraktować maksymalnie szeroko, unikając uproszczeń, które zakładała tzw. teza sekularyzacyjna, głosząca, że wraz z postępem naukowo-technicznym religijność odgrywa coraz mniejszą rolę. W tym sensie stawiane przez nas pytania wpisywałyby się w zakres myśli post-sekularnej (żywo przyswajanej w ostatnich latach), a zarazem sytuowałyby się wobec badań nad związkami religii i literatury (ugruntowanymi w Polsce od lat osiemdziesiątych XX wieku). W odniesieniu do interesującego nas okresu oba nurty refleksji poświadczają: po pierwsze, jakim transformacjom i przesunięciom uległo myślenie religijne wraz z modernizacją, po drugie, jak żywo były wówczas obecne tropy religijne i myślenie o duchowości w pisarstwie reprezentatywnych postaci życia kulturalnego. Na tej podstawie można stwierdzić, że w obrębie polskiej nowoczesności religijność nie była postrzegana wyłącznie jako hamulec modernizacji, ale też jako zjawisko współtworzące i warunkujące narracje o postępie i wyzwoleniu. Tak wyznaczone spektrum problemowe mamy nadzieję dalej niuansować i rozszerzać.
Jednocześnie pragniemy wykroczyć poza badanie wpływów tekstów religijnych na konkretne osoby piszące, jak również inaczej zaprezentować ich prywatne poszukiwania sacrum ujmowane zwykle w kategoriach przeżycia lub doświadczenia religijnego. Te indywidualne perspektywy pisarskie, zasadniczo już przebadane, chcielibyśmy zobaczyć na tle procesów społeczno-politycznych i zjawisk kulturowych, co może przyczynić się do redefinicji i rozszerzenia pola badawczego wyznaczonego przez związki między religijnością a piśmiennictwem.
Z otwartością i swobodą traktujemy również daty ograniczające pole namysłu, wyznaczone z jednej strony rozpoczęciem I soboru watykańskiego w grudniu 1869 roku, z drugiej zaś końcem pontyfikatu Piusa X w 1914 roku. Papiestwo często inicjowało dyskusje na temat miejsca duchowości w zmodernizowanym świecie, ale oczywiście świadomi jesteśmy wagi innych perspektyw religijnych istotnych dla naszego obszaru kulturowego (pozostałych wyznań chrześcijańskich, wielości nurtów judaistycznych, inspiracji płynących ze Wschodu, ruchów spirytystycznych, teozoficznych i ezoterycznych, pozainstytucjonalnych relacji z sacrum itd.). Zachęcamy do ich przedstawienia, nawet jeśli fenomeny z nimi związane przekraczają wskazane daty ramowe. Mamy nadzieję, że jednym z owoców badawczych konferencji będzie wskazanie dzieł, wydarzeń i zjawisk dookreślających: kiedy i w jakim stopniu przemiany różnych form duchowości wpływały na dążenia wyzwalanych i wyzwalających podmiotów.
Poniżej wskazujemy przykładowe zagadnienia warte, naszym zdaniem, podjęcia:
- narracje o postępie, rewolucji, awansie, wyzwoleniu, upodmiotowieniu, zdobywaniu głosu, oporze, sprawczości w odniesieniu do zjawisk o charakterze religijnym;
- piśmiennictwo drugiej połowy XIX wieku jako świadectwo postaw, wzorów, matryc łączących lub przeciwstawiających sobie religijność i emancypację;
- religijne języki wyzwolenia i opresji, rozwoju i podporządkowania;
- analiza i krytyka wyobrażeń pisarskich na temat religijności warstw ludowych (między emocjonalnością a racjonalnością, spontanicznością a instytucjonalizacją itp.);
- płeć, klasa i pochodzenie bohaterek i bohaterów religijnych opisanych w piśmiennictwie epoki; reinterpretacja postaci biblijnych w tekstach literackich w kontekście modernizacji religii i przemian społeczno-politycznych;
- religia a style odbioru (ocena literatury ludowej/dla ludu, kobiecej/dla kobiet itp. z perspektywy krytyki religijnej);
- rola religii w podręcznikach, poradnikach i broszurach przeznaczonych dla podmiotów nieuprzywilejowanych;
- czasopisma między religijną zachowawczością a tendencjami emancypacyjnymi;
- reprezentacja i dyskursyfikacja napięć między sekularyzacją a uświęceniem w odniesieniu do problemów ciała, płci, natury, zawodu, seksualności, klasy, rasy, kolonizacji itp.;
- recepcja tekstów religijnych i metareligijnych (polskich i obcych) w perspektywie modernizacji duchowości;
- demitologizacja tekstów religijnych i sakralizacja tekstów świeckich na tle transformacji zjawisk związanych z przemianami religijności;
- wykorzystywanie argumentacji religijnej w przedstawieniach relacji społecznych oraz miejsca mniejszości lub grup wykluczonych w tekstach literackich, publicystycznych, politycznych, kaznodziejskich, papieskich, filozoficznych itp.;
- autorytety i instytucje religijne wskazywane jako ważne z perspektywy dążeń emancypacyjnych różnych grup;
- możliwości i ograniczenia konserwatywnych modeli emancypacji uwarunkowanych myśleniem religijnym;
- poszukiwanie świadectw religijności grup podporządkowanych i krytyczna analiza źródeł niebezpośrednich;
- rewizja dotychczasowego stanu badań nad religijnością w drugiej połowie XIX wieku z perspektywy emancypacyjnej.
Wszystkich zainteresowanych prosimy o nadsyłanie zgłoszeń wraz z krótkimi abstraktami do 15 listopada 2021 roku na adres: <konferencjaduszezmodernizowane@gmail.com>. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do wyboru wystąpień najmocniej związanych z tematyką konferencji.
Mamy nadzieję, że obrady uda się zorganizować w sposób tradycyjny, stacjonarnie, lecz w związku z dynamicznie zmieniającą się sytuacją epidemiczną zastrzegamy możliwość wprowadzenia obrad hybrydowych lub zdalnych. Z tego powodu nie przewidujemy opłaty konferencyjnej, ale też nie zapewniamy noclegu i wyżywienia.
W zależności od liczby zgłoszeń i możliwości finansowych planujemy wydanie materiałów konferencyjnych albo w postaci monografii zbiorowej w wydawnictwie z listy ministerialnej, albo zbioru artykułów w czasopiśmie punktowanym.
Organizatorzy:
dr Łukasz Książyk
dr Damian Włodzimierz Makuch
mgr Adrianna Karbowiak
Zaproszenie Organizatorów
Informacje
Zobacz także
Polonistyka 2017. Cele i metody
Z okazji 70 rocznicy założenia polonistyki na Uniwersytecie Palackiego w Ołomuńcu pragniemy Państwa zaprosić na międzynarodową konferencję naukową „Polonistyka 2017. Cele i metody” organizowaną przez sekcję filologii polskiej katedry slawistyki FF UP w dniach 12-13 października 2017 r.
Media a edukacja. Człowiek – mediakreator
Tegoroczna, dziesiąta już, konferencja z cyklu "Media a edukacja", odnosi się tematycznie do roli człowieka w świecie mediów. Konferencje te, organizowane w Poznaniu od 1997 roku przez Zakład Technologii Kształcenia Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych oraz, od kilku lat, przy współudziale Uniwersytetu Rzeszowskiego, od początku istnienia stanowią miejsce refleksji naukowej nad edukacją medialną.
Ułamek istnienia – dedykowane pamięci prof. Haliny Taborskiej
11 stycznia 2021 roku zmarła w Londynie Halina Taborska – polska filolog, filozof, historyk sztuki, wykładowca akademicki (w przeszłości na ponad 30 wyższych uczelniach na świecie, w tym m.in. w Oxford University i Harvard University). W latach 2011–2017 rektor Polskiego Uniwersytetu na Obczyźnie w Londynie. W 2014 została odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. Taborska była żoną pisarza, poety i tłumacza, Bolesława Taborskiego. Do udziału w Sympozjum, które odbędzie się on-line na platformie ZOOM, zaprosiliśmy przedstawicieli różnych dyscyplin – historyków, filozofów, prasoznawców, historyków sztuki, kulturoznawców, bibliologów itd. oraz przyjaciół i b. studentów Zmarłej Pani Profesor.
Polsko-ukraińska konferencja "Wspólnota wyobrażona. Pisarki Europy Środkowej wobec problemów literackich, społecznych i politycznych lat 1914-1944/1945
Miejsce obrad: Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa, Pałac Staszica, Sala Mickiewiczowska, nr 144 (I piętro)