Wydarzenie
III Spotkanie Literaturoznawców: „Trzecia misja” (Third Mission) i transfer wiedzy w literaturoznawstwie i naukach humanistycznych
Zapraszamy literaturoznawców i kulturoznawców Wydziału Humanistycznego UWM w Olsztynie do wzięcia udziału już w III Spotkaniu Literaturoznawców, które odbędzie się w bożonarodzeniowej atmosferze, 13 i 14 grudnia 2024 r. Tematem przewodnim konferencji, w której wezmą udział po raz pierwszy nie tylko pracownicy naukowo-badawczy Instytutu Literaturoznawstwa UWM, lecz również badacze i badaczki z innych ośrodków naukowych, jest „Trzecia misja” (Third Mission) i transfer wiedzy w literaturoznawstwie i naukach humanistycznych. Jeżeli Państwa zainteresowania badawcze nie wpisują się w powyższy temat, zachęcamy mimo tego do zgłaszania referatów dotyczących aktualnych projektów badawczych, podobnie jak w latach ubiegłych. Referaty wykraczające poza tematykę trzeciej misji i transferu wiedzy wygłaszane będą w oddzielnym panelu. Celem naszych spotkań jest przede wszystkim integracja pracowników Instytutu Literaturoznawstwa. Referaty na zaproponowany temat są zatem mile widziane.
Charakterystyka konferencji
„Trzecia misja” (The Third Mission) nie jest nowym polem badawczym, lecz rozszerzeniem powszechnych zadań uniwersytetów obejmujących transfer wiedzy i odpowiedzialność społeczną (por. Uwe Schmidt, Katharina Schönheim (red.): Transfer von Innovation und Wissen, 2021). Misja ta, polegająca na integracji uniwersytetów ze społeczeństwem, stała się w ostatnich latach ważnym ogniwem chociażby ewaluacji nauki. Tylko te ośrodki badawcze, które wykazały realny wpływ na środowisko pozaakademickie, uzyskały uprawnienia do nadawania tytułów naukowych. W literaturoznawstwie trzecia misja odnosi się do społecznej odpowiedzialności uniwersytetów, która wykracza poza ich tradycyjne zadania badawcze (pierwsza misja) i dydaktyczne (druga misja). Obejmuje działania, poprzez które uniwersytety aktywnie przyczyniają się do rozwoju społecznego, kulturalnego, gospodarczego i politycznego. W literaturoznawstwie może dotyczyć komunikacji naukowej, projektów kulturalnych i współpracy z instytucjami, programów edukacyjnych dla publiczności, doradztwa i ekspertyz. Trzecia misja podkreśla zatem znaczenie studiów filologicznych i literaturoznawczych dla społeczeństwa i służy temu, aby wyniki studiów literackich były skuteczne nie tylko w świecie akademickim, ale także w całym społeczeństwie.
Chcielibyśmy przyjrzeć się temu zagadnieniu bliżej i odnieść się do niego nie tylko jako współczesnego fenomenu kultury, lecz również jako zjawiska występującego wcześniej, dlatego zachęcamy do zgłaszania referatów obejmujących m.in. takie zagadnienia, jak:
- Przykłady i funkcje przenoszenia literackich i humanistycznych odkryć naukowych do książek popularnonaukowych, artykułów lub wykładów publicznych; wpływ literaturoznawców i humanistów na realizację trzeciej misji poprzez przekazywanie społeczeństwu wiedzy kulturowej – przykłady aktualne i historyczne.
- Przenoszenie wiedzy dotyczącej literatury, literaturoznawstwa i nauk humanistycznych do podcastów, blogów i nowych mediów.
- Współpraca kulturalna polegająca na projektach, w których literaturoznawcy współpracowali lub współpracują z artystami, muzeami lub teatrami; wzbogacanie życia kulturalnego i promocja publicznego zrozumienia literatury i nauk humanistycznych (festiwale i konkursy literackie, grupy dyskusyjne, inscenizacje teatralne dla dzieci, popularne produkcje filmowe oparte na utworach literackich, kabarety popularyzujące klasyczne utwory literackie itd., ich funkcja i znaczenie regionalne i pozaregionalne).
- Programy edukacyjne dla ogółu społeczeństwa, oferowanie tematów literackich w formie publicznych wykładów lub kursów online, przekazywanie wiedzy naukowej całemu społeczeństwu (wykłady popularnonaukowe dla szerszej publiczności na uniwersytetach lub w środowiskach pozauniwersyteckich, np. w przestrzeniach miejskich kiedyś i dziś).
- Literaturoznawcy jako krytycy literaccy, doradcy w wydawnictwach, instytucjach kulturalnych, politycznych i edukacyjnych.
- Literaturoznawcy jako badacze aktualnych problemów społecznych, takich jak migracja, zmiany klimatyczne czy cyfryzacja, i ich wkład w dyskurs publiczny (wykorzystanie wyników badań w dyskusjach publicznych lub raportach medialnych w celu pogłębienia zrozumienia tych tematów).
- Archiwa cyfrowe a literaturoznawcy (udostępnianie cyfrowo tekstów historycznych, listów, manuskryptów i ich funkcja dla społeczeństwa).
Niniejsze zagadnienia mogą dotyczyć zjawisk aktualnych i współczesnych, jak również historycznych. Mile widziane jest interdyscyplinarne spojrzenie na powyższe tematy i połączenie ich z transferem wiedzy, transferem kulturowym, badaniami nad kobietami i płcią, analizą dyskursu, nowymi mediami, teoriami sieci lub pola (Bourdieu), teoriami systemu (Luhmann). Zachęcamy również do zastanowienia się, na ile prowadzone badania literaturoznawcze i kulturoznawcze mogą stanowić istotny element trzeciej misji. Jaki jest sens trzeciej misji na uniwersytetach i czy jest ona złem koniecznym, narzuconym przez akademicką nowomodę, która przywędrowała z Zachodu?
Tematy wystąpień dotyczące tematu przewodniego i inne proszę zgłaszać do końca października 2024 na adresy organizatorek: aneta.jachimowicz@uwm.edu.pl i j.chlosta-zielonka@uwm.edu.pl.
Informacje
Zobacz także
Rzeczpospolita domów VI: Domy wiedzy i sztuki
Instytut Polonistyki Akademii Pomorskiej i Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku zapraszają na VI Ogólnopolską Konferencję Naukową w cyklu: Rzeczpospolita domów, która odbędzie się w dniach 25-26 kwietnia 2016 r.
Orient w Literaturze & Literatura w Oriencie
Konferencja jest trzecią edycją dorocznego spotkania orientalistów, literaturoznawców, filologów, kulturoznawców i innych badaczy, którym bliski jest temat literatur orientalnych, inspiracji orientalnych czy przekazów na temat Orientu w literaturze zachodniej. Pierwsza edycja konferencji odbyła się 6-7 marca 2014 roku.
Trzecie pokolenie. Postpamięciowe skutki II wojny światowej i Zagłady
Choć od zakończenia II wojny światowej minęło ponad 70 lat, skutki tego wydarzenia, podobnie jak innych, bezpośrednio z nim związanych, są nadal odczuwalne. Podczas gdy faktyczni ich świadkowie coraz liczniej odchodzą, traumatyczne wydarzenia i ich konsekwencje stają się przedmiotem narracji tworzonych przez tych, którzy doświadczyli ich wyłącznie w formie zapośredniczonej. O drugiej wojnie światowej i Zagładzie opowiadają już niemal wyłącznie kolejne generacje.
Konkurs literacki na opowiadanie fantastyczne - edycja II (2020)
Zapraszamy do udziału w konkursie studentów różnych kierunków studiów.