III Spotkanie Literaturoznawców: „Trzecia misja” (Third Mission) i transfer wiedzy w literaturoznawstwie i naukach humanistycznych
Zapraszamy literaturoznawców i kulturoznawców Wydziału Humanistycznego UWM w Olsztynie do wzięcia udziału już w III Spotkaniu Literaturoznawców, które odbędzie się w bożonarodzeniowej atmosferze, 13 i 14 grudnia 2024 r. Tematem przewodnim konferencji, w której wezmą udział po raz pierwszy nie tylko pracownicy naukowo-badawczy Instytutu Literaturoznawstwa UWM, lecz również badacze i badaczki z innych ośrodków naukowych, jest „Trzecia misja” (Third Mission) i transfer wiedzy w literaturoznawstwie i naukach humanistycznych. Jeżeli Państwa zainteresowania badawcze nie wpisują się w powyższy temat, zachęcamy mimo tego do zgłaszania referatów dotyczących aktualnych projektów badawczych, podobnie jak w latach ubiegłych. Referaty wykraczające poza tematykę trzeciej misji i transferu wiedzy wygłaszane będą w oddzielnym panelu. Celem naszych spotkań jest przede wszystkim integracja pracowników Instytutu Literaturoznawstwa. Referaty na zaproponowany temat są zatem mile widziane.
![](/media/events/posters/2024/9/III_spotkanie_-_plakat.jpg)
Charakterystyka konferencji
„Trzecia misja” (The Third Mission) nie jest nowym polem badawczym, lecz rozszerzeniem powszechnych zadań uniwersytetów obejmujących transfer wiedzy i odpowiedzialność społeczną (por. Uwe Schmidt, Katharina Schönheim (red.): Transfer von Innovation und Wissen, 2021). Misja ta, polegająca na integracji uniwersytetów ze społeczeństwem, stała się w ostatnich latach ważnym ogniwem chociażby ewaluacji nauki. Tylko te ośrodki badawcze, które wykazały realny wpływ na środowisko pozaakademickie, uzyskały uprawnienia do nadawania tytułów naukowych. W literaturoznawstwie trzecia misja odnosi się do społecznej odpowiedzialności uniwersytetów, która wykracza poza ich tradycyjne zadania badawcze (pierwsza misja) i dydaktyczne (druga misja). Obejmuje działania, poprzez które uniwersytety aktywnie przyczyniają się do rozwoju społecznego, kulturalnego, gospodarczego i politycznego. W literaturoznawstwie może dotyczyć komunikacji naukowej, projektów kulturalnych i współpracy z instytucjami, programów edukacyjnych dla publiczności, doradztwa i ekspertyz. Trzecia misja podkreśla zatem znaczenie studiów filologicznych i literaturoznawczych dla społeczeństwa i służy temu, aby wyniki studiów literackich były skuteczne nie tylko w świecie akademickim, ale także w całym społeczeństwie.
Chcielibyśmy przyjrzeć się temu zagadnieniu bliżej i odnieść się do niego nie tylko jako współczesnego fenomenu kultury, lecz również jako zjawiska występującego wcześniej, dlatego zachęcamy do zgłaszania referatów obejmujących m.in. takie zagadnienia, jak:
- Przykłady i funkcje przenoszenia literackich i humanistycznych odkryć naukowych do książek popularnonaukowych, artykułów lub wykładów publicznych; wpływ literaturoznawców i humanistów na realizację trzeciej misji poprzez przekazywanie społeczeństwu wiedzy kulturowej – przykłady aktualne i historyczne.
- Przenoszenie wiedzy dotyczącej literatury, literaturoznawstwa i nauk humanistycznych do podcastów, blogów i nowych mediów.
- Współpraca kulturalna polegająca na projektach, w których literaturoznawcy współpracowali lub współpracują z artystami, muzeami lub teatrami; wzbogacanie życia kulturalnego i promocja publicznego zrozumienia literatury i nauk humanistycznych (festiwale i konkursy literackie, grupy dyskusyjne, inscenizacje teatralne dla dzieci, popularne produkcje filmowe oparte na utworach literackich, kabarety popularyzujące klasyczne utwory literackie itd., ich funkcja i znaczenie regionalne i pozaregionalne).
- Programy edukacyjne dla ogółu społeczeństwa, oferowanie tematów literackich w formie publicznych wykładów lub kursów online, przekazywanie wiedzy naukowej całemu społeczeństwu (wykłady popularnonaukowe dla szerszej publiczności na uniwersytetach lub w środowiskach pozauniwersyteckich, np. w przestrzeniach miejskich kiedyś i dziś).
- Literaturoznawcy jako krytycy literaccy, doradcy w wydawnictwach, instytucjach kulturalnych, politycznych i edukacyjnych.
- Literaturoznawcy jako badacze aktualnych problemów społecznych, takich jak migracja, zmiany klimatyczne czy cyfryzacja, i ich wkład w dyskurs publiczny (wykorzystanie wyników badań w dyskusjach publicznych lub raportach medialnych w celu pogłębienia zrozumienia tych tematów).
- Archiwa cyfrowe a literaturoznawcy (udostępnianie cyfrowo tekstów historycznych, listów, manuskryptów i ich funkcja dla społeczeństwa).
Niniejsze zagadnienia mogą dotyczyć zjawisk aktualnych i współczesnych, jak również historycznych. Mile widziane jest interdyscyplinarne spojrzenie na powyższe tematy i połączenie ich z transferem wiedzy, transferem kulturowym, badaniami nad kobietami i płcią, analizą dyskursu, nowymi mediami, teoriami sieci lub pola (Bourdieu), teoriami systemu (Luhmann). Zachęcamy również do zastanowienia się, na ile prowadzone badania literaturoznawcze i kulturoznawcze mogą stanowić istotny element trzeciej misji. Jaki jest sens trzeciej misji na uniwersytetach i czy jest ona złem koniecznym, narzuconym przez akademicką nowomodę, która przywędrowała z Zachodu?
Tematy wystąpień dotyczące tematu przewodniego i inne proszę zgłaszać do końca października 2024 na adresy organizatorek: aneta.jachimowicz@uwm.edu.pl i j.chlosta-zielonka@uwm.edu.pl.
Information
See also
Rzeczpospolita domów VI: Domy wiedzy i sztuki
Instytut Polonistyki Akademii Pomorskiej i Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku zapraszają na VI Ogólnopolską Konferencję Naukową w cyklu: Rzeczpospolita domów, która odbędzie się w dniach 25-26 kwietnia 2016 r.
Orient w Literaturze & Literatura w Oriencie
Konferencja jest trzecią edycją dorocznego spotkania orientalistów, literaturoznawców, filologów, kulturoznawców i innych badaczy, którym bliski jest temat literatur orientalnych, inspiracji orientalnych czy przekazów na temat Orientu w literaturze zachodniej. Pierwsza edycja konferencji odbyła się 6-7 marca 2014 roku.
Trzecie pokolenie. Postpamięciowe skutki II wojny światowej i Zagłady
Choć od zakończenia II wojny światowej minęło ponad 70 lat, skutki tego wydarzenia, podobnie jak innych, bezpośrednio z nim związanych, są nadal odczuwalne. Podczas gdy faktyczni ich świadkowie coraz liczniej odchodzą, traumatyczne wydarzenia i ich konsekwencje stają się przedmiotem narracji tworzonych przez tych, którzy doświadczyli ich wyłącznie w formie zapośredniczonej. O drugiej wojnie światowej i Zagładzie opowiadają już niemal wyłącznie kolejne generacje.
„Szkiełko i oko”. Humanistyka w dialogu z aktualną fizyką
Antynomia nauk ścisłych i humanistycznych ma już długą historię. Spór humanistów (literary intellectuals) i naukowców (scientists) zdaje się pogłębiać. „Pomiędzy tymi grupami zieje otchłań wzajemnych nieporozumień, a czasami (szczególnie wśród młodych) jawnej niechęci lub wrogości, przede wszystkim jednak braku wzajemnego zrozumienia. Obydwie grupy mają dziwnie wypaczone poglądy o sobie nawzajem”1, pisze ks. Michał Heller. Konflikt „ścisłowców” i „humanistów” pogłębiają nie zawsze udane próby aplikacji języka nauk ścisłych do opisu zagadnień humanistycznych, czego egzemplarycznym dowodem była głośna ongiś rozprawa Jeana Bricmonta i Alana Sokala Modne bzdury (2004). Dwaj fizycy ujawnili ignorancję i niekompetencję znanych intelektualistów o humanistycznej proweniencji sprowadzających terminologię z zakresu nauk ścisłych do funkcji quasi-retorycznych, w celu nadania swoim wywodom powabu i waloru uczoności.