Biuletyn Polonistyczny

Wydarzenie

Data wydarzenia: 19.01.2021 - 20.01.2021
Data dodania: 16.11.2020

Poezja dla dzieci w drugiej połowie XX i w XXI wieku

Centrum Badań nad Literaturą i Kulturą dla Dzieci i Młodzieży, działające przy Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie oraz Zakład Edukacji Literackiej Dziecka działający w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego zapraszają do udziału w konferencji naukowej Poezja dla dzieci w drugiej połowie XX i w XXI wieku.

źródło: Pixabay

(informacja organizatorów)

Poezja dla dzieci, w jej szerokim rozumieniu zaproponowanym przez Ryszarda Waksmunda, obejmującym wiersze dla dzieci, wiersze dziecięce, lirykę dla dzieci i lirykę dziecięcą, wraz z kontekstem folkloru dziecięcego zdaje się być „wymierającą” sferą przekazu. Jakie są przyczyny zaniku obecności form poetyckich w edukacji i zabawie dziecka: prymat prozy, popularność nowoczesnych mediów, zmiany osobowościowe współczesnych odbiorców, które wypierają czytanie wierszy najmłodszym? A może jednak jest to zbyt pesymistyczna diagnoza, a dziecko po prostu czeka na właściwego „przewodnika”?

Proponujemy namysł nad następującymi problemami:

  • miejsce i rola poezji dla dzieci w rozwoju językowym, literacko-kulturowym, artystycznoestetycznym, psychologicznym małego człowieka,
  • modele analizy i odbioru wierszy dla dzieci – dawniej i dziś,
  • kategoria autorskości oraz dwuadresowości wierszy i w wierszach dla dzieci,
  • dialogowość i wielogłosowość w polskiej poezji dla dzieci XX i XXI wieku,
  • twórczość poetów piszących dla dzieci jako zjawisko osobne i / lub widziane na tle innych aktywności tych twórców,
  • utwory, tematy, tomy poetyckie autorów wierszy dla dzieci (między innymi – tutaj w porządku alfabetycznym – Wandy Chotomskiej, Jerzego Ficowskiego, Stanisława Grochowiaka, Anny Kamieńskiej, Ludwika Jerzego Kerna, Tadeusza Kubiaka, Joanny Kulmowej, stale aktywnej Joanny Papuzińskiej, Józefa Ratajczaka, Tadeusza Śliwiaka, Anny Świrszczyńskiej, Danuty Wawiłow i innych),
  • ilustracje do wierszy, ilustracje i wiersze jako łączny i rozłączny przekaz słowa i obrazu,
  • książka poetycka jako artefakt kulturowy,
  • utwory poetów z roczników 60., 70., 80. XX wieku (np. Pawła Beręsewicza, Łukasza Dębskiego, Agnieszki Frączek, Joanny Mueller, Michała Rusinka, Małgorzaty Strzałkowskiej, Natalii Usenko, Agnieszki Wolny-Hamkało i innych) – trwanie czy zmiana paradygmatów,
  • poezja dla dzieci w procesie edukacji współczesnego dziecka,
  • kondycja poezji dla dzieci w XXI wieku,
  • pamięć i niepamięć o twórcach poezji dla dzieci.

Obrady będą się toczyć wyłącznie w trybie zdalnym w dniach: 19 i 20 stycznia 2021 roku.

Na zgłoszenia oczekujemy do 20 grudnia 2020 roku pod adresem mailowym: poezjadladzieci@gmail.com. Prosimy o wypełnienie i przesłanie załączonej karty uczestnika. Po weryfikacji zgłoszeń prześlemy dalsze informacje organizacyjne.

Prosimy o przygotowanie krótkich 10–15 minutowych wypowiedzi, które zainteresują widzów i słuchaczy w zdalnej formule spotkania, i będą podstawą do napisania przesłanego później artykułu.

Przewidujemy opłatę konferencyjną w wysokości 150 zł. Środki te zostaną włączone do finansowania monografii zbiorowej, w której zostaną zamieszczone teksty naukowe po uzyskaniu pozytywnych recenzji. Publikacja ukaże się w serii „Literatura i kultura dla dzieci i młodzieży”, nakładem Wydawnictwa Naukowego Uniwersytetu Pedagogicznego.

W imieniu organizatorów:
dr hab. Alicja Ungeheuer-Gołąb, prof. UR
dr hab. Katarzyna Wądolny-Tatar, prof. UP

Informacje

Adres:
wydarzenie online
Data zgłaszania prelegentów:
20.12.2020
Opłata:
150 zł
Data dodania:
16 listopada 2020; 15:12 (Mariola Wilczak)
Data edycji:
16 listopada 2020; 15:12 (Mariola Wilczak)
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywanena Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Sprawdź informacje o plikach cookies.