Event
Poezja dla dzieci w drugiej połowie XX i w XXI wieku
Centrum Badań nad Literaturą i Kulturą dla Dzieci i Młodzieży, działające przy Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie oraz Zakład Edukacji Literackiej Dziecka działający w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego zapraszają do udziału w konferencji naukowej Poezja dla dzieci w drugiej połowie XX i w XXI wieku.
(informacja organizatorów)
Poezja dla dzieci, w jej szerokim rozumieniu zaproponowanym przez Ryszarda Waksmunda, obejmującym wiersze dla dzieci, wiersze dziecięce, lirykę dla dzieci i lirykę dziecięcą, wraz z kontekstem folkloru dziecięcego zdaje się być „wymierającą” sferą przekazu. Jakie są przyczyny zaniku obecności form poetyckich w edukacji i zabawie dziecka: prymat prozy, popularność nowoczesnych mediów, zmiany osobowościowe współczesnych odbiorców, które wypierają czytanie wierszy najmłodszym? A może jednak jest to zbyt pesymistyczna diagnoza, a dziecko po prostu czeka na właściwego „przewodnika”?
Proponujemy namysł nad następującymi problemami:
- miejsce i rola poezji dla dzieci w rozwoju językowym, literacko-kulturowym, artystycznoestetycznym, psychologicznym małego człowieka,
- modele analizy i odbioru wierszy dla dzieci – dawniej i dziś,
- kategoria autorskości oraz dwuadresowości wierszy i w wierszach dla dzieci,
- dialogowość i wielogłosowość w polskiej poezji dla dzieci XX i XXI wieku,
- twórczość poetów piszących dla dzieci jako zjawisko osobne i / lub widziane na tle innych aktywności tych twórców,
- utwory, tematy, tomy poetyckie autorów wierszy dla dzieci (między innymi – tutaj w porządku alfabetycznym – Wandy Chotomskiej, Jerzego Ficowskiego, Stanisława Grochowiaka, Anny Kamieńskiej, Ludwika Jerzego Kerna, Tadeusza Kubiaka, Joanny Kulmowej, stale aktywnej Joanny Papuzińskiej, Józefa Ratajczaka, Tadeusza Śliwiaka, Anny Świrszczyńskiej, Danuty Wawiłow i innych),
- ilustracje do wierszy, ilustracje i wiersze jako łączny i rozłączny przekaz słowa i obrazu,
- książka poetycka jako artefakt kulturowy,
- utwory poetów z roczników 60., 70., 80. XX wieku (np. Pawła Beręsewicza, Łukasza Dębskiego, Agnieszki Frączek, Joanny Mueller, Michała Rusinka, Małgorzaty Strzałkowskiej, Natalii Usenko, Agnieszki Wolny-Hamkało i innych) – trwanie czy zmiana paradygmatów,
- poezja dla dzieci w procesie edukacji współczesnego dziecka,
- kondycja poezji dla dzieci w XXI wieku,
- pamięć i niepamięć o twórcach poezji dla dzieci.
Obrady będą się toczyć wyłącznie w trybie zdalnym w dniach: 19 i 20 stycznia 2021 roku.
Na zgłoszenia oczekujemy do 20 grudnia 2020 roku pod adresem mailowym: poezjadladzieci@gmail.com. Prosimy o wypełnienie i przesłanie załączonej karty uczestnika. Po weryfikacji zgłoszeń prześlemy dalsze informacje organizacyjne.
Prosimy o przygotowanie krótkich 10–15 minutowych wypowiedzi, które zainteresują widzów i słuchaczy w zdalnej formule spotkania, i będą podstawą do napisania przesłanego później artykułu.
Przewidujemy opłatę konferencyjną w wysokości 150 zł. Środki te zostaną włączone do finansowania monografii zbiorowej, w której zostaną zamieszczone teksty naukowe po uzyskaniu pozytywnych recenzji. Publikacja ukaże się w serii „Literatura i kultura dla dzieci i młodzieży”, nakładem Wydawnictwa Naukowego Uniwersytetu Pedagogicznego.
W imieniu organizatorów:
dr hab. Alicja Ungeheuer-Gołąb, prof. UR
dr hab. Katarzyna Wądolny-Tatar, prof. UP