Wydarzenie
Środa w Towarzystwie Literackim: Conrada romantyzm polski
Warszawski Oddział Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza zaprasza na drugie w tym roku spotkanie z cyklu "Środa w Towarzystwie Literackim". Gościem Marii Makaruk będzie Karol Samsel - poeta, doktor, historyk literatury, adiunkt w Instytucie Literatury Polskiej Wydziału Polonistyki UW, od 2014 roku tamże pracownik Zakładu Literatury Romantyzmu oraz doktorant Instytutu Filozofii UW, autor książek Norwid – Conrad. Epika w perspektywie modernizmu oraz Inwalida intencji. Studia o Norwidzie.
W orbicie tematów i problemów oddziaływania polskich lektur romantycznych na pisarstwo Josepha Conrada do dziś nie udało się wyjść poza istotny, aczkolwiek wstępnie jedynie zarysowany obszar klasycznych preliminariów. Stało się tak, co znamienne, pomimo istniejącego, częściowego stanu badań. Wraz z ramową zgodą jednak na uogólnienia nadchodził – co trzeba podkreślić – fasadowy opór wobec szczegółowych koncepcji określania wpływu, który na Conrada mógł wywrzeć szeroko rozumiany polski romantyzm. Nadal symptomatyczny pod tym względem pozostaje komentarz Zdzisława Najdera zamieszczony we wstępie do polskiego wydania Listów pisarza z 1968 roku: "Kiedy Conrad używa (a czasem i nadużywa) romantycznych czy neoromantycznych zwrotów jak <<bezkresne przestworza>>, <<niezgłębione tonie>>, <<nieubłagany los>>, <<posępne fatum>>, <<wieczyste tajemnice>>, itd. – trzeba umieć oddzielić stylistyczną powłokę od treści, która z idealizmem filozoficznym nie ma nic wspólnego: żadne niezbadane, tajemne siły losu nie odgrywają jakiejkolwiek roli przyczynowej w utworach Conrada. Niezależnie od <<duchologicznego>> czasem słownictwa cała motywacja wydarzeń utrzymana jest w ramach empirycznego prawdopodobieństwa". W ten właśnie sposób ucieleśniony został rzeczywisty paradoks w badaniach nad tzw. Conradowskim polskim zapleczem twórczości. Wraz z realnym przyrostem wiedzy o polskich kontaktach autora Księcia Romana, z krytyczną edycją korespondencji pisarza z Polakami, zabrakło intertekstualnej, kompletnej monografii oddziaływania polskiego romantyzmu na Josepha Conrada. Celem dyskusji jest debata nad współczesnym stanem wiedzy o Conradzie, a także próba wstępnej, tematycznej oraz problemowej integracji wątków romantycznych w pisarstwie autora Lorda Jima. Realna wydaje się również próba dowiedzenia, że polskim, romantycznym kluczem motywów pisarz posługiwał się w sposób wyrafinowany, złożony, a przede wszystkim – konstelacyjny, czym wytwarzał w swoich tekstach regularną mozaikę romantycznych wątków polskich. Gra z nimi (jako wyższe piętro narracji) stanowić miała ukryty, artykułowany subtelniej niż pozostałe – temat niejednego Conradowskiego utworu.
Spotkanie odbędzie się 09.05.2018, godz. 17.00.
Zobacz także
Conrad i (pop)teksty / ogólnopolska konferencja naukowa
Do udziału w organizowanej przez nas konferencji zapraszamy: literaturoznawców, medioznawców, filmoznawców, antropologów, etnologów, filozofów, socjologów, historyków, historyków sztuki i wszystkich tych, którym bliska jest tematyka conradowska.
Życie z Conradem
Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji naukowej „Życie z Conradem” organizowanej przez Instytut Literaturoznawstwa na Wydziale Nauk Humanistycznych UKSW oraz Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
Joseph Conrad. Między lądem a morzem / Joseph Conrad. Twixt Land and Sea
Zdzisław Najder, rekapitulując swoje rozważania o okresie służby pisarza na morzu, pisał o tych dwudziestu latach:
Narracje tubylczości w literaturze świata
Międzywydziałowy Zespół Komparatystyki na Wydziale "Artes Liberales" Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na konferencję naukową poświęconą problematyce indigeneity ("tubylczości") w literaturze świata. Organizatorzy proponują próbę refleksji na tym, czy są "tubylcy": "czy isotnie generują narracje oboczne w stosunku do hegemonicznych paradygmatów? Czy ich lokalne bytowanie i epistemologiczna niezawisłość mogą stanowić przeciwwagę, a jeśli tak, to przeciwwagę czego? Kulturowej i epistemologicznej globalizacji rozumianej jako uniformizacja? Symulakrum sprzedawanego pod mianem <<literatury świata>>? Czy wobec <<uświatowienia>> tubylczności (worlding of the indigeneity) my sami jesteśmy tubylcami, a nasze własne narracje sprowadzają się do zlokalizowanych narracji tubylczości?" (fragment zaproszenia).