Biuletyn Polonistyczny

Wydarzenie

Data wydarzenia: 26.02.2020 g.18:00 - 26.02.2020 g.19:00
Data dodania: 24.02.2020

Wykład otwarty Tatry Mieczysława Karłowicza. Między romantyzmem a modernizmem

Typ wydarzenia:
Wykład
Miejscowość:
Wrocław
Organizatorzy:
Grupy docelowe:
Studenci, Doktoranci, Nauczyciele, Samodzielni Pracownicy Naukowi, Doktorzy, Inni

Pracownia Badań Humanistycznych nad Problematyką Górską UWr zaprasza na pierwszy w tym roku wykład otwarty, który wygłosi Prof. dr hab. Małgorzata Łoboz. Tematem wykładu będą Tatry Mieczysława Karłowicza. Wykład odbędzie się 26 lutego 2020 r. w Instytucie Filologii Polskiej UWr (pl. Nankiera 15, Wrocław) o godz. 18.00 w sali 121. Podobnie jak wykłady poprzednie będzie on transmitowany na stronie https://www.facebook.com/glkuwr

 


 

Prawa autorskie do projektu plakatu: Pracownia Badań Humanistycznych nad Problematyką Górską UWr

Treść wykładu będzie próbą odpowiedzi na pytanie o rolę gór (czy wręcz konkretnie Tatr) w refleksji artystycznej Mieczysława Karłowicza – kompozytora, taternika, fotografa i reportażysty, który zginął tragicznie, przygnieciony lawiną pod Kościelcem, 8 lutego 1909 roku.

Przedstawione w wykładzie fragmenty korespondencji oraz ustalenia biograficzne bezsprzecznie dowodzą, że Tatry stały się dla młodego artysty doświadczeniem egzystencjalnym, celem pokonywania własnych słabości. Zostaną omówione najpopularniejsze utwory muzyczne, łączone przez interpretatorów z emocjami wobec gór i dokonania taternickimi Karłowicza. Odwołania do wybranych pieśni (skomponowanych do słów Kazimierza Przerwy-Tetmajera) potwierdzą, że najważniejszą rolę odgrywa w tych utworach emocjonalno-nastrojowy sztafaż pejzażowy oraz że dla obu artystów pomniki natury są rodzajem nowej religii, w której upatrywać należy źródeł fascynacji Tatrami.

Miłość Karłowicza do gór zainicjowała nowy projekt egzystencjalny w jego życiu. W obawie, że nie osiągnie wyżyn kariery muzycznej – nosił się z zamiarem porzucenia muzyki na rzecz fotografii artystycznej z zaakcentowaniem pejzaży tatrzańskich. Fotografie te noszą znamiona estetyki ówczesnego malarstwa pejzażowego.

Literackim przejawem Karłowiczowskiej fascynacji Tatrami są jego pisma – notatki, relacje, wrażenia z wędrówek po Tatrach, w których – podobnie jak w dziedzinie muzyki i wyobraźni plastycznej – wyraźne są nawiązania do romantycznej koncepcji natury. Neoromantyczna konwencja, obecna we wszystkich dziedzinach twórczej działalności Karłowicza, wyznacza istotne kierunki interpretacyjne dorobku kompozytora.

Informacje

Adres:
Pl. Nankiera 15, 50-140 Wrocław

Zobacz także

28.11.2019

Ideologia w krajobrazie językowym: nazwy ulic jako miejsca konfliktu pamięci / wykład prof. Małgorzaty Fabiszak (Wydziału Anglistyki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)

________________________________

23.12.2019

Gwara w szkole. Historia niespełnionego marzenia / odczyt prof. Anny Mlekodaj, w ramach cyklu "Spotkania z gwarą"

Pracownia Dialektologii Polskiej Instytutu Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk w Krakowie serdecznie zaprasza na kolejny wykład w ramach cyklu "Spotkania z gwarą". Tym razem gościem będzie dr hab., prof. PPWSZ Anna Mlekodaj, która wygłosi odczyt pt. "Gwara w szkole. Historia niespełnionego marzenia".  

17.01.2019

Wykład pt. „Egipskie pisarstwo kobiet”

Instytut Filologii Polskiej UAM zaprasza na wykład prof. Hali Kamal z Cairo University pt. „Egipskie pisarstwo kobiet”.

26.01.2020

Dr Anna Förster (Lipsk): Theory in Translation. Historia przekładów dzieł literaturoznawstwa poststrukturalnego w Europie Środkowo-Wschodniej / wykład

Począwszy od lat 80. XX wieku antropologiczne analizy i teksty Edwarda Saida lub Hansa Blumenberga każą nam postrzegać teorię jako produkt intelektualnego, ale przede wszystkim przestrzennego dystansowania się. Historia idei skupia się w związku z tym na paradygmacie mobilności, czy to w formie badań nad podróżującym lub migrującym naukowcem, czyli travelling theories, czy też w formie badań nad przemieszczaniem się rzeczy lub towarów, czyli histoire croisée. Historia poststrukturalizmu w Europie Środkowo-Wschodniej ukazuje problematyczność tych ogólnych założeń, zwłaszcza, że przed rokiem 1989 przemieszczanie, podróże oraz migracja przynajmniej pozornie odbywają się tylko w jedną stronę, mianowicie ze Wschodu na Zachód. Równocześnie nie ma wątpliwości, że od końca lat 60-tych XX wieku następuje intensywna wymiana z francuskimi oraz amerykańskimi teoretyczkami i teoretykami, jak również recepcja zachodnich teorii. Na tę pozorną sprzeczność napotykamy, gdy ujmujemy teorię przede wszystkim jako wydarzenie językowe, a historię idei odpowiednio, jako lingwistyczne i tekstualne wydarzenie pośrednictwa i przekładu. (informacja organizatorów)

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywanena Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Sprawdź informacje o plikach cookies.