Событие
Biopolityka męskości / Ogólnopolska Konferencja Naukowa
Narodziny biopolityki, które zdaniem Michela Foucault należy datować na przełomie XVIII i XIX wieku, stawiają kwestię męskości, jeśli nie w centrum zainteresowania myśli filozoficznej XX i XXI wieku, to na jego produktywnych obrzeżach. Troska, którą interwencje biopolityczne roztoczyły wokół życia człowieka, koncentrowała się w dużej mierze na zadaniach, które przypisywały mężczyznom konieczność kształtowania i obrony męskiej tożsamości, zdolnej przeciwstawić się rozmaitym zagrożeniom (wewnętrznym i zewnętrznym). Obowiązek dbania o zdrowie, konieczność doskonalenia ciała oraz dbanie o rozwój umysłowy i osobisty poprzez cały system urządzeń biopolitycznych, takich jak: higienizacja, aktywność fizyczna (gimnastyka, sport, przygotowanie wojskowe), edukacja, zachęta do działalności społecznej i politycznej, zaangażowanie w szeroko pojmowaną obronność (immunizację), miały przyczynić się do udoskonalenia ducha męskości, przy jednoczesnym zaangażowaniu go w interes polityki państwowej, ekonomii kapitalistycznej oraz ideologii narodowej, rasowej czy klasowej. W tym kontekście kłopotliwy wydaje się również udział pierwiastka męskiego w procesie przekształcania dyrektyw biopolitycznych w śmiercionośny aparat tanatopolityki (zagłada, Holocaust, terroryzm). Innymi słowy, chcielibyśmy spojrzeć na kwestię męskości, przemieszczając optykę z dyskursów genderowych, ukształtowanych w dziedzinie gender studies czy masculinity studies, w obszar zagadnień biopolitycznych. Pragniemy zastanowić się, w jaki sposób biopolityczne dyrektywy wpływały na sposób „produkowania” męskości na przestrzeni ostatnich stuleci.

Instytut Nauk o Literaturze Polskiej im. I. Opackiego,
Wydział Filologiczny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
zapraszają uprzejmie na ogólnopolską konferencję naukową pt.
Biopolityka męskości
która odbędzie się w Katowicach w dniach 19-21 września 2018 roku
w Centrum Informacji Naukowej i Bibliotece Akademickiej (CINiBA).
Narodziny biopolityki, które zdaniem Michela Foucault należy datować na przełomie XVIII i XIX wieku, stawiają kwestię męskości, jeśli nie w centrum zainteresowania myśli filozoficznej XX i XXI wieku, to na jego produktywnych obrzeżach. Troska, którą interwencje biopolityczne roztoczyły wokół życia człowieka, koncentrowała się w dużej mierze na zadaniach, które przypisywały mężczyznom konieczność kształtowania i obrony męskiej tożsamości, zdolnej przeciwstawić się rozmaitym zagrożeniom (wewnętrznym i zewnętrznym). Obowiązek dbania o zdrowie, konieczność doskonalenia ciała oraz dbanie o rozwój umysłowy i osobisty poprzez cały system urządzeń biopolitycznych, takich jak: higienizacja, aktywność fizyczna (gimnastyka, sport, przygotowanie wojskowe), edukacja, zachęta do działalności społecznej i politycznej, zaangażowanie w szeroko pojmowaną obronność (immunizację), miały przyczynić się do udoskonalenia ducha męskości, przy jednoczesnym zaangażowaniu go w interes polityki państwowej, ekonomii kapitalistycznej oraz ideologii narodowej, rasowej czy klasowej. W tym kontekście kłopotliwy wydaje się również udział pierwiastka męskiego w procesie przekształcania dyrektyw biopolitycznych w śmiercionośny aparat tanatopolityki (zagłada, Holocaust, terroryzm). Innymi słowy, chcielibyśmy spojrzeć na kwestię męskości, przemieszczając optykę z dyskursów genderowych, ukształtowanych w dziedzinie gender studies czy masculinity studies, w obszar zagadnień biopolitycznych. Pragniemy zastanowić się, w jaki sposób biopolityczne dyrektywy wpływały na sposób „produkowania” męskości na przestrzeni ostatnich stuleci.
Wśród interesujących nas zagadnień znajdują się m. in.:
-
kwestia męskości w dyskursach biopolitycznych (M. Foucault, D. Haraway, G. Agamben, M. Hardt/A. Negri, R. Esposito, E. Cohen i in.);
-
kategoria biowładzy w obszarze studiów genderowych i studiów nad męskościami;
-
kwestia „wychowywania” do męskości (ideologiczne aparaty państwa, rodzina, kościoły);
-
udział mężczyzn i ich role w kształtowaniu biowładzy;
-
społeczne normy praktykowania męskości (sporty, myślistwo, grupy paramilitarne, wspólnoty religijne);
-
konstruowanie i (re)konstruowanie męskich ciał (dyskursy medyczne, problem inwalidztwa wojennego, sport, kulturystyka, protetyka, etc.);
-
rodzina i normy rodzinne jako agenci biopolityczności;
-
męska seksualność w perspektywie dyrektyw biopolitycznych;
-
biopolityka męskości a ekonomia;
-
biopolityka męskości i możliwości/strategie jej kontestowania;
-
współczesne wymiary biopolityki męskości (zmiany technologiczne, transnarodowość i globalizacja);
-
męska „odporność” w kontekście dyskursów immunizacyjnych;
-
biopolityka męskości w badaniach literaturoznawczych.
Zgłoszenia wraz z tytułem wystąpienia oraz abstraktem według załączonego wzoru prosimy nadsyłać na adres e-mail: biopolityka.meskosci@wp.pl lub pocztą na adres:
Instytut Nauk o Literaturze Polskiej, Wydział Filologiczny UŚ
pl. Sejmu Śląskiego 1, pok. 409
40-032 Katowice
z dopiskiem “Biopolityka męskości”
do 15 czerwca 2018 roku. O zakwalifikowaniu wystąpień poinformujemy uczestników pocztą elektroniczną do 30 czerwca 2018. W przypadku dużej ilości zgłoszeń zastrzegamy sobie możliwość wyboru referatów.
Opłata konferencyjna wynosi 400 zł (300 zł w przypadku doktorantów) i obejmuje pokrycie kosztów udziału w konferencji, materiałów konferencyjnych, serwisu kawowego, poczęstunku, obiadów (19 i 20 września), oraz udziału w uroczystej kolacji (19 września), natomiast nie uwzględnia kosztów noclegu i dojazdu.
Przewidujemy druk wybranych artykułów w tematycznym numerze „Śląskich Studiów Polonistycznych” (7 pkt., lista B) w 2020 roku (nr 1).
Organizatorzy:
dr hab. Tomasz Kaliściak
dr hab. Wojciech Śmieja
Sekretarz konferencji:
mgr Gaweł Janik
Strona wydarzenia na Facebooku:
https://www.facebook.com/events/2053849681496356/