Событие
Edukacja polonistyczna – metamorfozy
Pracownicy Zakładu Edukacji Polonistycznej i Innowacji Dydaktycznych
oraz władze Instytutu Filologii Polskiej i Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
serdecznie zapraszają
na interdyscyplinarną konferencję naukowo-dydaktyczną, zatytułowaną:
Edukacja polonistyczna – metamorfozy,
która odbędzie się w dniach 26-27 września 2016 r. w Lublinie.
Organizatorzy mają nadzieję, że proponowana konferencja stanie się przestrzenią debaty literaturoznawców, językoznawców, historyków, kulturoznawców, medioznawców, logopedów, pedagogów, dydaktyków, socjologów, psychologów. Przedstawicieli wymienionych (ale także i innych) dyscyplin naukowych pragniemy zainteresować kategorią ‘zmienności’ nieustannie wpływającą na kształt edukacji polonistycznej. Zakładamy, że zderzenie odmiennych perspektyw badawczych przyniesie cenne, wieloaspektowe spojrzenie na kwestię przeobrażeń, jakie dokonywały się i nadal zachodzą w nauczaniu języka polskiego.
Przedmiotem refleksji chcielibyśmy uczynić m.in. takie zagadnienia, jak:
- istota i charakter zmian w edukacji polonistycznej – perspektywa diachroniczna i synchroniczna; zmiana a kontynuacja;
- spory o edukację na zjazdach i kongresach polonistycznych;
- przyczyny, przebieg, negatywne i pozytywne skutki dokonujących się przeobrażeń;
- metamorfozy treści programowych; zapowiedź zmian strukturalnych;
- nowe zjawiska/tendencje w kulturze, literaturze i sztuce oraz ich wpływ na szkolną polonistykę;
- komunikacja międzykulturowa a zmiany językowe;
- edukacja polonistyczna wobec wyzwań współczesności (asymilacja, integracja, wielokultu-rowość, globalizacja, mediatyzacja rzeczywistości, tolerancja itp.);
- metamorfozy w relacji nauczyciel-uczeń; język komunikacji lekcyjnej;
- przesunięcia aksjologiczne i relatywizacja wartości – konsekwencje;
- wpływy zewnętrze (medialne, polityczne, środowiskowe) na sposób organizacji dyskursu szkolnego, w tym: polonistycznego;
- edukacja spersonalizowana a wymagania współczesnej szkoły (tutoring, mentoring itp.)
- wpływ rozwoju wiedzy i badań naukowych na edukację polonistyczną – realia a postulaty;
- cyberkultura i technologia – czynniki determinujące rozwój edukacji.
Zgłoszenia uczestnictwa wraz z tytułami referatów i streszczeniem (100-150 słów) prosimy przesłać do 30 kwietnia 2016 roku pocztą elektroniczną na adres: zep.umcs@wp.pl. Opłata wynosi 450 zł i obejmuje uroczystą kolację, materiały konferencyjne oraz druk monografii, w której zgromadzone zostaną pozytywnie zrecenzowane referaty (przewidywany termin ukończenia procesu wydawniczego: III–IV kwartał 2017 r.).
Serdecznie zapraszamy do udziału w proponowanym spotkaniu naukowym.
Z wyrazami szacunku,
Organizatorzy konferencji:
prof. dr hab. Małgorzata Karwatowska
dr hab. Leszek Tymiakin, prof. nadzw.
dr hab. Małgorzata Latoch-Zielińska
dr hab. Iwona Morawska
dr Małgorzata Potent-Ambroziewicz
dr Beata Jarosz (sekretarz)
mgr Paulina Mucha (sekretarz)
Информация
Смотреть также
II Kongres Dydaktyki Polonistycznej. Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki
W czasie I Kongresu Dydaktyki Polonistycznej, zorganizowanego w Krakowie w listopadzie 2013 roku, wskazano na złożoność problematyki współczesnej edukacji humanistycznej, zarysowano kierunki działań dydaktycznych i penetracji badawczych; zainspirowano również do podejmowania refleksji teoretycznej i dyskusji przedstawicieli różnych środowisk nad potrzebami i oczekiwaniami uczniów, nauczycieli, rodziców, pracodawców.
III Uroczysty Kongres Polonistów i Bibliotekarzy
Do spotkania wokół szkolnej edukacji polonistycznej zapraszają:
Literatura współczesna i najnowsza w edukacji polonistycznej. Analizy i (re)interpretacje
Zakład Metodyki Nauczania Literatury i Języka Polskiego, Instytut Filologii Polskiej oraz Uniwersytet Rzeszowski zapraszają do udziału w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej organizowanej w Rzeszowie w dniach 11–12 kwietnia 2016 r.:
Nauczanie praktyczne w naukach społecznych. Edukacja medialna – nowe metody dydaktyczne
Praktyczne nauczanie w naukach społecznych jest bardzo modne, jak i konieczne. Od kilku lat można zaobserwować w Polsce tendencję do wdrażania tak zwanej metody projektowej. Szczególnie w naukach społecznych i humanistycznych projekty coraz częściej zastępują stresujące egzaminy i zaliczenia. Jednak nowe media wymuszają na wykładowcach ciągłe dokształcanie i stosowanie dużo bardziej atrakcyjnych form prowadzenia zajęć. Wymiana doświadczeń wykładowców-praktyków w tym zakresie wydaje się koniecznością. W trakcie konferencji chcemy poruszyć wiele zagadnień praktycznych, które przekładają się bezpośrednio na jakość nauczania, nie tylko w szkołach wyższych.