Polish Studies Newsletter

Event

Date of the event: 26.09.2016 - 27.09.2016
Added on: 07.04.2016

Edukacja polonistyczna – metamorfozy

Type of the event:
Conference
City or town:
Lublin
Target groups:
PhD Students, Independent academics, Educators

Pracownicy Zakładu Edukacji Polonistycznej i Innowacji Dydaktycznych

oraz władze Instytutu Filologii Polskiej i Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

serdecznie zapraszają

na interdyscyplinarną konferencję naukowo-dydaktyczną, zatytułowaną:

Edukacja polonistyczna – metamorfozy,

która odbędzie się w dniach 26-27 września 2016 r. w Lublinie.

Organizatorzy mają nadzieję, że proponowana konferencja stanie się przestrzenią debaty literaturoznawców, językoznawców, historyków, kulturoznawców, medioznawców, logopedów, pedagogów, dydaktyków, socjologów, psychologów. Przedstawicieli wymienionych (ale także i innych) dyscyplin naukowych pragniemy zainteresować kategorią ‘zmienności’ nieustannie wpływającą na kształt edukacji polonistycznej. Zakładamy, że zderzenie odmiennych perspektyw badawczych przyniesie cenne, wieloaspektowe spojrzenie na kwestię przeobrażeń, jakie dokonywały się i nadal zachodzą w nauczaniu języka polskiego.

Przedmiotem refleksji chcielibyśmy uczynić m.in. takie zagadnienia, jak:

  • istota i charakter zmian w edukacji polonistycznej – perspektywa diachroniczna i synchroniczna; zmiana a kontynuacja;
  • spory o edukację na zjazdach i kongresach polonistycznych;
  • przyczyny, przebieg, negatywne i pozytywne skutki dokonujących się przeobrażeń;
  • metamorfozy treści programowych; zapowiedź zmian strukturalnych;
  • nowe zjawiska/tendencje w kulturze, literaturze i sztuce oraz ich wpływ na szkolną polonistykę;
  • komunikacja międzykulturowa a zmiany językowe;
  • edukacja polonistyczna wobec wyzwań współczesności (asymilacja, integracja, wielokultu-rowość, globalizacja, mediatyzacja rzeczywistości, tolerancja itp.);
  • metamorfozy w relacji nauczyciel-uczeń; język komunikacji lekcyjnej;
  • przesunięcia aksjologiczne i relatywizacja wartości – konsekwencje;
  • wpływy zewnętrze (medialne, polityczne, środowiskowe) na sposób organizacji dyskursu szkolnego, w tym: polonistycznego;
  • edukacja spersonalizowana a wymagania współczesnej szkoły (tutoring, mentoring itp.)
  • wpływ rozwoju wiedzy i badań naukowych na edukację polonistyczną – realia a postulaty;
  • cyberkultura i technologia – czynniki determinujące rozwój edukacji.

 

Zgłoszenia uczestnictwa wraz z tytułami referatów i streszczeniem (100-150 słów) prosimy przesłać do 30 kwietnia 2016 roku pocztą elektroniczną na adres: zep.umcs@wp.pl. Opłata wynosi 450 zł i obejmuje uroczystą kolację, materiały konferencyjne oraz druk monografii, w której zgromadzone zostaną pozytywnie zrecenzowane referaty (przewidywany termin ukończenia procesu wydawniczego: III–IV kwartał 2017 r.).

Serdecznie zapraszamy do udziału w proponowanym spotkaniu naukowym.

Z wyrazami szacunku,

Organizatorzy konferencji:

prof. dr hab. Małgorzata Karwatowska

dr hab. Leszek Tymiakin, prof. nadzw.

dr hab. Małgorzata Latoch-Zielińska

dr hab. Iwona Morawska

dr Małgorzata Potent-Ambroziewicz

dr Beata Jarosz (sekretarz)

mgr Paulina Mucha (sekretarz)

Information

Application deadline for participants:
30.04.2016 21:30
Added on:
7 April 2016; 21:09 (Aleksandra Chomiuk)
Edited on:
19 September 2016; 09:25 (Sylwia Pikula)

See also

11.10.2015

II Kongres Dydaktyki Polonistycznej. Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki

W czasie I Kongresu Dydaktyki Polonistycznej, zorganizowanego w Krakowie w listopadzie 2013 roku, wskazano na złożoność problematyki współczesnej edukacji humanistycznej, zarysowano kierunki działań dydaktycznych i penetracji badawczych; zainspirowano również do podejmowania refleksji teoretycznej i dyskusji przedstawicieli różnych środowisk nad potrzebami i oczekiwaniami uczniów, nauczycieli, rodziców, pracodawców.

15.07.2017

III Uroczysty Kongres Polonistów i Bibliotekarzy

Do spotkania wokół szkolnej edukacji polonistycznej zapraszają:

14.09.2015

Literatura współczesna i najnowsza w edukacji polonistycznej. Analizy i (re)interpretacje

Zakład Metodyki Nauczania Literatury i Języka Polskiego, Instytut Filologii Polskiej oraz Uniwersytet Rzeszowski zapraszają do udziału w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej organizowanej w Rzeszowie w dniach 11–12 kwietnia 2016 r.:

19.02.2017

Nauczanie praktyczne w naukach społecznych. Edukacja medialna – nowe metody dydaktyczne

Praktyczne nauczanie w naukach społecznych jest bardzo modne, jak i konieczne. Od kilku lat można zaobserwować w Polsce tendencję do wdrażania tak zwanej metody projektowej. Szczególnie w naukach społecznych i humanistycznych projekty coraz częściej zastępują stresujące egzaminy i zaliczenia. Jednak nowe media wymuszają na wykładowcach ciągłe dokształcanie i stosowanie dużo bardziej atrakcyjnych form prowadzenia zajęć. Wymiana doświadczeń wykładowców-praktyków w tym zakresie wydaje się koniecznością. W trakcie konferencji chcemy poruszyć wiele zagadnień praktycznych, które przekładają się bezpośrednio na jakość nauczania, nie tylko w szkołach wyższych.

We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.