Событие
Edukacja polonistyczna w (z)reformowanej szkole
Uniwersytet Rzeszowski, Instytut Polonistyki i Dziennikarstwa serdecznie zapraszają na zdalną konferencję naukową Sekcji Dydaktyków Koła Naukowego Polonistów "Edukacja polonistyczna w (z)reformowanej szkole", która odbędzie się w 26 listopada.
Ostatnie lata przyniosły edukacji na różnych poziomach wiele zmian, będących efektem (nieustających) reform. Inna struktura, zmodyfikowana podstawa programowa, kolejne podręczniki, nowe „stare” lektury, obowiązek przygotowania uczniów do egzaminów zewnętrznych, wymagania związane z prowadzeniem dokumentacji, tradycjonalizm edukacji w świecie prężnych przemian kulturowych i społecznych, to tylko niektóre z wyzwań stawianych nauczycielom. Potrzeba sprostania wymienionym obowiązkom oraz oczekiwaniom uczniów, rodziców, dyrekcji czy urzędników kuratoriów rodzi wiele problemów, dylematów, pytań – koniecznych do rozstrzygnięcia.
Mamy nadzieję, że zaproponowane przez nas spotkanie naukowe będzie okazją do dyskusji na tematy nurtujące polonistów – zarówno doświadczonych nauczycieli jak i studentów, którzy dopiero się do zawodu przysposabiają, a także kadrę naukową, oświetlającą aspekty edukacji w sposób akademicki. Serdecznie zachęcamy Państwa chcących wziąć udział w dyskursie, dotyczącym edukacji polonistycznej w (z)reformowanej szkole, do nadsyłania propozycji wystąpień w następujących zakresach problemowych:
- nowa podstawa programowa w szkole podstawowej i ponadpodstawowej;
- programy nauczania i podręczniki w (z)reformowanej szkole;
- nowe „stare” lektury w szkolnym kanonie;
- metodyka nauczania literatury i języka polskiego w XXI wieku;
- współczesny nastolatek w (nie)nowoczesnej szkole;
- egzaminy zewnętrzne a motywacja do uczenia (się);
- praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- student i nauczyciel jako „profitenci” (nieustających) zmian w szkolnictwie;
- specyfika szkół „systemowych” i „alternatywnych” (np. Montessori, waldorfskich, demokratycznych
i in.).
Wymienione obszary mają charakter propozycji – pozostajemy otwarci na inne, nieuwzględnione wyżej problematyzacje. Mamy nadzieję, że zaproponowana tematyka konferencji okaże się atrakcyjna zarówno dla pracowników naukowych, studentów, doktorantów, jak i czynnych zawodowo nauczycieli.
Ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną proponujemy zaprezentowanie komunikatu (problematyka, abstrakt referatu – do 10 minut) w formie on-line. Pełne wystąpienia, opracowane w formie artykułów naukowych, po otrzymaniu pozytywnych recenzji, zostaną opublikowane w monografii Uniwersytetu Rzeszowskiego bądź czasopiśmie „Dydaktyka Polonistyczna”.
Zgłoszenia przyjmujemy na skrzynkę mailową dydaktycy.knp@gmail.com w nieprzekraczalnym terminie do 11 listopada 2020 roku. Opłata konferencyjna wynosi 50 pln.
Информация
Смотреть также
Polonistyka ku przyszłości – seminarium dla nauczycieli polonistów
28 listopada 2024 roku na Wydziale Filologicznym odbędzie się Seminarium dla nauczycieli polonistów POLONISTYKA KU PRZYSZŁOŚCI organizowane przez Instytut Filologii Polskiej i Logopedii UŁ we współpracy z Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego.
Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematem a kreatywnością
Zakład Edukacji Polonistycznej i Kształcenia Ustawicznego Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego ma zaszczyt zaprosić na ogólnopolską interdyscyplinarną konferencję naukową "Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematem a kreatywnością", która odbędzie się w dniach 8 i 9 listopada 2018 roku w Warszawie.
Literatura współczesna i najnowsza w edukacji polonistycznej. Analizy i (re)interpretacje
Zakład Metodyki Nauczania Literatury i Języka Polskiego, Instytut Filologii Polskiej oraz Uniwersytet Rzeszowski zapraszają do udziału w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej organizowanej w Rzeszowie w dniach 11–12 kwietnia 2016 r.:
Szkoła jutra. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację
Zakład Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej Uniwersytetu Łódzkiego zaprasza do udziału w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Dydaktycznej pt. "Szkoła jutra. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację"