Событие
Zaproszenie do publikacji tekstów w czasopiśmie „Dzieciństwo. Literatura i Kultura”
Redakcja półrocznika „Dzieciństwo. Literatura i Kultura” – wydawanego na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego – zaprasza do nadsyłania artykułów (w języku polskim lub angielskim) do pierwszego numeru czasopisma.
Temat numeru 1/2019: Filmowe i serialowe adaptacje literatury dziecięcej i młodzieżowej w XXI wieku
Od początku XXI wieku obserwujemy wzrost popularności filmowych i serialowych adaptacji literatury dziecięcej i młodzieżowej. To właśnie w 2001 roku powstały takie produkcje, jak Harry Potter i kamień filozoficzny Chrisa Columbusa – ekranizacja pierwszej części słynnej serii J. K. Rowling, Pamiętnik księżniczki Garry’ego Marshalla nakręcony na podstawie utworu Meg Cabot czy też Shrek Andrew Adamsona i Vicky Jenson inspirowany książką Williama Steiga pod tym samym tytułem.
Pierwszy numer czasopisma „Dzieciństwo. Literatura i Kultura” chcielibyśmy poświęcić rozważaniom nad XXI-wieczną modą na adaptacje literatury dziecięcej – zarówno filmowe, jak i serialowe, prezentowane na ekranach kinowych i telewizyjnych oraz na platformach streamingowych (takich jak Netflix). Na czym polegają przeobrażenia konstruktów dzieciństwa względem literackich pierwowzorów? Jakie tendencje widoczne są w filmowych i serialowych adaptacjach rozumianych jako reinterpetacje książkowych pre-tekstów? Po jakie utwory literackie najchętniej sięgają współcześni adaptatorzy i jakie mogą być przyczyny ich wyborów? Kto jest hipotetycznym odbiorcą współczesnych filmowych i serialowych adaptacji?
Zapraszamy do podjęcia rozważań nad współczesnymi adaptacjami zarówno klasyki literatury dla młodych odbiorców, jak i utworów nowszych; tekstów polskich i zagranicznych. Prezentując analizy filmów i seriali, chcielibyśmy również przypomnieć ich niejednokrotnie zapomniane – np. pod wpływem sukcesu adaptacji – literackie pierwowzory. Interesują nas zarówno studia przypadków, jak i prace o charakterze przekrojowym.
Proponowane przez nas obszary problemowe to:
- Adaptacje wielotomowych cyklów powieściowych – zarówno kompletne (np. Harry Potter, Igrzyska śmierci), jak i nieukończone (np. Mroczne materie, Eragon, Opowieści z Narnii, Percy Jackson); tu zwłaszcza hipotetyczne przyczyny braku kontynuacji
- Nowe adaptacje klasyki wobec adaptacji wcześniejszych (np. Księga dżungli z 2016 roku versus Księga dżungli z 1967 roku)
- Adaptacje współczesnej literatury fantastycznej (np. Siedem minut po północy, Koralina i tajemnicze drzwi) i realistycznej (np. Cudowny chłopak, Gwiazd naszych wina)
- Serialowe adaptacje ery Netflixa (np. Ania, nie Anna, Seria niefortunnych zdarzeń)
- Adaptacje najnowszej polskiej literatury dziecięcej i młodzieżowej – filmowe (np. Za niebieskimi drzwiami, Felix, Net i Nika oraz teoretycznie możliwa katastrofa) i serialowe (np. Kacperiada, Pamiętnik Florki)
- Adaptacje popularniejsze od książkowych oryginałów (np. Shrek, Jak wytresować smoka)
- Poszerzanie materiału źródłowego (np. Gdzie mieszkają dzikie stwory, Mały książę – czy to jeszcze adaptacje?)
- Filmy biograficzne o twórcach literatury dziecięcej i młodzieżowej (np. Marzyciel, Ratując pana Banksa, Żegnaj Christopher Robin) i ich związek ze zjawiskiem adaptacji.
Zapraszamy również do przesyłania tekstów niezwiązanych z tematem numeru do działów Varia i Recenzje.
Termin zgłaszania artykułów: 30.11.2018 r.
Информация
Смотреть также
Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Od adaptacji do remediacji"
Potrzeba powtarzalności i wizualizowania rozmaitych materii obecna we współczesnej kulturze skutkuje różnymi formami reinterpretacji dzieł literackich, filmowych, growych czy serialowych. Narzędzia teoretyczne dostarczane przez współczesne szkoły badawcze, w tym zwłaszcza postklasyczną teorię narracji, narratologię transmedialną i nowe orientacje w medioznawstwie (w szerokim znaczeniu, wykraczającym poza dominujący w Polsce paradygmat dziennikarski, a zatem obejmującym wszystkie reprezentacje medialne), umożliwiają wieloparametrowe analizowanie operacji intersemiotycznych i intermedialnych, pozwalające na transdyscyplinarną refleksję nad zagadnieniami adaptacji, gradaptacji, remediacji, renarracji czy retellingu. Mając to na uwadze, organizatorzy konferencji "Od adaptacji do remediacji" zachęcają do podjęcia refleksji nad: ● zmianami w rozumieniu kategorii adaptacji we wszystkich mediach i ujęciach medioznawczych (literaturoznawstwo, filmoznawstwo, seriolaznawstwo, groznawstwo, ludologia, komiskologia i innych); ● statusem adaptacji we współczesnych uniwersach transmedialnych (Star Wars: Kanon i Legendy, Marvel Cinematic Universe, DC Cinematic Universe, Pottermore etc.); ● odmianami adaptacji (np. adaptacja na motywach, gradaptacja, praktyki moderskie); ● wybranymi problemami z zakresu konfliktów wykładni prawa autorskiego z praktykami doby kultury konwergencji; ● kulturą remiksu i remiksologią; ● przekładoznawstwem i filozofią przekładu; ● zjawiskami spin offu, cross-overu, rebootu, remake’u, mashupu, patchworku; ● statusem i obecnością narracji zależnych (interquel, midquel, sequel, prequel); ● przekładem intersemiotycznym i intermedialną transpozycją (A. Hejmej); ● technikami multimodalnymi w narracjach literackich i nieliterackich; ● narracjami i światami transmedialnymi (w szczególności w zakresie relacji między treściami kanonicznymi i niekanonicznymi); Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres adaptacjairemediacja@gmail.com mija 5 grudnia 2016 roku. Na podany adres prosimy przesłać dokument w formacie edytowalnym (.doc, .docx, .rtf), zatytułowany wg schematu „Imię Nazwisko, Tytuł referatu” i zawierający: ● abstrakt (max. 600 słów); ● notę biograficzną (max. 80 słów), zawierającą aktualną afiliację, tytuł naukowy oraz profil badawczy ● numer telefonu oraz korespondencyjny email. Na pokrycie kosztów związanych z organizacją konferencji przewiduje się opłatę konferencyjną w wysokości 350 PLN, którą należało będzie uiścić najpóźniej do 10.01.2017 r. Ośrodek Badawczy Facta Ficta przewiduje grant zwalniający z opłaty konferencyjnej (registration fee waiver). Warunki otrzymania grantu opisane są w regulaminie na stronie: factaficta.org/granty Organizatorzy przewidują publikację pokonferencyjną w formie elektronicznej (Open Access, na licencji CC BY 4.0) w ramach recenzowanej monografii w serii „Perspektywy Ponowoczesności” (factaficta.org/pp) lub specjalnego wydania czasopisma „Facta Ficta. Journal of Theory, Narrative & Media” (udostępnionych w Centrum Otwartej Nauki na licencji CC BY 4.0) lub numeru monograficznego punktowanego czasopisma naukowego, którego redakcja zdecyduje się na współpracę z organizatorami.
Adaptacje. Implementacje, konwergencje, dziedziczenie / III Międzynarodowa Konferencja Naukowa
Seriale (edycja 4) / ogólnopolska konferencja naukowa
Kultura seriali, możliwości ich oglądania czy produkowania zmieniły się na przestrzeni lat w sposób dynamiczny i niezwykle interesujący. Pojawiające się nowe formuły produkcji i dystrybucji seriali wpłynęły na ukształtowanie się nowych zjawisk dotyczących odbioru treści i wykształciły potrzebę tworzenia narracji dostosowanych – także tematycznie i w zakresie długości trwania – do nowoczesnego widza.
"Treny" Jana Kochanowskiego współcześnie
Wydział Nauk Humanistycznych KUL zaprasza na projekcję filmu "Treny" w reżyserii Damiana Bieńka. Jest to filmowa adaptacja dzieła Jana Kochanowskiego, nagrodzona Złotym Delfinem na Corporate Media & TV Awards w Cannes. Projekcji będzie towarzyszyła debata – prowadzona przez dr Małgorzatę Peroń – z udziałem twórców filmu, literaturoznawców, muzykologów, historyków sztuki oraz studentów i studentek KUL, a także zaproszonych gości – uczniów i uczennic lubelskich liceów.