Polish Studies Newsletter

Event

Date of the event:
Added on: 11.10.2018

Zaproszenie do publikacji tekstów w czasopiśmie „Dzieciństwo. Literatura i Kultura”

Type of the event:
Call for papers
Target groups:
Students, PhD Students, Independent academics, Educators, Others

Redakcja półrocznika „Dzieciństwo. Literatura i Kultura” – wydawanego na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego – zaprasza do nadsyłania artykułów (w języku polskim lub angielskim) do pierwszego numeru czasopisma.

Temat numeru 1/2019: Filmowe i serialowe adaptacje literatury dziecięcej i młodzieżowej w XXI wieku

Od początku XXI wieku obserwujemy wzrost popularności filmowych i serialowych adaptacji literatury dziecięcej i młodzieżowej. To właśnie w 2001 roku powstały takie produkcje, jak Harry Potter i kamień filozoficzny Chrisa Columbusa – ekranizacja pierwszej części słynnej serii J. K. Rowling, Pamiętnik księżniczki Garry’ego Marshalla nakręcony na podstawie utworu Meg Cabot czy też Shrek Andrew Adamsona i Vicky Jenson inspirowany książką Williama Steiga pod tym samym tytułem.

Pierwszy numer czasopisma „Dzieciństwo. Literatura i Kultura” chcielibyśmy poświęcić rozważaniom nad XXI-wieczną modą na adaptacje literatury dziecięcej – zarówno filmowe, jak i serialowe, prezentowane na ekranach kinowych i telewizyjnych oraz na platformach streamingowych (takich jak Netflix). Na czym polegają przeobrażenia konstruktów dzieciństwa względem literackich pierwowzorów? Jakie tendencje widoczne są w filmowych i serialowych adaptacjach rozumianych jako reinterpetacje książkowych pre-tekstów? Po jakie utwory literackie najchętniej sięgają współcześni adaptatorzy i jakie mogą być przyczyny ich wyborów? Kto jest hipotetycznym odbiorcą współczesnych filmowych i serialowych adaptacji?

Zapraszamy do podjęcia rozważań nad współczesnymi adaptacjami zarówno klasyki literatury dla młodych odbiorców, jak i utworów nowszych; tekstów polskich i zagranicznych. Prezentując analizy filmów i seriali, chcielibyśmy również przypomnieć ich niejednokrotnie zapomniane – np. pod wpływem sukcesu adaptacji – literackie pierwowzory. Interesują nas zarówno studia przypadków, jak i prace o charakterze przekrojowym.

Proponowane przez nas obszary problemowe to:

  • Adaptacje wielotomowych cyklów powieściowych – zarówno kompletne (np. Harry Potter, Igrzyska śmierci), jak i nieukończone (np. Mroczne materie, Eragon, Opowieści z Narnii, Percy Jackson); tu zwłaszcza hipotetyczne przyczyny braku kontynuacji
  • Nowe adaptacje klasyki wobec adaptacji wcześniejszych (np. Księga dżungli z 2016 roku versus Księga dżungli z 1967 roku)
  • Adaptacje współczesnej literatury fantastycznej (np. Siedem minut po północy, Koralina i tajemnicze drzwi) i realistycznej (np. Cudowny chłopak, Gwiazd naszych wina)
  • Serialowe adaptacje ery Netflixa (np. Ania, nie Anna, Seria niefortunnych zdarzeń)
  • Adaptacje najnowszej polskiej literatury dziecięcej i młodzieżowej – filmowe (np. Za niebieskimi drzwiami, Felix, Net i Nika oraz teoretycznie możliwa katastrofa) i serialowe (np. Kacperiada, Pamiętnik Florki)
  • Adaptacje popularniejsze od książkowych oryginałów (np. Shrek, Jak wytresować smoka)
  • Poszerzanie materiału źródłowego (np. Gdzie mieszkają dzikie stwory, Mały książę – czy to jeszcze adaptacje?)
  • Filmy biograficzne o twórcach literatury dziecięcej i młodzieżowej (np. Marzyciel, Ratując pana Banksa, Żegnaj Christopher Robin) i ich związek ze zjawiskiem adaptacji.


Zapraszamy również do przesyłania tekstów niezwiązanych z tematem numeru do działów Varia i Recenzje.

Teksty należy przesyłać przez platformę czasopisma: http://www.journals.polon.uw.edu.pl/index.php/dlk/about/submissions

Termin zgłaszania artykułów: 30.11.2018 r.

Information

Application deadline for participants:
30.11.2018
Author:
Added on:
11 October 2018; 23:34 (Piotr Bordzoł)
Edited on:
11 October 2018; 23:34 (Mariola Wilczak)

See also

07.11.2016

Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Od adaptacji do remediacji"

Potrzeba powtarzalności i wizualizowania rozmaitych materii obecna we współczesnej kulturze skutkuje różnymi formami reinterpretacji dzieł literackich, filmowych, growych czy serialowych. Narzędzia teoretyczne dostarczane przez współczesne szkoły badawcze, w tym zwłaszcza postklasyczną teorię narracji, narratologię transmedialną i nowe orientacje w medioznawstwie (w szerokim znaczeniu, wykraczającym poza dominujący w Polsce paradygmat dziennikarski, a zatem obejmującym wszystkie reprezentacje medialne), umożliwiają wieloparametrowe analizowanie operacji intersemiotycznych i intermedialnych, pozwalające na transdyscyplinarną refleksję nad zagadnieniami adaptacji, gradaptacji, remediacji, renarracji czy retellingu. Mając to na uwadze, organizatorzy konferencji "Od adaptacji do remediacji" zachęcają do podjęcia refleksji nad: ● zmianami w rozumieniu kategorii adaptacji we wszystkich mediach i ujęciach medioznawczych (literaturoznawstwo, filmoznawstwo, seriolaznawstwo, groznawstwo, ludologia, komiskologia i innych); ● statusem adaptacji we współczesnych uniwersach transmedialnych (Star Wars: Kanon i Legendy, Marvel Cinematic Universe, DC Cinematic Universe, Pottermore etc.); ● odmianami adaptacji (np. adaptacja na motywach, gradaptacja, praktyki moderskie); ● wybranymi problemami z zakresu konfliktów wykładni prawa autorskiego z praktykami doby kultury konwergencji; ● kulturą remiksu i remiksologią; ● przekładoznawstwem i filozofią przekładu; ● zjawiskami spin offu, cross-overu, rebootu, remake’u, mashupu, patchworku; ● statusem i obecnością narracji zależnych (interquel, midquel, sequel, prequel); ● przekładem intersemiotycznym i intermedialną transpozycją (A. Hejmej); ● technikami multimodalnymi w narracjach literackich i nieliterackich; ● narracjami i światami transmedialnymi (w szczególności w zakresie relacji między treściami kanonicznymi i niekanonicznymi); Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres adaptacjairemediacja@gmail.com mija 5 grudnia 2016 roku. Na podany adres prosimy przesłać dokument w formacie edytowalnym (.doc, .docx, .rtf), zatytułowany wg schematu „Imię Nazwisko, Tytuł referatu” i zawierający: ● abstrakt (max. 600 słów); ● notę biograficzną (max. 80 słów), zawierającą aktualną afiliację, tytuł naukowy oraz profil badawczy ● numer telefonu oraz korespondencyjny email. Na pokrycie kosztów związanych z organizacją konferencji przewiduje się opłatę konferencyjną w wysokości 350 PLN, którą należało będzie uiścić najpóźniej do 10.01.2017 r. Ośrodek Badawczy Facta Ficta przewiduje grant zwalniający z opłaty konferencyjnej (registration fee waiver). Warunki otrzymania grantu opisane są w regulaminie na stronie: factaficta.org/granty Organizatorzy przewidują publikację pokonferencyjną w formie elektronicznej (Open Access, na licencji CC BY 4.0) w ramach recenzowanej monografii w serii „Perspektywy Ponowoczesności” (factaficta.org/pp) lub specjalnego wydania czasopisma „Facta Ficta. Journal of Theory, Narrative & Media” (udostępnionych w Centrum Otwartej Nauki na licencji CC BY 4.0) lub numeru monograficznego punktowanego czasopisma naukowego, którego redakcja zdecyduje się na współpracę z organizatorami.

02.02.2017

Adaptacje. Implementacje, konwergencje, dziedziczenie / III Międzynarodowa Konferencja Naukowa

01.08.2023

Seriale (edycja 4) / ogólnopolska konferencja naukowa

Kultura seriali, możliwości ich oglądania czy produkowania zmieniły się na przestrzeni lat w sposób dynamiczny i niezwykle interesujący. Pojawiające się nowe formuły produkcji i dy­strybucji seriali wpłynęły na ukształtowanie się nowych zjawisk dotyczących odbioru treści i wykształciły potrzebę tworzenia narracji dostosowanych – także tematycznie i w zakresie długości trwania – do nowoczesnego widza. 

14.04.2023

"Treny" Jana Kochanowskiego współcześnie

Wydział Nauk Humanistycznych KUL zaprasza na projekcję filmu "Treny" w reżyserii Damiana Bieńka. Jest to filmowa adaptacja dzieła Jana Kochanowskiego, nagrodzona Złotym Delfinem na Corporate Media & TV Awards w Cannes. Projekcji będzie towarzyszyła debata – prowadzona przez dr Małgorzatę Peroń – z udziałem twórców filmu, literaturoznawców, muzykologów, historyków sztuki oraz studentów i studentek KUL, a także zaproszonych gości – uczniów i uczennic lubelskich liceów.

We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.