Article / interview
Kilka słów o... projekcie „Polonistyka otwarta”
Projekt „Polonistyka otwarta”, realizowany przy Centrum Badań nad Edukacją i Integracją Migrantów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, jest już na półmetku. Jego głównym założeniem było promowanie polskiej kultury wśród obcokrajowców, ale realizowane w jego ramach webinaria zyskały znacznie szersze grono odbiorców i sympatyków. Zapraszamy Państwa do lektury krótkiego wywiadu z kierującą projektem dr Agnieszką Jasińską i do udziału w webinariach przez cały bieżący rok akademicki.
Co oznacza nazwa: „Polonistyka otwarta”?
"Polonistyka otwarta" to nazwa projektu, który ma na celu promowanie języka polskiego i polskiej kultury w taki sposób, żeby móc dotrzeć do jak najszerszej publiczności. Chcemy, żeby nasi słuchacze czuli się z jednej strony zaproszeni do udziału w projekcie, a z drugiej sygnalizujemy naszą otwartość na ich potrzeby.
Dlaczego wybrali Państwo formę webinariów?
Forma webinariów umożliwia dotarcie do jak najszerszej publiczności na całym świecie. Wiemy, że w każdym zakątku globu można uczyć się języka polskiego: w szkołach polonijnych, na slawistykach uniwersyteckich, na lektoratach uczelnianych, a także w szkołach językowych na komercyjnych kursach. Od lat promujemy też zdalne nauczanie na naszej uczelni, w formie webinariów prowadzimy częściowo zajęcia na studiach niestacjonarnych dla studentów polskich. Prowadzimy w ten sposób wykłady z literatury, językoznawstwa, metodyki. Uznaliśmy więc, że promocja języka polskiego i polskiej kultury on line jest naturalną konsekwencją naszych wcześniejszych działań.
Czym się Państwo kierowali w wyborze tematów webinariów?
Tematy webinariów wybrały się poniekąd same. W Instytucie Filologii Polskiej pracują specjaliści od literatury, językoznawstwa, glottodydaktyki, więc nie było problemu z ułożeniem programu. Specjalnym gościem naszego programu jest Pan Rektor Uniwersytetu Pedagogicznego, prof. Kazimierz Karolczak, który przygotował wykład z historii Polski. Osoby, które zadeklarowały chęć udziału w projekcie, to specjaliści w swojej dziedzinie, a jednocześnie osoby otwarte na nowości, gotowe modyfikować swoje metody pracy tak, żeby popularyzować wiedzę o dyscyplinie, którą uprawiają.
Jaki jest odzew ze strony uczniów i studentów na prowadzone webinaria?
Odzew jest znakomity: już w pierwszym webinarium wzięło udział ponad 50 osób z 15 krajów świata z pięciu kontynentów. Każde kolejne webinarium to nowi słuchacze. Niektórzy bardzo ofiarnie biorą udział w wykładach live: uczestnicy spoza Europy zarywają noc, żeby móc posłuchać wykładu. Dla tych, którzy nie mogą uczestniczyć w wykładach na żywo, mamy dobrą wiadomość: są one nagrywane i sukcesywnie udostępniane na naszym kanale na YouTube, można więc odtwarzać je później. Co więcej, te na YouTube opatrzyliśmy je napisami angielskimi, dzięki czemu webinaria mogą być oglądane przez osoby, które nie znają języka polskiego. Pierwszy wykład O europejskich korzeniach słownictwa i gramatyki polskiej miał już ponad 400 wyświetleń.
Czy po zakończeniu projektu, który jest już na półmetku, będzie on w jakiś sposób kontynuowany?
Już teraz wiemy, że jest zainteresowanie kontynuacją projektu. Mamy nadzieję, że uda się nam przeprowadzić drugą turę. Cały czas monitorujemy zainteresowanie wykładami, prowadzimy statystyki i badania ankietowe dotyczące potrzeb osób uczestniczących w projekcie. Ciekawostką jest publiczność: pierwotnie myśleliśmy, że w projekcie będą brać udział osoby uczące się polskiego (studenci polonistyk, slawistyk i uczestnicy kursów językowych), tymczasem okazuje się, że oprócz nich sporą grupę stanowią nauczyciele języka polskiego z całego świata. Udział w webinariach traktują jako możliwość odświeżenia wiedzy ze studiów, lub podniesienie kwalifikacji i uzupełnienie wiedzy o Polsce.
Webinar II: Rektor Uniwersytetu Pedagogicznego, prof. Kazimierz Karolczak, Nie od razu Kraków zbudowano..., czyli z dziejów państwa i narodu widziane spod Wawelu.
Information
Interesuje się biografistyką, edytorstwem, epistolografią, humanistyką cyfrową, promocją humanistyki i związkami medycyny i humanistyki. Pod kierunkiem prof. Ewy Głębickiej przygotowała w IBL PAN rozprawę doktorską Julia Dickstein-Wieleżyńska (1881-1943). Monografia życia i twórczości.
ORCID ID: 0000-0001-8079-0732
Kontakt: mariola.wilczak@ibl.waw.pl
See also
Most dla polonistów (i nie tylko)
O działalności najmłodszej, powstałej w 1997 roku, placówki polonistycznej na Słowacji oraz o problemach studiów polonistycznych za granicą z doc. Mgr. Gabrielą Olchową, PhD. oraz mgr. Miłoszem Waligórskim podczas spotkania z cyklu „Tour de Polonistyka” w Bańskiej Bystrzycy 28 listopada 2017 r. rozmawiały Sylwia Pikula i Mariola Wilczak.
Nowa strona internetowa EOSC Polska promuje polskie działania w otwartej nauce
Powstała nowa strona internetowa EOSC Polska, poświęcona promocji działań podejmowanych przez polskie podmioty w obszarze otwartej nauki. Projekt ten szczególnie akcentuje dobre praktyki w zarządzaniu danymi badawczymi oraz wdrażaniu Europejskiej Chmury Otwartej Nauki (EOSC) w Polsce. Na stronie będą prezentowane profile krajowych ekspertów, a także efekty projektów realizowanych przez polskie instytucje w ramach konkursów infraEOSC. To doskonała okazja, aby bliżej poznać osiągnięcia i zaangażowanie polskich naukowców w rozwijanie otwartej nauki.
O nauce języka polskiego i studiowaniu polonistyki na Wschodnioeuropejskim Uniwersytecie Narodowym im. Łesi Ukrainki w Łucku - rozmowa z dr hab. Swietłaną Suchariewą, dr Natalią Ciołyk i dr Anastazją Ołeksiuk
O nauce języka polskiego i studiowaniu polonistyki na Wschodnioeuropejskim Uniwersytecie Narodowym im. Łesi Ukrainki w Łucku z dr hab. Swietłaną Suchariewą, dr Natalią Ciołyk i dr Anastazją Ołeksiuk podczas spotkania z cyklu "Tour de Polonistyka" 9 października 2017 r. rozmawiali Olga Zakolska, Przemysław Górecki i Piotr Bordzoł, redaktorzy „Biuletynu Polonistycznego”.
Polonista obywatelsko wrażliwy
Każdy z nas chce być słyszany. Ta myśl, tak oczywista, jest również często nierozumiana, zapomniana. Jej sens wybrzmiewa w opowieściach uczestników projektu Dziennikarstwo obywatelskie dla rozwoju regionalnego. Opracowanie interdyscyplinarnej oferty edukacyjnej i wdrożenie innowacyjnych metod kształcenia. Głównym tematem rozmowy jest projekt i jego owoce, ale tak naprawdę jest to opowieść o poczuciu sprawczości, dobrej komunikacji międzyludzkiej i uczeniu się od siebie nawzajem, o wzajemnym zaufaniu i poczuciu wspólnoty. Spotykamy się z polonistami Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego, panią dr Agnieszką Będkowską-Kopczyk, slawistką, językoznawczynią, tłumaczką, dziennikarką, pomysłodawczynią i koordynatorką projektu. Jest z nami również pani dr Angelika Matuszek, adiunkt w Katedrze Polonistyki Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego, członkini zespołu projektowego oraz pan prof. dr hab. Michał Kopczyk, profesor w Katedrze Polonistyki Uniwersytetu Bielsko Bialskiego i Kierownik projektu.