Event
Esej dźwiękowy - audiopaper jako forma komunikacji naukowej
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprasza na spotkanie z udziałem dr Anny Wójcikowskiej i dr Marty Michalskiej, poświęcone audiopaperom, czyli projektom komunikowania badań poprzez dźwięk. Punktem wyjścia dla dyskusji będzie audialny numer czasopisma „Glissando”, którego tematem przewodnim były archiwa dźwiękowe.
Spotkanie będzie poświęcone zarówno koncepcji całego numeru "Glissando", jak i szerzej – audiopaperom jako ciekawej propozycji komunikowania teorii, koncepcji naukowych i wyników swoich badań.
Aby wziąć udział w spotkaniu online, należy wysłać zgłoszenie mailem na adres: kdtm@amuz.lodz.pl. W dniu spotkania zostanie przesłany link do platformy ZOOM.
Dr Anna Wójcikowska - autorka audiopapera Ponad partyturą. Wykonawstwo otwarte "Warsztatu Muzycznego" w archiwalnych nagraniach. Teoretyczka muzyki, absolwentka Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Zatrudniona w Alma Mater na stanowisku adiunkta, pracuje również w Chórze Filharmonii Łódzkiej.
Autorka książki Aktualność awangardy. Tendencje modernistyczne w twórczości Marcina Stańczyka i Artura Zagajewskiego napisanej na podstawie pracy magisterskiej uhonorowanej Nagrodą Marszałka Województwa Łódzkiego za najlepsze rozprawy habilitacyjne i doktorskie oraz prace magisterskie i dyplomowe tematycznie związane z województwem łódzkim (2017).
Główny obszar jej zainteresowań naukowych to awangarda XX wieku i jej oddziaływanie na współczesną twórczość kompozytorską, a także muzyka awangardowa rozpatrywana od strony wykonawczej. Publicystka; publikowała na łamach „Ruchu Muzycznego”, „Glissanda”, „Kalejdoskopu” i „Meakultury”. Autorka cyklu wywiadów z łódzkimi kompozytorami „Posłuchy”, zrealizowanego na zamówienie Filharmonii Łódzkiej.
Dr Marta Michalska - redaktorka prowadząca numeru Archiwa dźwiękowe. Doktorka historii, badaczka dźwięków w przeszłości; pisze, redaguje, czasem śpiewa. Pisze i opowiada o tym, jak doświadczamy dźwięków wokół nas oraz jak możemy badać dźwięki, które już rozpadły się w historycznym szumie. Szczególnie interesują ją tematy dźwiękowych wyobraźni w ujęciu filozoficznym oraz metody badania historii społecznej i kulturowej w XIX i XX wieku.
Nagrodzona przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej w konkursie "Monografie", czego efektem stało się wydanie książki Dźwięki, ludzie i nasłuchiwanie miasta. Wybrane elementy fonosfery Warszawy na przełomie XIX i XX wieku (2024).
Interesuje się wykonawstwem muzyki nowej, uczestniczy w Wakacyjnych Kursach Muzyki Nowej w Bydgoszczy organizowanych przez Fundację Harmonie i Hałasy w klasie śpiewu Joanny Freszel. Prowadzi spacery dźwiękowe i warsztaty, które otwierają uszy na otoczenie dźwiękowe.
(Przygotowano na podstawie informacji Organizatora).
Information
See also
Konferencja MUTE: Popular Music Studies (Muzyka, Uniwersytet, Technologia, Emocje)
Problemy wynikające z trudności w mówieniu o muzyce, jak i rosnące zainteresowanie zjawiskami niebezpośrednio związanymi z muzyką popularną doprowadziły do momentu, w którym konieczne wydaje się organizacja spotkania, które zainicjuje zintegrowane studia nad muzyką popularną. Popular Music Studies, dziedzina która w krajach anglosaskich ma już własną kilkunastoletnią tradycję, w Polsce jest polem badawczym jeszcze wyraźnie niedookreślonym, a jednocześnie od lat wydaje się kuszącą okazją do prób stworzenia nowego języka i słownika w mówieniu o muzyce popularnej. Studia nad muzyką popularną, jakie chcemy przedsięwziąć to zarówno transdyscyplinarny namysł nad zjawiskami muzycznymi i strukturami dźwiękowymi, ale także próba stworzenia własnych metod badawczych, a przede wszystkim określenie przedmiotu. Ideą przyświecającą naszemu spotkaniu jest także próba podjęcia badań nad muzyką popularną w działaniu, z związku z tym proponujemy uczestnikom, oprócz tradycyjnych form konferencyjnych, warsztaty oraz laboratoria, w czasie których możliwe będzie podjęcie dyskusji zarówno z twórcami muzyki i tekstów, producentami dźwięków, a także organizatorami wydarzeń muzycznych. Zależy nam na tym, by zaakcentować fakt, że muzyka popularna jest zjawiskiem złożonym, a przez to nie tylko transdyscyplinarnym ale także transinstytucjonalnym.
Kobieca strona poezji, czyli przez wiersze do języka - spotkanie oraz warsztaty translatorskie z udziałem Krystyny Dąbrowskiej
18 marca w ramach projektu Kobieca strona poezji, czyli przez wiersze do języka, odbędą się kolejne warsztaty dla studentów z Włoch, Litwy i Ukrainy.
Oblicza polskiego patriotyzmu. Literatura – kultura – język (od czasów najdawniejszych do współczesności)
W roku 2018 przypada setna rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości. Zaowocowała ona szeregiem dyskusji, spotkań i konferencji naukowych na temat znaczenia tej doniosłej daty dla kształtowania się postaw patriotycznych w polskim społeczeństwie w różnych okresach historycznych. Olsztyńskie środowisko polonistyczne pragnie także zaznaczyć swoją obecność w tej debacie.
Otwarte spotkanie z cyklu "Tour de Polonistyka" (wydarzenie towarzyszące konferencji "Historia i formy kobiecego pisania w Polsce – od średniowiecza do współczesności")
Zapraszamy na kolejne otwarte spotkanie z cyklu "Tour de Polonistyka" - tym razem do Olsztyna. O "Biuletynie Polonistycznym" opowiedzą Mariola Wilczak i Przemysław Górecki. Spotkanie rozpocznie się o godz. 12.40 (Aula Teatralna im. Profesora Bohdana Głuszczaka, parter, Instytut Polonistyki i Logopedii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie). Będzie ono towarzyszyć ogólnopolskiej konferencji naukowej "Historia i formy kobiecego pisania w Polsce – od średniowiecza do współczesności".