Polish Studies Newsletter

Event

Date of the event: 21.04.2016 - 23.04.2016
Added on: 25.01.2016

Istnieć w kulturze – istnieć w kulturach… Między teorią a praktyką edukacyjną / Ogólnopolska konferencja naukowa

Type of the event:
Conference
City or town:
Bydgoszcz

Tematyka spotkania nawiązuje do zorganizowanej przez Zakład Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego IFPiK UKW  w 2009 r. konferencji „Istnieć w kulturze… Między teorią a praktyką edukacyjną”. Zaproponowany wówczas krąg tematyczny pragniemy poszerzyć o zagadnienia, które wiążą się z wyzwaniami, stawianymi przed edukacją polonistyczną przez współczesną kulturę. Pragniemy dyskutować nad tym, które obszary i wzory kultury należałoby uznać za najbardziej istotne dla enkulturacji młodego pokolenia, a także o tym, w jaki sposób i w jakiej mierze uwzględnić w edukacji wpływy kultury masowej, regionalnej, narodowej i zglobalizowanej.W związku z tym, że język jest podstawą funkcjonowania w każdym z wymienionych rejestrów kultury, stawiamy go w centrum zagadnień, które zamierzamy poddać refleksji uczestników naszej konferencji.

 Proponowane przez nas kręgi tematyczne dotyczą następujących problemów:

  1. Paradygmat/ paradygmaty kultury wpisane we współczesne programy nauczania, podręczniki, kanony lektur oraz różnorodne działania edukacyjne.
  2. Dialog z tradycją – na ile rzeczywisty i na ile potrzebny we współczesnej edukacji polonistycznej?
  3. Współczesne znaczenie i edukacyjne funkcje kultury regionu – jego języka, tradycji, folkloru, literatury, lokalnych instytucji kulturalnych i mediów.
  4. Kultura globalna i multikulturowość – zagrożenie czy szansa dla edukacji polonistycznej?
  5. Edukacja językowa wobec przemian cywilizacyjnych (dominacji audiowizualności, ekspansji potoczności i wzrostu znaczenia języka angielskiego) – jakie elementy uznać za bezwzględny fundament, a jakie zmiany w stylu komunikacji i zachowaniach językowych zaakceptować i włączyć w proces nauczania?   
  6. Kształt polszczyzny i obraz kultury polskiej przekazywany w procesie nauczania jezyka polskiego zarówno cudzoziemcom, jak i dzieciom polskim mieszkającym za granicą.
  7. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wobec zjawisk języka i kultury, w tym zwłaszcza językowa i kulturowa integracja osób niepełnosprawnych ze społeczeństwem, kultura środowisk niesłyszących, niewidzących oraz  niepełnosprawnych ruchowo i intelektualnie.

Jak wskazuje podtytuł konferencji, zależy nam, aby w dyskusję nad tymi problemami włączyli się zarówno reprezentujący różnorodne obszary badawcze dydaktycy, glottodydaktycy, pedagodzy, literaturoznawcy i kulturoznawcy, jak i nauczyciele oraz praktycy. Z tego też powodu jesteśmy zainteresowani nie tylko wystąpieniami w formie referatów, ale także warsztatami. Formuła warsztatowa pozwoli między innymi na zaprezentowanie metod pracy oraz ich efektów, umożliwi także uczestnikom konferencji poglądowe zapoznanie się z podejmowaną w referatach problematyką.

Koszt konferencji wynosi 350 zł i obejmuje wyżywienie oraz druk monografii. Organizatorzy nie zapewniają noclegów. Po nadesłaniu zgłoszeń prześlemy nasze propozycje zakwaterowania w dogodnie usytuowanych hotelach.

Wypełniony formularz zgłoszenia prosimy nadsyłać do 15 lutego 2016 r. pocztą elektroniczną na adres:

jastrzebska-golonka@wp.pl

a.rypel@interia.pl

Opłatę konferencyjną należy wpłacić do 15 marca 2016 r. na konto:

Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Bank Zachodni WBK SA 13 oddział w Bydgoszczy
92 1500 1360 1213 6001 8602 0000 

Dopisek:  IWK

Information

Application deadline for participants:
14.02.2016 23:00
Added on:
25 January 2016; 09:59 (Alicja Dąbrowska)
Edited on:
26 March 2016; 19:05 (Mariola Wilczak)

See also

14.09.2015

Literatura współczesna i najnowsza w edukacji polonistycznej. Analizy i (re)interpretacje

Zakład Metodyki Nauczania Literatury i Języka Polskiego, Instytut Filologii Polskiej oraz Uniwersytet Rzeszowski zapraszają do udziału w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej organizowanej w Rzeszowie w dniach 11–12 kwietnia 2016 r.:

07.04.2016

Edukacja polonistyczna – metamorfozy

Pracownicy Zakładu Edukacji Polonistycznej i Innowacji Dydaktycznych

15.02.2017

Współczesna literatura anglojęzyczna w Polsce

Szanowni Państwo,   W 2007 roku Katedra Literatury i Kultury Brytyjskiej Uniwersytetu Łódzkiego zorganizowała pierwszą konferencję „Współczesna literatura brytyjska w Polsce” podczas której, w gronie literaturoznawców i przekładoznawców, wspólnie zastanawialiśmy się nad obrazem współczesnej literatury brytyjskiej i zjawisk jej towarzyszących w oczach polskiego odbiorcy.     Dziś, niemalże dekadę później, zapraszamy Państwa do udziału w drugiej edycji naszej konferencji. Tym razem jednak poszerzamy pole widzenia i proponujemy przyjrzeć się literaturze anglojęzycznej – brytyjskiej, amerykańskiej i literaturze byłych kolonii brytyjskich – w Polsce.     W ramach konferencji chcielibyśmy wspólnie zastanowić się, jak, w świetle zmian politycznych, społecznych i kulturowych, jakie zaszły przez ostatnie lata w Polsce Europie i na świecie, przedstawia się dziś obecność tych literatur w naszym kraju.     Czy dziś, gdy Polacy stanowią  największą grupę obcokrajowców w Wielkiej Brytanii, możemy mówić o wzmożonym zainteresowaniu brytyjskością i wzroście popularności literatury z Wysp Brytyjskich w Polsce? Czy „lista obecności” współczesnych pisarzy angielskich, szkockich i irlandzkich wzbogaciła się o nowe nazwiska?   Jak kulturowa i gospodarcza hegemonia Stanów Zjednoczonych wpływa  na funkcjonowanie mediów i rynku wydawniczego w Polsce?   Czy i jak literatura postkolonialna z byłych kolonii brytyjskich – Indii, krajów afrykańskich, Karaibów czy Australii i Nowej Zelandii – jest obecna w Polsce?   Głównymi zagadnieniami konferencji będą:

11.10.2015

II Kongres Dydaktyki Polonistycznej. Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki

W czasie I Kongresu Dydaktyki Polonistycznej, zorganizowanego w Krakowie w listopadzie 2013 roku, wskazano na złożoność problematyki współczesnej edukacji humanistycznej, zarysowano kierunki działań dydaktycznych i penetracji badawczych; zainspirowano również do podejmowania refleksji teoretycznej i dyskusji przedstawicieli różnych środowisk nad potrzebami i oczekiwaniami uczniów, nauczycieli, rodziców, pracodawców.

We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.