Полонистический бюллетень

Событие

Начало событияДата события: 21.04.2016 - 23.04.2016
Дата размещения: 25.01.2016

Istnieć w kulturze – istnieć w kulturach… Między teorią a praktyką edukacyjną / Ogólnopolska konferencja naukowa

Начало событияВид события:
Конференция
Местность:
Bydgoszcz

Tematyka spotkania nawiązuje do zorganizowanej przez Zakład Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego IFPiK UKW  w 2009 r. konferencji „Istnieć w kulturze… Między teorią a praktyką edukacyjną”. Zaproponowany wówczas krąg tematyczny pragniemy poszerzyć o zagadnienia, które wiążą się z wyzwaniami, stawianymi przed edukacją polonistyczną przez współczesną kulturę. Pragniemy dyskutować nad tym, które obszary i wzory kultury należałoby uznać za najbardziej istotne dla enkulturacji młodego pokolenia, a także o tym, w jaki sposób i w jakiej mierze uwzględnić w edukacji wpływy kultury masowej, regionalnej, narodowej i zglobalizowanej.W związku z tym, że język jest podstawą funkcjonowania w każdym z wymienionych rejestrów kultury, stawiamy go w centrum zagadnień, które zamierzamy poddać refleksji uczestników naszej konferencji.

 Proponowane przez nas kręgi tematyczne dotyczą następujących problemów:

  1. Paradygmat/ paradygmaty kultury wpisane we współczesne programy nauczania, podręczniki, kanony lektur oraz różnorodne działania edukacyjne.
  2. Dialog z tradycją – na ile rzeczywisty i na ile potrzebny we współczesnej edukacji polonistycznej?
  3. Współczesne znaczenie i edukacyjne funkcje kultury regionu – jego języka, tradycji, folkloru, literatury, lokalnych instytucji kulturalnych i mediów.
  4. Kultura globalna i multikulturowość – zagrożenie czy szansa dla edukacji polonistycznej?
  5. Edukacja językowa wobec przemian cywilizacyjnych (dominacji audiowizualności, ekspansji potoczności i wzrostu znaczenia języka angielskiego) – jakie elementy uznać za bezwzględny fundament, a jakie zmiany w stylu komunikacji i zachowaniach językowych zaakceptować i włączyć w proces nauczania?   
  6. Kształt polszczyzny i obraz kultury polskiej przekazywany w procesie nauczania jezyka polskiego zarówno cudzoziemcom, jak i dzieciom polskim mieszkającym za granicą.
  7. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wobec zjawisk języka i kultury, w tym zwłaszcza językowa i kulturowa integracja osób niepełnosprawnych ze społeczeństwem, kultura środowisk niesłyszących, niewidzących oraz  niepełnosprawnych ruchowo i intelektualnie.

Jak wskazuje podtytuł konferencji, zależy nam, aby w dyskusję nad tymi problemami włączyli się zarówno reprezentujący różnorodne obszary badawcze dydaktycy, glottodydaktycy, pedagodzy, literaturoznawcy i kulturoznawcy, jak i nauczyciele oraz praktycy. Z tego też powodu jesteśmy zainteresowani nie tylko wystąpieniami w formie referatów, ale także warsztatami. Formuła warsztatowa pozwoli między innymi na zaprezentowanie metod pracy oraz ich efektów, umożliwi także uczestnikom konferencji poglądowe zapoznanie się z podejmowaną w referatach problematyką.

Koszt konferencji wynosi 350 zł i obejmuje wyżywienie oraz druk monografii. Organizatorzy nie zapewniają noclegów. Po nadesłaniu zgłoszeń prześlemy nasze propozycje zakwaterowania w dogodnie usytuowanych hotelach.

Wypełniony formularz zgłoszenia prosimy nadsyłać do 15 lutego 2016 r. pocztą elektroniczną na adres:

jastrzebska-golonka@wp.pl

a.rypel@interia.pl

Opłatę konferencyjną należy wpłacić do 15 marca 2016 r. na konto:

Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Bank Zachodni WBK SA 13 oddział w Bydgoszczy
92 1500 1360 1213 6001 8602 0000 

Dopisek:  IWK

Информация

Подача заявок для участников до:
14.02.2016 23:00
Дата размещения:
25 января 2016; 09:59 (Alicja Dąbrowska)
Дата правки:
26 марта 2016; 19:05 (Mariola Wilczak)

Смотреть также

14.09.2015

Literatura współczesna i najnowsza w edukacji polonistycznej. Analizy i (re)interpretacje

Zakład Metodyki Nauczania Literatury i Języka Polskiego, Instytut Filologii Polskiej oraz Uniwersytet Rzeszowski zapraszają do udziału w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej organizowanej w Rzeszowie w dniach 11–12 kwietnia 2016 r.:

07.04.2016

Edukacja polonistyczna – metamorfozy

Pracownicy Zakładu Edukacji Polonistycznej i Innowacji Dydaktycznych

15.02.2017

Współczesna literatura anglojęzyczna w Polsce

Szanowni Państwo,   W 2007 roku Katedra Literatury i Kultury Brytyjskiej Uniwersytetu Łódzkiego zorganizowała pierwszą konferencję „Współczesna literatura brytyjska w Polsce” podczas której, w gronie literaturoznawców i przekładoznawców, wspólnie zastanawialiśmy się nad obrazem współczesnej literatury brytyjskiej i zjawisk jej towarzyszących w oczach polskiego odbiorcy.     Dziś, niemalże dekadę później, zapraszamy Państwa do udziału w drugiej edycji naszej konferencji. Tym razem jednak poszerzamy pole widzenia i proponujemy przyjrzeć się literaturze anglojęzycznej – brytyjskiej, amerykańskiej i literaturze byłych kolonii brytyjskich – w Polsce.     W ramach konferencji chcielibyśmy wspólnie zastanowić się, jak, w świetle zmian politycznych, społecznych i kulturowych, jakie zaszły przez ostatnie lata w Polsce Europie i na świecie, przedstawia się dziś obecność tych literatur w naszym kraju.     Czy dziś, gdy Polacy stanowią  największą grupę obcokrajowców w Wielkiej Brytanii, możemy mówić o wzmożonym zainteresowaniu brytyjskością i wzroście popularności literatury z Wysp Brytyjskich w Polsce? Czy „lista obecności” współczesnych pisarzy angielskich, szkockich i irlandzkich wzbogaciła się o nowe nazwiska?   Jak kulturowa i gospodarcza hegemonia Stanów Zjednoczonych wpływa  na funkcjonowanie mediów i rynku wydawniczego w Polsce?   Czy i jak literatura postkolonialna z byłych kolonii brytyjskich – Indii, krajów afrykańskich, Karaibów czy Australii i Nowej Zelandii – jest obecna w Polsce?   Głównymi zagadnieniami konferencji będą:

11.10.2015

II Kongres Dydaktyki Polonistycznej. Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki

W czasie I Kongresu Dydaktyki Polonistycznej, zorganizowanego w Krakowie w listopadzie 2013 roku, wskazano na złożoność problematyki współczesnej edukacji humanistycznej, zarysowano kierunki działań dydaktycznych i penetracji badawczych; zainspirowano również do podejmowania refleksji teoretycznej i dyskusji przedstawicieli różnych środowisk nad potrzebami i oczekiwaniami uczniów, nauczycieli, rodziców, pracodawców.

Если вы не хотите, чтобы куки-файлы сохранялись на вашем диске, поменяйте настройки своего браузера Смотреть информацию о куки-файлах