Polish Studies Newsletter

Event

Date of the event: 25.06.2015 - 27.06.2015
Added on: 21.06.2015

Kreacja i konwencja w tekstach kultury

Type of the event:
Conference
City or town:
Chełm
Target groups:
PhD Students, Independent academics, Others

Instytucje organizujące:

Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz Instytut Nauk Humanistycznych Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie

Miejsce obrad:

Chełm, ul. Pocztowa 54, BUDYNEK C, AULA 113

Organizatorzy mają nadzieję, że proponowana konferencja stanie się przestrzenią ważnych spotkań interdyscyplinarnych w obszarze refleksji humanistyczno-społecznej.

Problematyka, którą proponujemy, odwołuje się do dwóch nader ważnych pojęć, jakimi są konwencja i kreacja, rozpatrywane w odniesieniu do różnego rodzaju tekstów kultury (mamy tu na myśli teksty rozumiane jako zjawiska i dyskursywne struktury przekazujące znaczenia w sposób uwarunkowany przez kulturę).

                Szczegółowe zagadnienia, które łączą się ze wskazaną problematyką i wymagają opracowania i przedyskutowania to między innymi:

- Wieloznaczność pojęć: konwencja i kreacja  (jak rozumieć konwencjonalność i kreatywność?).

- Wartościowanie konwencji i kreacji.

- Transformacje konwencji, petryfikowanie kreacji.

- Kreatywność i oryginalność w literaturze, sztuce, nauce, filozofii. 

- Konwencja i kreacja w obszarze języka: wzajemna zależność.

- Organizacja wiedzy w języku: schematy poznawcze a działania kreatywne.

- Konwencja i kreacja (w) codzienności.

- Konwencja: przymus vs wybór.

- Stabilność, zmącenie, rozproszenie i negowanie konwencji w tekstach kultury.

- Nowomedialne konwencje i kreacje online.

- Cyfrowa mediatyzacja a semiotyczna pozycja tekstu kultury.

- Konwencja i kreacja w narracji historycznej („prawda” i „fikcja” w przekazywaniu wiedzy o  

  przeszłości). 

Information

Added on:
21 June 2015; 07:40 (Aleksandra Chomiuk)
Edited on:
21 June 2015; 15:15 (Mariola Wilczak)
We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.