Event
Nabór tekstów do czasopisma "Zagadnienia Rodzajów Literackich"
Redagowane w Uniwersytecie Łódzkim czasopismo "Zagadnienia Rodzajów Literackich. Formy kultury i teorii" zaprasza do współpracy osoby zainteresowane tematem pierwszego planowanego w 2025 roku numeru - Kultura horroru.
KULTURA HORRORU
Liczymy, że pierwszy numer „ZRL” w 2025 roku stanie się przestrzenią dla rozważań nad kulturą horroru, który — jak trafnie zauważają badacze i badaczki (m.in. Maria Janion, Anita Has-Tokarz, Anna Gemra, Agnieszka Izdebska czy Mikołaj Marcela), analizując różne jego reprezentacje — jest gatunkiem czy też kategorią kulturową wiele mówiącą o współczesnej kondycji człowieka i społeczeństwa. W tym tomie redaktorki oczekiwać będą tekstów skoncentrowanych na horrorze w kulturze najnowszej, począwszy od schyłku XX wieku, zarówno w literaturze, jak i w innych mediach i sztuce (np. w grach cyfrowych, filmie, teatrze). Zainteresowanie horrorem nie gaśnie, a wręcz zaczyna być widoczne w literaturze nie tylko popularnej, ale i tzw. literaturze wysokiej, jak choćby w „Empuzjonie” Olgi Tokarczuk czy powieściach Joanny Bator („Ciemno, prawie noc”, „Rok królika”). Horror ulega też licznym przeobrażeniom w filmie, grach cyfrowych czy teatrze.
Mamy nadzieję, że osoby zainteresowane tematem zaprezentują analizy dotyczące horroru jako gatunku (literackiego, komiksowego, filmowego, growego), estetyki oraz kategorii kulturowej, powracając do takich motywów i pojęć, jak labiryntowość, makabra czy gotycyzm, i zastanawiając się nad obecnością w kulturze współczesnej klasycznych reprezentacji horroru, takich jak „Zamczysko w Otranto” Horacego Walpole’a (1764), „Mnich” Matthew Gregory’ego Lewisa (1796) czy „Dracula” Brama Stokera (1897).
Chcemy, by ten numer specjalny „ZRL” stał się też nawiązaniem do wydanych ponad 20 lat temu publikacji „Gotycyzm i groza w kulturze” (2003) i „Wokół gotycyzmów: wyobraźnia, groza, okrucieństwo” (2003), które wpisały łódzkie środowisko teoretyków literatury w szerokie rozważania nad horrorem i jego instrumentarium w kulturze.
Możliwe tematy do rozważenia:
-
horror w teorii — kategoria kulturowa, zjawisko czy gatunek? — i co się zmieniło w naukowym myśleniu o horrorze;
- horror jako gatunek (literacki, filmowy, teatralny, cyfrowy, growy) — teorie, przeglądy i studia przypadków;
- horror klasyczny — klasycy grozy i ich wpływ na współczesny horror w literaturze, komiksie, filmie, serialach i grach cyfrowych (adaptacje dzieł literackich w innych mediach, ekranizacje, motywy kultury grozy w najnowszych tekstach kultury i ich przeobrażenia, re-interpretacje);
- horror jako fenomen literacki — jak i o czym piszą dziś „gwiazdy” horroru? (proponowani autorzy: Stephen King, Graham Masterton, Dan Simmons, Jack Ketchum, Dean Koontz);
- horror w najnowszej polskiej literaturze popularnej (proponowani autorzy: Tomasz Sablik, Artur Urbanowicz, Stefan Darda, Anna Lewicka, Konrad Możdżeń, Marta Kisiel) — czy to jeszcze gatunek niszowy?;
- horror na granicy wytrzymałości — czym jest horror ekstremalny, jak go badać i czy warto?;
- horror jako specjalność — oficyny wydawnicze specjalizujące się w grozie i horrorze (m.in. Wydawnictwo Vesper, Wydawnictwo Dom Horroru, Wydawnictwo IX);
- horror dla dzieci i młodzieży — czemu służą elementy horroru w tekstach kultury adresowanych do młodego odbiorcy?;
- horror po japońsku — elementy horroru w mandze i anime;
- survival horror — klasyczne i postklasyczne spojrzenie na połączenie grozy w warstwie tematycznej z określoną mechaniką gry w warstwie ludycznej;
- remake gier grozy — czy remake klasycznych tytułów to przepis na sukces? (proponowane przykłady z ostatnich lat: Alone in the Dark, Resident Evil 4: Remake, Dead Space Remake);
- indie horror — cyfrowa groza poza mainstreamem, czyli co chcą przekazać niezależni twórcy gier i filmów?;
- horror w różnych mediach jako odbicie lęków społecznych.
Redaktorki numeru:
- dr Dominika Staszenko-Chojnacka (Uniwersytet Łódzki)
- dr Anna Zatora (Uniwersytet Łódzki)
Termin nadsyłania tekstów: 28 lutego 2025 r.
(Od Redakcji czasopisma)
Information
See also
Call for papers for the third issue of “Dzieciństwo. Literatura i Kultura” (“Childhood: Literature and Culture”)
The Editorial Team of “Dzieciństwo. Literatura i Kultura” (“Childhood: Literature and Culture”) invites you to submit articles in Polish and English for the journal’s third issue. The theme of the 1/2020 issue is Horror(s) of childhood and adolescence.
3. Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Światy grozy"
Teksty grozy konfrontują odbiorców z wielopoziomowym zbiorem rozmaitych problemów nękających zbiorowości ludzkie zarówno obecnie, jak i tych mających źródło w przeszłości czy w historii – która niejednokrotnie musi być egzorcyzmowana lub opowiedziana na nowo. Wspólnie z wieloma naukowcami zastanawiać się będziemy nad rozmaitymi aspektami grozy, jej realizacjami w różnych mediach, przez różnorodnych twórców. Istotną kwestią wydaje się próba uwzględnienia jak najszerszej perspektywy oglądu, wskazanie mechanizmów konstruowania grozy i ich wzajemnych korelacji. Badania nad grozą są bowiem dziedziną dynamicznie się rozwijającą, dlatego warto także podejmować się analizowania dzieł nowszych, nienależących do klasycznego kanonu, także tych, które są wobec niego polemiczne. Wśród sugerowanych przez organizatorów trzeciej już edycji konferencji w ramach projektu "Światy grozy", znajdą się zatem:
Fantastyczne tryumfy wyobraźni
Fantastyka z racji swej ogromnej siły oddziaływania odbiorczego poddawana jest systematycznej rewizji ze strony najróżniejszych środowisk – naukowych, krytycznoliterackich, publicystycznych i fanowskich – przez co, wbrew pozorom, coraz trudniej o kompleksowe i komplementarne ujęcie wszystkich jej przejawów. O fantastyce myślimy zarówno w wypadku Lais Marie de France, malarstwa Zdzisława Beksińskiego, “mityzujących rzeczywistość” opowiadań Brunona Schulza i Gormenghastu Mervyna Peake’a, komiksów noir o Batmanie, futurologicznych parabol Stanisława Lema, muzyki Daft Punku i Percivala, quasi-historycznych powieści Guya Gavriela Kaya, meksykańskiego Día de Muertos czy postmodernistycznej prozy Grahama Chapmana, Grega Egana lub Jacka Dukaja. Obecny consensus ma dość płynny i niejednoznaczny charakter: dzielimy fantastykę wpierw podług mediów, a potem pewnych konwencji estetycznych, trudząc się nad rozróżnieniem steampunku od gaslamp fantasy, podczas gdy równocześnie dalej problemem pozostaje granica pomiędzy fantastycznością jakiegoś motywu lub zabiegu narracyjnego a fantastyką jako taką: fabułotwórczą, gatunkotwórczą i światotwórczą. Z tego też względu organizatorzy konferencji Fantastyczne tryumfy wyobraźni zachęcać będą do podjęcia namysłu nad fantastyką i fantastycznością sensu largo – w wymiarze historycznym, ponaddyscyplinarnym i ponadkonwencjonalnym, nie ograniczając przy tym zakresu jej występowania jedynie do mniej lub bardziej znormalizowanych nurtów fantasy, science fiction i horroru.
Światy grozy 2
Współczesne światy grozy to przede wszystkim szeroki kontekst kulturowy, mieszczący w sobie odwołania do tradycji ludowej, folkloru miejskiego, kinematografii, technologii, historiozofii, psychologii czy wreszcie ewokujący skrywane głęboko lęki czy fobie – i to niezależnie od wybieranego przez twórców narracji grozy medium.