Event
Oświecenie „nieoświecone”. Tradycja, tożsamość, inność
Wydarzeniu partonują Polskie Towarzystwo Badań nad Wiekiem Osiemnastym i Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.
28 listopada (środa)
Instytut Historyczny Uniwersytet Wrocławski, ul. Szewska 49, Wrocław
Sala Audytorium
10:00 Otwarcie konferencji
Sesja I
- Danuta Kowalewska, „Swoi” i „Obcy” w twórczości przedstawicieli ostatniego pokolenia oświeconych
- Tomasz Chachulski, Franciszek Karpiński i „inni”
- Agata Roćko, Tradycja, tożsamość i inność w pamiętnikarskim świecie Oświeconych
- Dyskusja
- Przerwa kawowa
Sesja II
- Maria Janoszka, Oświecenie „nieoświecone”. Tradycja, tożsamość, inność: „Sprawa polska” oczami Jana Potockiego
- Szadkowska-Mańkowska Olga, Nowe spojrzenie na stosunki polsko-włoskie u schyłku oświecenia – wokół obcych wpływów na polski dramat przełomu XVIII i XIX w.
- Ramune Smigelskyte-Stukiene, Oświeceniowa literatura europejska w księgozbiorze Andrzeja Ignacego Ogińskiego i rola Jeana Rolaya w kształtowaniu treści biblioteki wojewody trockiego w latach 1781-1786
- Dyskusja
13:30 – 15:00 Przerwa obiadowa
15:00 – 19:00 Obrady
Sesja III
- Andrzej K. Link-Lenczowski, Oświecenie – raz jeszcze
- Grzegorz Zając, Sarmacka muza oświeconych Puław
- Vaskeliene Asty, Źródła literackie łacińskojęzycznej poezji Wielkiego Księstwa Litewskiego (na podstawie centonu Jana Skorulskiego Vox voluptatis ac virtutis…, 1764)
- Dyskusja
- Przerwa kawowa
Sesja IV
- Danuta Hombek, Wizerunki cudzoziemców w prasie polskiej drugiej połowy XVIII w.
- Adam Kucharski, Percepcja inności w diariuszu europejskiego wojażu Macieja Dulskiego (1788-1792)
- Jolita Sarceviciene, (Nie)określona tożsamość. Przypadek diariusza Antoniego Kazimierza Sapiehy
- Dyskusja
- Przerwa kawowa
Sesja V
- Joanna Getka, Ruskojęzyczne druki bazyliańskie o charakterze religijnym jako źródło do badań kształtowania się tożsamości kulturowej społeczności unickiej na ziemiach ruskich Rzeczypospolitej w XVIII w.
- Filip Wolański, Kaznodziejstwo Kacpra Balsama i jego znaczenie w XVIII w.
- Justyna Małysiak, „Na ciele jak w kościele, a w duszy pusto”. Wizerunek kobiety w kazaniach karmelitańskich XVIII w.
- Joanna Orzeł, Oświeceni – bez Boga czy z Bogiem? Spory o ponadnaturalne siły w angielskich kalendarzach z pierwszej połowy XVIII w.
- Dyskusja
- Zakończenie pierwszego dnia obrad
20:00 Uroczysta kolacja
29 listopada (czwartek)
Sala audytorium
9:00 Początek drugiego dnia obrad
Sesja VI
- Antoni Czyż, Benedyktyńska poetka Teofila Szklińska – długie trwanie baroku
- Izabela Gawrońska, O tym, jak polskie oświecenie w nieoświecony sposób czytało tragedie Jeana Racine’a
- Małgorzata Pawlata, „Obmanszczik” w przekładzie Antoniego Korwina Kossakowskiego, czyli alchemia i manipulacja
- Piotr Badyna, Ksiądz K. Kluk wobec XVIII wiecznych, awangardowych koncepcji przyrodoznawczych
- Dyskusja
- Przerwa kawowa
Sesja VII
- Jacek Wijaczka, Hanna Węgrzynek, Oświeceni? Nieoświeceni? Wobec Żydów. Procesy o mordy rytualne w państwie polsko-litewskim w drugiej połowie XVIII w.
- Tadeusz Srogosz, „Nieoświecone” postawy w czasie ruchów hajdamackich i koliszczyzny
- Lina Balaisyte, Uroczystości publiczne w Wilnie czasów stanisławowskich: od widowiska barokowego do święta państwowego
- Ewa Danowska, Jak Tadeusz Czacki w trosce o demokrację walczył z Konstytucją 3 Maja
- Dyskusja
- Przerwa kawowa
Sesja VIII
- Bernadetta Manyś, Rozterki damy „oświeconej”. Świat Marii Wiktorii z Radziwiłłów Morykonii w świetle jej korespondencji
- Mariusz Sawicki, „W moim drugim niechcianym małżeństwie”. Korespondencja Aleksandry z Czartoryskich Ogińskiej z lat 1761-1762 w Bibliotece Polskiej w Paryżu
- Aleksandra Ziober, Miłość czy konieczność? Okres narzeczeństwa i pierwsze lata po ślubie w świetle korespondencji Kazimierza Leona Sapiehy i Karoliny Teresy Radziwiłłówny
- Piotr Wojnarowicz, Tradycyjne czy nowoczesne – wychowanie młodzieży według pijarów w XVIII w.
- Irena Kadulska, Rozwój i zmierzch sztuki inscenizacji plenerowych w świetle podręczników XVIII stulecia.
- Dyskusja
14:00 Podsumowanie i zakończenie konferencji
Information
See also
Oświecenie "nieoświecone". Człowiek, natura i magia
Oświecenie łączone jest zazwyczaj z racjonalistyczną krytyką magii i wszelkich przesądów, ujmowanych z perspektywy nowoczesnej metodologii nauk doświadczalnych. Relacje między zjawiskami pozaracjonalnymi, światem nadprzyrodzonym a rozwijającą się wówczas wiedzą naukową są bardzo zróżnicowane. Sceptycyzm oświeconych wobec czarów i przesądów łączy się z refleksją nad miejscem człowieka w świecie praw natury i umów społecznych.
Referat prof. Mariusza Ausza "Litewska prowincja zakonu pijarów w XVIII w. i jej wkład w rozwój szkolnictwa i kultury Rzeczypospolitej" / z cyklu "Z warsztatów badaczy oświecenia"
Pracownia Literatury Oświecenia IBL PAN zaprasza na kolejne spotkanie z cyklu "Z warsztatów badaczy oświecenia", które odbędzie się w czwartek 13 maja 2021 r. w godzinach 11.00 – 13.00 na platformie Google Meet. Podczas spotkania prof. Mariusz Ausz przedstawi referat pt. Litewska prowincja zakonu pijarów w XVIII w. i jej wkład w rozwój szkolnictwa i kultury Rzeczypospolitej.
Referat Dr Magdaleny Ślusarskiej "Pijarzy litewskiej prowincji Zakonu Szkół Pobożnych w krajobrazie intelektualnym drugiej połowy XVIII wieku. O błędach i uproszczeniach dawnej historiografii polskiej i potrzebie nowych badań, o konieczności rewizji dyskusyjnych poglądów i reinterpretacji wymowy źródeł" / z cyklu "Z warsztatów badaczy oświecenia"
Pracownia Literatury Oświecenia IBL PAN zaprasza na piąte spotkanie z cyklu "Z warsztatów badaczy oświecenia", które odbędzie się w czwartek 18 lutego 2021 w godzinach 11.00-13.00 na platformie Google Meet.
Referat dr. Rafała Waszczuka "Czy trajektoria Gaetana Ghigiottiego może być modelem polskiej kariery Włocha w XVIII w.?"/ spotkanie z cyklu "Z warsztatów badaczy oświecenia"
W tym roku cykl Z warsztatów badaczy oświecenia otworzy 23 listopada referat laureata tegorocznego Konkursu PTBnWO na najlepszą rozprawę doktorską dotyczącą szeroko rozumianego XVIII wieku, doktora Rafała Waszczuka: Czy trajektoria Gaetana Ghigiottiego może być modelem polskiej kariery Włocha w XVIII w.?