Polish Studies Newsletter

Event

Date of the event: 20.10.2025 - 21.10.2025
Added on: 08.02.2025

(Post)zależnościowe rezyliencje. Reprezentacje wyzwalania się z przemocy w literaturze i kulturze / Międzynarodowa Konferencja Naukowa

Ostatnie dekady nie szczędziły mieszkańcom i mieszkankom Europy Środkowej i Wschodniej wielu traumatycznych doświadczeń: wojna światowa, lata komunizmu, okres transformacji ustrojowej, cywilizacyjne przyśpieszenie czy niedawna pandemia oraz wojna w Ukrainie. Wydarzenia te nakładają się na wciąż trwającą pracę traumy związaną z dawniejszymi przeżyciami: wielowiekową przemocą wynikającą z nierówności społecznych, zaborami, powstaniami, kolejnymi falami emigracji i demograficznych przemian.

Żyją wciąż przedstawiciele pokoleń pamiętających wojnę czy komunizm. Skutki opresji dziedziczą także ich dzieci i wnuki. Mniej lub bardziej świadomie zmagają się z szerokim spektrum zachowań, emocji i stanów umysłu typowych dla społeczności, która przez dekady i wieki doznawała krzywd, a na opowieściach o nich zbudowała znaczący rdzeń swojej tożsamości. Warunkuje to postawy młodych, reprodukujących część zachowań rodziców lub dziadków – często dla nich niejasnych (np. kompleks ofiary, frustracja, bezradność, pesymizm czy neurotyczność). Jednocześnie kolejne pokolenia próbują przepracowywać traumę i budować nowe zasoby psychospołeczne pozwalające mierzyć się z przyszłymi kryzysami. Reakcje na przemoc wyrażały bowiem także różnorodne strategie i przejawy psychicznej odporności i leczenia zranień. Takie właśnie rezylientne postawy i zachowania jednostek i grup stanowią przedmiot naszego zainteresowania.

Proponujemy odróżnić rezyliencję od mechanizmów obronnych, jako reakcję sygnalizującą powrót do siły i psychicznej integralności. Dodajmy, że rezyliencja może ujawniać się nie tylko po doznanej przemocy/krzywdzie, lecz także w czasie jej trwania. Wytrzymałość psychiczna to bowiem zjawisko dynamiczne, określane jako sprężystość psychiki, która reaguje aktywnie i realistycznie na kryzys (K. Leppert).

Doznawanej przez jednostki i społeczeństwa przemocy często towarzyszy konieczność ustanowienia nowego porządku. Chcemy więc zapytać, czy opowieści o rezyliencji osób/pokoleń mogą stwarzać szansę alternatywnej narracji tożsamościowej. Przy czym nie chodzi o to, by zakwestionować zasadność ponawiania opowieści o traumach historycznych regionu oraz ich konsekwencjach. Chodzi o dostrzeżenie i opisanie równoległych wobec narracji o traumie lub wyłaniających się z niej w postaci wysp i epizodów – narracji przesilenia, narracji rezylientnych. Byłyby one wyrazem odzyskiwania sprawczości, własnej wartości i poczucia bezpieczeństwa, a także nabywania nowych kompetencji. Jednocześnie nie oznaczają one snucia bezkrytycznie optymistycznych opowieści, a raczej komplikują traumatyczne fundamenty tożsamości, poszerzają je o inne aspekty. Wreszcie fikcjonalne i niefikcjonalne reprezentacje rezyliencji są raczej śladem i procesem niż pewnikiem. Tym bardziej, że rezyliencja nie zawsze jest stałą cechą podmiotu (J. Asendorf), może uruchamiać się w danej sytuacji i kontekście. Kiedy? Jak? Dlaczego?

Propozycje zagadnień szczegółowych:

  • Tematyzowanie prób rezylientnego wyzwalania się z przemocy w dziełach literackich oraz innych tekstach kultury.
  • Mechanizmy obronne i strategie (auto)terapeutyczne bohaterek i bohaterów. Złość oraz inne afekty – jako reakcja na traumę i potencjał rodzenia się sprawczości podmiotu.
  • Lęk i nadwrażliwość jako „kulturowa norma regionu” (M. Bilewicz), próby przekraczania irracjonalnych zachowań i przekonań, teorii spiskowych, uprzedzeń.
  • Praca „kompleksu wojennego” (S. Baley) oraz innych traum historycznych w ciałach i umysłach mieszkańców regionu Europy Środkowej i Wschodniej - szanse na wzrost posttraumatyczny.
  • Rezylientne reakcje na przemoc a różnice międzypokoleniowe (trauma świadków a traumy drugiego i trzeciego pokolenia)
  • Terapeutyczna funkcja narratywizacji doświadczeń opresji; rezylientna funkcja sztuki, snów, podróżowania, kontaktu z przyrodą.
  • Czynniki sprzyjające rezyliencji (wartości, więź, czynniki osobowościowe). Idee współpracy, dialogu, wspólnoty – jako sygnały rezyliencji / zdrowienia? Rezyliencja jako sprawczość nakierowana na przyszłość.
  • Dydaktyka – szkolna i akademicka - wobec dyskursu przemocy w literaturze oraz w innych tekstach kultury. Przemoc lektury i przeciwdziałanie jej.
  • Projekty kultury polskiej / kultury regionu – poszukujące tożsamości alternatywnej wobec opowieści o przemocy.

Uprzejmie prosimy o przesyłanie zgłoszeń na konferencję do 1 czerwca 2025 roku.

Formularz zgłoszeń w linku: https://forms.office.com/pages/responsepage.aspx?id=7FC5suMenU2sXk3Z214Lc_rP_BAA KOdOnRsk3Aske0RUM0tKWlRKTE9SWEpZWjFTUEhZTzJWUFYwNi4u&route=shorturl

Opłata konferencyjna: 450 złotych (wniesiona do dnia 1 lipca 2025).

Komitet Organizacyjny:
Dr hab. Magdalena Horodecka, prof. UG;
Dr hab. Maciej Michalski, prof. UG;
Dr Martyna Wielewska-Baka;
Dr Bartosz Dąbrowski.

Sekretarz konferencji: mgr Paulina Sokólska

Kontakt: konferencja.rezyliencje@ug.edu.pl lub magdalena.horodecka@ug.edu.pl

Information

Application deadline for speakers:
01.06.2025
Fee:
450 zł
Added on:
8 February 2025; 21:14 (Mariola Wilczak)
Edited on:
8 February 2025; 21:14 (Mariola Wilczak)

See also

25.02.2019

Przeszłość (nie)miniona: trauma – przemoc – tożsamość / ogólnopolska konferencja naukowa

7 i 8 maja 2019 roku na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach odbywać się będzie, organizowana przez Zakład Teorii Literatury, Zakład Literatury i Krytyki Ponowoczesnej, Zakład Literatury XX i XXI wieku Instytutu Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego UŚ oraz Komisję Historycznoliteracką PAN – Oddział w Katowicach, ogólnopolska konferencja naukowa pt. „Przeszłość (nie)miniona: trauma – przemoc – tożsamość”.

31.05.2019

Kultura i historia agresji, przemocy i nienawiści. Konteksty współczesne oraz historyczne

Si vis pacem, para bellum – głosi łacińskie przysłowie. Historia jasno wskazuje, iż posiada ono doskonałe odzwierciedlenie w rzeczywistości. Przykłady konfliktów zbrojnych, zachowań o znamionach nienawiści, motywowanych zazdrością, dyskryminacją czy jeszcze innymi czynnikami, a wreszcie także i pospolitych przejawów przemocy w życiu codziennym można mnożyć. Warto jednak nadmienić, iż istnieją również konflikty, które nieodwracalnie wpłynęły na przestrzeń kultury. Należy do nich wojna trojańska opisana w Illiadzie Homera, walki z Saracenami, których dotyczyła Pieśń o Rolandzie, krucjaty krzyżowe ukazane w takich tekstach, jak Bramy raju Jerzego Andrzejewskiego czy Królestwo niebieskie w reżyserii Ridleya Scotta, a także obie wojny światowe, stale obecne w popkulturze – w komiksach, grach komputerowych, powieściach, allohistoriach itd.

07.04.2022

Debata z cyklu "Colloquia Erasmiana"

Szkoła Doktorska Uniwersytetu Szczecińskiego zaprasza na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Colloquia Erasmiana”, tym razem wokół książki Pani Profesor Agnieszki Matusiak „Wyjść z milczenia. Dekolonialne zmagania kultury i literatury ukraińskiej XXI wieku z traumą posttotalitarną”. Debata odbędzie się 7 kwietnia br. (czwartek), o godz. 18:00 na platformie MS Teams.

26.05.2017

Współczesny dramat i teatr wobec wojny, przemocy i uchodźstwa

Organizatorzy: Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej Pracownia Badań nad Teatrem i Dramatem w Europie Środkowo-Wschodniej Wydział Lingwistyki Stosowanej Uniwersytet Warszawski

We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.