Przed-tekstowy świat. (Archiwa, bruliony, rękopisy)
Organizatorzy: Katedra Historii Literatury Polskiej XX Wieku, Katedra Edytorstwa i Nauk Pomocniczych Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Ośrodek Badań Filologicznych i Edytorstwa Naukowego Instytutu Badań Literackich PAN.
Profil konferencji określić można następująco: ma być ona ramą dla rozmowy o sile, intensywności i różnorodności, z jaką przed-tekstowy świat (archiwa, notatniki, bruliony, autografy, może pliki Word?) narzuca się świadomości badacza (i szerzej: czytelnika) literatury. Zaproszenie adresowane jest szczególnie do filologów, edytorów, „krytyków genetycznych”, historyków literatury, teatrologów – słowem, do badaczy wkraczających (na różne sposoby, z różnych powodów) w głąb „przed-tekstowego świata”. W takim gronie chcemy porozmawiać o tym, co ciekawego przydarza się nam wówczas, gdy w polu naszej uwagi znajdzie się archiwum pisarza bądź poety.
Tę zasadniczą intencję uściślić można wskazaniem zakresów tematycznych, w obrębie których, jak sądzimy, mogłaby przebiegać refleksja uczestników konferencji.
1. Droga to tekstu
Zapraszamy badaczy zainteresowanych procesem tekstotwórczym, uobecnionym śladowo w zapisach brulionowych.
Przykładowe tematy referatów: analizy / interpretacje ukazujące powstawanie wybranego utworu w oparciu o zachowaną dokumentację, opisy praktyki twórczej wybranego autora, metodologia i teoria badań nad procesem tekstotwórczym, szeroko pojęta „krytyka genetyczna” – jej najnowsze światowe realizacje oraz jej miejsce na mapie współczesnych zjawisk w obrębie humanistyki; rękopis poety / pisarza jako szczególny przypadek „materialności tekstu”.
2. Rękopis jako „tekst w świecie”
Interesuje nas rękopis (brulion, autograf, maszynopis) jako zjawisko o charakterze społeczno-kulturowym – przedmiot troski instytucji państwowych, obiekt aukcji i donacji, forma magazynowania kapitału, motyw obecny w literaturze i kulturze, ślad traumy etc. Chcemy przyjrzeć się losom archiwum literackiego – zarówno samej idei, jak i jej konkretnym realizacjom.
3. Przed-tekstowy świat jako wyzwanie dla edytora
Interesuje nas rozmowa o doświadczeniu edytora, który wkracza do archiwum pisarza, w poszukiwaniu utworów niepublikowanych lub materiałów umożliwiających procedurę emendacji i koniektury. Ciekawi nas także pytanie inne: czy edycje dzieła literackiego mogą ukazywać nie tylko jego stadium finalne, lecz także proces powstawania? Jeśli tak, to w jaki sposób (za pomocą aparatu krytycznego, reprodukcji, transkrypcji / transliteracji, tzw. „wydania genetycznego”, witryny internetowej)?
Mile widziane będą zarówno referaty o charakterze teoretyczno-metodologicznym, jak i szczegółowe analizy, relacje o własnych, specyficznych doświadczeniach badawczo-edytorskich, związanych z archiwalną kwerendą.
Konferencja odbędzie się w Krakowie, na Uniwersytecie Jagiellońskim. Organizator zapewni możliwość prezentacji multimedialnych w trakcie wystąpienia. Przewidziana jest publikacja książki zbiorowej.
Opłata konferencyjna obejmuje dwa noclegi, obiad i poczęstunek w trakcie obrad, jej wysokość nie przekroczy kwoty 450 zł (ostateczna kwota zostanie ustalona po otrzymaniu i rozpatrzeniu wszystkich zgłoszeń).
Zgłoszenia zawierające imię, nazwisko, tytuł, afiliację, tytuł wystąpienia oraz streszczenie (ok. 800 znaków) prosimy kierować na adres antoniuk2@interia.pl do 1 grudnia 2015. Informacja zwrotna zostanie przesłana do 1 stycznia 2016
Information
See also
Tekst, słowo, obraz
Koło Naukowe Edytorów działające przy Katedrze Edytorstwa Uniwersytetu Łódzkiego ma przyjemność zaprosić wszystkich chętnych na studencko-doktorancką konferencję naukową „Tekst, słowo, obraz”, która odbędzie się 4 czerwca 2016 roku na Wydziale Filologicznym UŁ. Podczas spotkania pragnęlibyśmy przyjrzeć się rozmaitym sposobom przenikania się kategorii zawartych w tytule konferencji. Tak jak podczas zeszłorocznej konferencji punktem wyjścia dla naszych rozważań uczynimy „tekst”, który w naukach humanistycznych stwarza szerokie pole do analizy zagadnień związanych nie tylko z literaturoznawstwem, ale także edytorstwem naukowym, translatoryką czy też szeroko rozumianym designem. Mamy nadzieję, że „słowo” oraz „obraz” jako kategorie uzupełniające pozwolą przyjrzeć się „tekstowi” z oryginalnych, nieoczywistych, inspirujących stron. Chcielibyśmy, by wypunktowane poniżej zagadnienia stały się przyczynkiem do ożywczej dyskusji, do której zapraszamy studentów i doktorantów kierunków literaturoznawczych, kulturoznawczych i graficznych.
Białostockie "Kontrasty": historia – przekaz – recepcja
Zespół Badań Regionalnych Uniwersytetu w Białymstoku, Zakład Literatury Oświecenia i Romantyzmu Uniwersytetu w Białymstoku oraz Katedra Poetyki i Teorii Literatury Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie zapraszają do udziału w konferencji "Białostockie ‘Kontrasty’: historia – przekaz – recepcja", która odbędzie się w dniach 25–26 maja 2017r. na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku.
Wolność słowa i jej granice w dyskursie publicznym
Katedra Literatury Polskiej XX i XXI wieku Uniwersytetu Łódzkiego
Literackie obrazy świata - Deformacje rzeczywistości. II Ogólnopolska Konferencja Naukowa.
Sekcja Studiów Międzynarodowych Koła Naukowego Polonistów ma zaszczyt zaprosić do udziału w II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej: Literackie obrazy świata. "Deformacje rzeczywistości"