Polish Studies Newsletter

Event

Date of the event: 19.04.2018
Added on: 24.01.2018

Wychowanie do lektury

Type of the event:
Conference
City or town:
Rzeszów
Target groups:
Students, PhD Students, Independent academics, Teachers, Educators

Sekcja Dydaktyków Koła Naukowego Polonistów Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Rzeszowskiego ma zaszczyt zaprosić do udziału w konferencji naukowej "Wychowanie do lektury".

Opublikowany w 2016 roku raport Biblioteki Narodowej, uwidaczniający drastyczny spadek poziomu czytelnictwa, jaki dokonał się na przestrzeni ostatniej dekady w Polsce, wywołał żywą reakcję środowisk humanistycznych, świadomych nieprzecenionej roli literatury w intelektualnym i emocjonalnym rozwoju człowieka. Postrzegany z tej perspektywy regres kultury książki staje się ważkim problemem polonistyki szkolnej, zasadzającej się na możliwie najpełniejszym wykorzystaniu formacyjnych właściwości literatury. Niechęć do obcowania  z tekstem nierzadko jest związana z nieumiejętnością jego odbioru, dlatego procesowi wychowania przez lekturę, powinno towarzyszyć wychowanie do niej. Nie ulega także wątpliwości, iż w obliczu nieustannych przekształceń współczesnego „ekosystemu kulturowego” oraz reformy edukacji (wiążącej się choćby z modyfikacją kanonu lekturowego) warunki i możliwości realizacji tego postulatu winny zostać raz jeszcze przedyskutowane.

Zachęcamy do nadsyłania propozycji wystąpień w następujących zakresach problemowych:

  • tekst literacki jako klucz do świata wartości,
  • rola tekstów literackich w kształceniu językowym,
  • klasyczna literatura w szkole – rozwiązania metodyczne,
  • nauczanie historii literatury – teoria i praktyka edukacyjna,
  • lektura narzędziem w nauczaniu języka polskiego jako obcego,
  • zmiany w kanonie lektur szkolnych i ich konsekwencje dydaktyczne,
  • praktyki szkolne w zakresie rozwijania młodzieżowych zainteresowań czytelniczych,
  • wykorzystanie technologii informacyjnej w pracy z lekturą,
  • kultura czytelnicza uczniów,
  • młodzieżowa literatura popularna i jej potencjał dydaktyczny,
  • ebooki i audiobooki kontra książka papierowa  w świetle uczniowskich preferencji czytelniczych,
  • biblioterapia w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Wymienione obszary mają charakter propozycji. Zważywszy, że nie wyczerpują one te tematyki konferencji, pozostajemy otwarci na inne, nieuwzględnione wyżej problematyzacje.

Mamy nadzieję, że proponowana tematyka spotkania okaże się atrakcyjna zarówno dla pracowników naukowych, studentów i doktorantów, jak i czynnych zawodowo nauczycieli. Cennym dopełnieniem będą również ujęcia pedagogiczne, socjologiczne, psychologiczne, logopedyczne, biblioteko- i kulturoznawcze.

Konferencja odbędzie się w ramach XI Tygodnia Polonistów 19 kwietnia 2018 roku w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Uczestnictwo w sesji jest bezpłatne. O zgłoszenia tematów i abstraktów (do 1500 znaków bez spacji) prosimy do 20 lutego 2018 roku na adres mailowy: dydaktycy.knp@gmail.com. Zastrzegamy sobie prawo selekcji nadesłanych propozycji. Planowany czas wygłaszania referatu nie powinien przekraczać 20 minut. Podsumowaniem wydarzenia będzie publikacja monografii naukowej. O zakwalifikowaniu artykułów do druku zdecydują ich recenzje.

Prelegenci otrzymają zaświadczenia udziału w konferencji.

Osoby zainteresowane omawianym zagadnieniem, które nie zdecydują się wystąpić z referatem zapraszamy na posesyjną dyskusję w trybie Open Space. Wstępna deklaracja uczestnictwa powinna zostać złożona w formie elektronicznej (dydaktycy.knp@gmail.com) do 20 lutego.

Opieka naukowa: Dr Agata Kucharska-Babula, Dr Dorota Karkut

Sekretarze: Paulina Podolska (kontakt: 511245636), Paulina Szot (kontakt: 793981434)                                

Information

Address:
Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Rzeszowskiego, ul. Rejtana 16c, 35-959 Rzeszów
Application deadline for speakers:
20.02.2018
Fee:
bezpłatnie
Added on:
24 January 2018; 21:11 (Wojciech Maryjka)
Edited on:
24 January 2018; 21:19 (Mariola Wilczak)
We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.