Człowiek – istota mówiąca
Planowana konferencja stanowi drugie spotkanie z cyklu "Człowiek ‒ interakcja ‒ komunikacja", poświęconego fascynującemu, wieloaspektowemu zagadnieniu porozumiewania się między przedstawicielami gatunku ludzkiego. Poprzednie spotkanie (Kielce, listopad 2013 r.), połączone z konferencją dla młodych naukowców oraz warsztatami poświęconymi zaburzeniom mowy, otworzyło dyskusję między badaczami, teoretykami i praktykami, którzy zajmują się różnymi aspektami komunikacji ludzkiej, umożliwiło wymianę myśli, wyników badań, obserwacji i zaowocowało wydaniem dwóch monografii.
Pojęcie mówienie rozumiemy szeroko – jako umiejętność porozumiewania się za pomocą skomplikowanego kodu, jakim jest język ludzki, wspierany innymi kodami: kinetycznym, proksemicznym, kodem emotikonów, kodem kulturowym, społecznym, poznawczym.
Celem konferencji jest podjęcie refleksji teoretycznej i analizy wyników badań empirycznych, w których kluczowe miejsce zajmują różne wymiary komunikacji między ludźmi. Dlatego do włączenia się w dyskusję zapraszamy językoznawców, psychologów, socjologów, logopedów, terapeutów, wszystkich badaczy, którzy interesują się różnymi aspektami porozumiewania się ludzi.
Proponujemy następujące obszary badawcze (nie wykluczamy jednak innych tematów i perspektyw poznawczych):
- Zjawiska fonetyczne w języku.
- Poprawność fonetyczna, prozodyczna.
- Poprawność leksykalna, fleksyjna, słowotwórcza, składniowa.
- Elementy paralingwistyczne w komunikacji.
- Estetyka realizacji dźwiękowej tekstu mówionego.
- Estetyka tekstu pisanego (uporządkowanie, klarowność itp.).
- Funkcje języka.
- Funkcja fatyczna we współczesnej kulturze.
- Funkcja komunikacyjna.
- Semantyka a pragmatyka językowa.
- Rola słowa w kontaktach międzyludzkich.
- Teorie komunikologiczne.
- Problemy przekładu (literackiego, specjalistycznego).
- Język ludzki a „języki” zwierząt.
- Komunikacja między człowiekiem a zwierzęciem.
- „Wilcze dzieci” – legendy czy fakty?
- Usprawnianie narządu mowy.
- Zaburzenia procesu wytwarzania mowy. Dysglosja.
- Dysfagia a komunikacja.
- Komunikacja w zespołach wad wrodzonych.
- Komunikacja u osób z uszkodzeniami neurologicznymi.
- Komunikacja między terapeutą a pacjentem.
Żywimy nadzieję, że szeroko zakreślona formuła konferencji pozwoli na dokonanie pogłębionej refleksji nad wielowymiarowym fenomenem komunikacji międzyludzkiej i przyczyni się do zrozumienia wielu zjawisk składających się na porozumiewanie się istot ludzkich.
Informacje
Zobacz także
Mózg – język – komunikacja / II Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna
Wydział Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Stowarzyszenie "Afazja" zapraszają do udziału w II Ogólnopolskiej Konferencji Logopedycznej „Mózg – język – komunikacja”, która odbędzie się w dniach 18-19 października 2018 roku. Konferencja ma charakter interdyscyplinarny i skierowana jest do logopedów, neurologopedów, psychologów, pedagogów, fizjoterapeutów, językoznawców, literaturoznawców, lekarzy oraz wszystkich zainteresowanych specyfiką zaburzeń językowych u dzieci oraz osób dorosłych.
Mózg – język – komunikacja
Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w konferencji organizowanej przez Zakład Leksykologii i Logopedii IFP UAM oraz Polski Związek Logopedów, o/Wielkopolski. Konferencja odbędzie się 20 paździenika 2016 w Poznaniu, Collegium Maius, ul. Fredry 10. Zapraszamy do udziału w konferencji logopedów, neurologopedów, psychologów, pedagogów, fizjoterapeutów i wszystkich zainteresowanych diagnozą i terapią zaburzeń mowy i języka u dzieci oraz osób dorosłych.
V Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna
19 listopada w Warszawie odbędzie się V Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna Uczestnicy konferencji będą mogli zgłębić swoją wiedzę w takich obszarach, jak: metody diagnozowania i terapii logopedycznej dzieci z zaburzeniami autystycznymi terapia zaburzeń komunikacji, metoda krakowska, komunikacja alternatywna i wspomagająca Program konferencji: Panel 1 Metody diagnozowania autyzmu Wczesna diagnoza autyzmu Wywiad i obserwacja – cele i formy obserwacji dziecka Narzędzia wykorzystywane w badaniach przesiewowych i rozpoznawaniu ryzyka ASD Autyzm i zaburzenia podobne – różnice i przeciwieństwa PANEL 219 Metody terapii logopedycznej dostosowane do potrzeb pacjentów z zaburzeniami autystycznymi 1. Terapia zaburzeń komunikacji u dzieci autystycznych
Mózg - język - komunikacja
Zapraszamy do udziału w konferencji logopedów, neurologopedów, psychologów, pedagogów, fizjoterapeutów, językoznawców, literaturoznawców, lekarzy oraz wszystkich zainteresowanych specyfiką zaburzeń językowych u dzieci oraz osób dorosłych.