Wydarzenie
Możliwość i konieczność w kulturze
"Możliwość i konieczność w kulturze" to temat trzeciej ogólnopolskiej konferencji naukowej z cyklu "Interdyscyplinarne kategorie kulturoznawstwa". Możliwość i konieczność to kategorie odnoszone do bardzo różnych sfer rzeczywistości, egzystencji ludzkiej, zjawisk i tekstów kultury – kategorie, które bywają stosowane niekiedy w odległych od siebie dziedzinach i dyscyplinach naukowych (nie tylko zresztą humanistycznych). Wielorakie ich kontekstualizacje, z jednej strony, stanowią naturalną pokusę dla badań zakrojonych komparatystycznie i interdyscyplinarnie, z drugiej zaś – wskazują na potrzebę podjęcia głębszej refleksji teoretycznej i metodologicznej, która mogłaby osnute wokół nich dociekania uczynić nie tylko interesującymi, ale także jak najbardziej konkretnymi i płodnymi poznawczo. Biorąc powyższe pod uwagę, w ramach konferencji przewidujemy namysł nad następującymi obszarami problemowymi:

– konieczność, możliwość, przypadek w ujęciach teoretycznym i filozoficznym; prezentacja koncepcji czy wątków myślowych wybranych filozofów, teoretyków kultury, teoretyków sztuki i artystów (m.in. Søren Kierkegaard, Martin Heidegger, Odo Marquard, Umberto Eco, Stanisław Lem, Milan Kundera); różne postacie i znaczenia możliwości/ konieczności, zwłaszcza ich znaczenia ontologiczne, epistemologiczne, teologiczne; możliwość i konieczność w sferze egzystencjalno-antropologicznej oraz w aspekcie etycznym;
– możliwość (wieloznaczność, nieokreśloność) i konieczność a poetyka i estetyka dzieła sztuki w kontekście różnorodnych praktyk artystycznych oraz odmiennych strategii nadawczo-odbiorczych, m.in. różne przejawy dążenia do otwartości w muzyce, plastyce, literaturze, teatrze itd.; nowe wymiary otwartości/zamknięcia w mediach polisemiotycznych i interaktywnych (m.in. łączenie płynności przekazu z jego standaryzacją); przypadek jako wzorzec kreacji artystycznej; chwyt hipotetyczności w narracji; gry fikcją w sztukach narracyjnych („fikcja jako możliwość”);
– gatunkowe uwarunkowania możliwości i konieczności w różnorodnych tekstach kultury;
– możliwość i konieczność jako problem (nad)interpretacji dzieła;
– problematyka przypadku, ironii losu jako temat dzieła sztuki (z naciskiem na jej implikacje filozoficzne i światopoglądowe).
Opłata konferencyjna wynosi 250 złotych; obejmuje ona koszty materiałów konferencyjnych, poczęstunku (bufet) i zestawu obiadowego oraz – w przypadku artykułów zaopiniowanych do druku – recenzowanej publikacji pokonferencyjnej. Pracownicy oraz doktoranci WNH UKSW oraz recenzenci współpracujący z internetowym czasopismem naukowym IFKiK „Załącznik Kulturoznawczy” są zwolnieni z opłaty konferencyjnej.
UWAGA!
Mając nadzieję na nieodległe przygotowanie publikacji (recenzowanej książki pokonferencyjnej), przewidzieliśmy krótki termin na złożenie gotowych artykułów. Prosimy o przygotowanie tekstów do druku do 15 października bieżącego roku. (Postulowana objętość artykułu: 20 – 40 tys. znaków. Szczegółowych informacji o regułach opracowania tekstu udziela sekretarz konferencji.)
Zgłoszenia prosimy przesłać w oddzielnym pliku do niedzieli 28 sierpnia na adresy:
m.jazownik@uksw.edu.pl (sekretarz konferencji)
W zgłoszeniu podajemy:
– imię i nazwisko;
– stopień naukowy;
– afiliację;
– numer telefonu;
– adres mailowy;
– dane do faktury (nazwa i adres zakładu pracy, NIP), jeśli jej wystawienie jest oczekiwane (nieprzesłanie danych traktowane będzie jako rezygnacja z wystawienia faktury);
– kilkuzdaniowy abstrakt określający problematykę wystąpienia.
Informacje w sprawie akceptacji tematu otrzymają Państwo przed 1 września. Ostateczny termin uiszczenia opłaty konferencyjnej przewidziany został na wtorek 6 września.
Rachunek bankowy: Bank Zachodni WBK 81 1090 1014 0000 0001 2229 7627
(na dowodzie wpłaty podajemy: Konferencja „Możliwość i konieczność w kulturze”).
Czas i miejsce obrad: 27 września 2016 roku, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Wydział Nauk Humanistycznych, ul Dewajtis 5.
Serdecznie zapraszamy!
prof. UKSW dr hab. Brygida Pawłowska-Jądrzyk, Kierownik Zakładu Poetyki Intersemiotycznej i Komparatystyki Mediów, WNH UKSW
mgr Monika Jazownik, Sekretarz konferencji
Informacje
Zobacz także
Humanistyka jako translacja i komunikacja
Dyskusje na temat miejsca humanistyki we współczesnym świecie toczą się nie od dzisiaj i temat ten był przedmiotem wielu konferencji i seminariów. Naszym celem i zadaniem jest wpisać się niejako w ten dyskurs, proponując zarazem określone spojrzenie na rolę humanistyki – czy możemy traktować ją jako sztukę tłumaczenia? Jak chcemy rozumieć tę translację?
Powrót Czapskiego / Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa
Muzeum Narodowe w Krakowie i Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego
Kanon czy kontestacja? Pytania młodej polonistyki. Część 2
Podejmując tradycję zapoczątkowaną w kwietniu ubiegłego roku, chcielibyśmy w imieniu pracowników, doktorantów i studentów Instytutu Filologii Polskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II zaprosić Państwa do udziału w drugiej edycji ogólnopolskiej studencko-doktoranckiej konferencji naukowej pt.
Współczesna literatura anglojęzyczna w Polsce
Szanowni Państwo, W 2007 roku Katedra Literatury i Kultury Brytyjskiej Uniwersytetu Łódzkiego zorganizowała pierwszą konferencję „Współczesna literatura brytyjska w Polsce” podczas której, w gronie literaturoznawców i przekładoznawców, wspólnie zastanawialiśmy się nad obrazem współczesnej literatury brytyjskiej i zjawisk jej towarzyszących w oczach polskiego odbiorcy. Dziś, niemalże dekadę później, zapraszamy Państwa do udziału w drugiej edycji naszej konferencji. Tym razem jednak poszerzamy pole widzenia i proponujemy przyjrzeć się literaturze anglojęzycznej – brytyjskiej, amerykańskiej i literaturze byłych kolonii brytyjskich – w Polsce. W ramach konferencji chcielibyśmy wspólnie zastanowić się, jak, w świetle zmian politycznych, społecznych i kulturowych, jakie zaszły przez ostatnie lata w Polsce Europie i na świecie, przedstawia się dziś obecność tych literatur w naszym kraju. Czy dziś, gdy Polacy stanowią największą grupę obcokrajowców w Wielkiej Brytanii, możemy mówić o wzmożonym zainteresowaniu brytyjskością i wzroście popularności literatury z Wysp Brytyjskich w Polsce? Czy „lista obecności” współczesnych pisarzy angielskich, szkockich i irlandzkich wzbogaciła się o nowe nazwiska? Jak kulturowa i gospodarcza hegemonia Stanów Zjednoczonych wpływa na funkcjonowanie mediów i rynku wydawniczego w Polsce? Czy i jak literatura postkolonialna z byłych kolonii brytyjskich – Indii, krajów afrykańskich, Karaibów czy Australii i Nowej Zelandii – jest obecna w Polsce? Głównymi zagadnieniami konferencji będą: