Projekt badawczy
Nowoczesne narzędzia promocji działalności dydaktycznej i badawczej Instytutu Badań Literackich PAN oraz Instytutu Filologii Polskiej WNH UKSW
Zintegrowany projekt „Nowoczesne narzędzia promocji działalności dydaktycznej i badawczej Instytutu Badań Literackich PAN oraz Instytutu Filologii Polskiej WNH UKSW” (nr PPI/NPZ/2018/1/00065) zakładał cykl działań oparty na aktywnej współpracy Partnerów i synergii ich potencjałów. Ideą projektu było wykorzystanie nowoczesnych strategii marketingu cyfrowego oraz interdyscyplinarnych narzędzi w celu promocji działalności naukowo-dydaktycznej IBL PAN, IFP WNH UKSW i - docelowo - innych polonistyk krajowych i zagranicznych, włączonych w ramy “Geopolonistyki”, powstałej według pomysłu Prof. Magdaleny Popiel (prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Polonistycznych).
Projekt obejmował: budowę wielojęzycznej strony internetowej Instytutu Filologii Polskiej WNH UKSW, przebudowę "Biuletynu Polonistycznego", która polegała na wprowadzeniu do niego interaktywnej, wielojęzycznej, powiązanej z bazą danych mapy pn. "Geopolonistyka", sytuującej studia IBL PAN oraz IFP WNH UKSW na mapie polonistyk światowych i dającej obraz polonistyki na świecie. Wielojęzyczność materiałów pozwoli w perspektywie na dotarcie informacji do przyszłych studentów zainteresowanych literaturą i kulturą polską, lecz nieznających języka polskiego.
Docelowo “Geopolonistyka” służyć będzie promowaniu działalności wszystkich instytucji prowadzących studia polonistyczne.
Dopełnieniem działań promocyjnych była kampania promocyjna w najpopularniejszych mediach społecznościowych.
W ramach projektu zrealizowano zgodnie z planem dziesięć filmów z elementami animacji, tutoriala i z wykorzystaniem storytellingu. Filmy opatrzono napisami w trzech językach (do wyboru przez użytkownika). Dodatkowo dla każdej z instytucji opracowano katalog z ofertą edukacyjną w trzech wersjach językowych: polskiej, angielskiej i rosyjskiej (w sumie 6 katalogów). Treści te zamieszczono ponadto na stronach www i w zmodernizowanym w tym celu "Biuletynie Polonistycznym" - portalu dedykowanym szeroko rozumianej polonistyce o zasięgu międzynarodowym, a także udostępniono w mediach społecznościowych.
Stan prac nad mapą "Geopolonistyka" prezentowano w ramach Otwartego seminarium Centrum Humanistyki Cyfrowej "Mapa - narzędzie badawcze" (Warszawa, 20 maja 2019), podczas spotkania towarzyszącego konferencji "Mickiewicz i romantycy wobec kultur wschodniosłowiańskich" (Grodno, 1 czerwca 2019) oraz podczas spotkania zamykającego projekt, które odbyło się w ramach X Międzynarodowego Tygodnia Otwartej Nauki w IBL PAN (24 października 2019).
"Geopolonistyka" była również prezentowana 16 maja 2019 w Warszawie podczas sesji posterowej w ramach konferencji DARIAH Annual Event.
Informacje
Powiązane z projektem
X Międzynarodowy Tydzień Otwartej Nauki w Instytucie Badań Literackich PAN
Centrum Humanistyki Cyfrowej IBL PAN serdecznie zaprasza na spotkanie w ramach X Międzynarodowego Tygodnia Otwartej Nauki, które odbędzie się w czwartek 24 października o godzinie 11:00 w sali 144 (Pałac Staszica, Nowy Świat 72).
Mapa - narzędzie badawcze. Otwarte seminarium Centrum Humanistyki Cyfrowej
20 maja 2019 roku, o godzinie 13:00 w Sali 144 (Pałac Staszica, ul. Nowy Świat 72 w Warszawie) odbędzie się kolejne otwarte seminarium Centrum Humanistyki Cyfrowej Instytutu Badań Literackich PAN. Podczas spotkania zostaną zaprezentowane trzy sposoby wykorzystania mapy – zarówno w pracy badawczej, jak i w działaniach skupionych na cyfrowej prezentacji wyników badań i analizie zjawisk kulturowych.
DARIAH-EU Annual Event
This year's DARIAH-EU Annual Event will take place 26-27 April, Berlin, Germany. The DARIAH-EU Annual Event is open beyond the DARIAH community. It features a series of engaging keynote lectures and interactive sessions, which bring together researchers, technologists, data scientists and cultural heritage professionals. Additionally the DARIAH Annual Event enables colleagues to work together face-to-face on their DARIAH activities, e.g. in Working Group meetings.
Zobacz także
Literaturoznawstwo architektoniczne
Punktem wyjścia dla prowadzonych prac w ramach grantu „Literaturoznawstwo architektoniczne” była definicja geokrytyki Bertranda Westphala oraz jej przetworzenia. W odniesieniu do niej zaproponowano takie działania badawcze, w których analizy literaturoznawcze stały się przydatne w pracy innych dziedzin, zajmujących się przekształcaniem przestrzeni miejskiej. Istotne było także pytanie o interdyscyplinarność, pojmowaną jako metoda działań jednego badacza, sięgającego po pojęcia i teorie innych dyscyplin (i jej ograniczenia), a następnie próba wypracowania transdyscyplinarnego modelu badawczego, powstałego w ramach realnej współpracy międzydziedzinowego zespołu. Czternastoosobowa grupa badawcza poddała wielostronnej analizie dwa warszawskie place – plac Piłsudskiego oraz plac Defilad.
Polonistyka wobec wyzwań współczesnego świata
Konsekwencje psychologiczne i społeczne problemów współczesnego świata, w tym pandemii Covid-19 i wojen, wpłynęły na kształtowanie nowego podejścia do jednostki, mierzącej się z poczuciem społecznej izolacji, wykluczenia i osamotnienia, w świecie niejasnym, niezrozumiałym, wymagającym nadawania znaczeń na nowo. Na samotność szczególnie narażone są osoby starsze i niepełnosprawne, ale także osoby młode. Towarzyszy temu wzrost świadomości ekologicznej i kształtowanie nowego podejścia wobec przyrody (jak chociażby wobec katastrofy ekologicznej na Odrze w 2022 roku), a także głębszy namysł nad usuwaniem barier technologicznych i architektonicznych. Wykorzystanie dostępnego zaplecza badawczego humanistów oraz rozpoznań już przez nich dokonanych pozwala szukać odpowiedzi na te problemy współczesności w skoncentrowaniu się na podmiotowości i indywidualności człowieka, na odzyskaniu więzi, kontaktów międzyludzkich i poczucia tożsamości oraz na poszanowaniu zasad otwartości (open access), dostępności (accessibility) i inkluzywności w otaczającym świecie.
Słucham, rozumiem, działam. Poszerzanie kompetencji językowych cudzoziemców w celu zapobiegania alienacji społeczno-zawodowej
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Przedsięwzięcie jest realizowane przez Uniwersytet Zielonogórski i Zielonogórskie Towarzystwo Edukacyjne „Civilitas”.
Status przekładu w polisystemie "peryferyjnej" literatury dziecięcej. Perspektywa porównawcza na przykładzie literatury włoskiej i polskiej
Nr projektu NN103398740