Событие
Sytuacje performatywne. Literatura, humanistyka, edukacja
Performatyka funkcjonuje w obiegu światowej humanistyki już kilkadziesiąt lat, a na polu krajowym co najmniej od czasu polskiego wydania monumentalnej pracy Performatyka: wstęp Richarda Schechnera (2006). Wydaje się, że ten nurt badawczy rozwijany jest przede wszystkim w obrębie teatrologii i teorii kultury. Proponując jako temat konferencji Sytuacje performatywne, pragniemy skupić się na trzech nieco innych obszarach zagadnień: a) literaturze jako polu dziania się, konstruowania rzeczywistości i realizacji różnorakich procesów (politycznych, społecznych, nauczania, komunikacji...); b) praktyce badawczej, powiązanej z działalnością artystyczną (chcielibyśmy przyjrzeć się konsekwencjom takiego połączenia); c) edukacji humanistycznej, w której performans może być skutecznym modelem nauczania i na której performatywny wymiar zamierzamy zwrócić uwagę.
Nawiązując do Judith Butler, performans rozumiany jako jednorazowe, potencjalnie subwersywne działanie, odróżniamy od peformatywności, czyli powtarzających się praktyk, które mają na celu budowanie określonej struktury, np. tożsamości jednostki lub grupy (badaczy, nauczycieli) czy instytucji (uniwersytetu, szkoły). Zapraszamy osoby działające w polu nauk humanistycznych i społecznych, przede wszystkim literaturoznawstwa, polonistyki i metodyki nauczania do włączenia się w dyskusję na temat tego, jak ujęte w powyższy sposób performans i performatywność mogą wiązać się z literaturą oraz współczesną humanistyką i edukacją humanistyczną.
Sugerowane pola tematyczne:
- badacze-twórcy, badaczki-twórczynie
Formy współistnienia dyskursu naukowego z twórczością artystyczną, czyli:
- wpływ twórczości artystycznej na dyskurs naukowy (na poziomie stylu, tematyki, konstrukcji podmiotu) i odwrotnie
- nieczysty dyskurs filozofa-artysty (wg Jeana-Noëla Vuarnet’a) w badaniu literatury
- ciało badaczki/ badacza i jego relacje z przedmiotem badań
- podmiot czynności twórczych w dyskursie naukowym oraz w praktyce pisarskiej i naukowej
- autobiograficzność dyskursu naukowego
- praktyka teoretyczna
Wykorzystanie performansu w działalności naukowej, popularyzatorskiej i dydaktycznej w humanistyce i naukach społecznych, czyli:
- subwersywne praktyki badawcze
- odgrywanie ról w przestrzeni akademickiej i edukacyjnej
- prowokacja jako strategia badawcza i dydaktyczna
- dydaktyka jako performans
- performans w edukacji humanistycznej
- performowanie literatury/ w literaturze
Szczególna rola performowania we współczesnej poezji, pisarskim aktywizmie, publicznym czytaniu literatury (poza dramatem i teatrem), czyli:
- spotkania literackie (dawniej i dziś) jako przestrzeń performowania tekstów
- zjawisko slamu, open mic i bitew freestylowych
- nowe media a performowanie literatury/ w literaturze
- zapis – brzmienie – performowanie tekstu literackiego
- performatywne nurty w awangardach literackich
Prosimy o nadsyłanie zgłoszeń (tytuł wystąpienia i abstrakt) na adres: konferencja.sytuacje@uwr.edu.pl.
Termin przyjmowania zgłoszeń: do 31 marca 2024
Powiadomienie o akceptacji tematów: do 15 kwietnia 2024
Wniesienie opłaty konferencyjnej: do 30 kwietnia 2024
Dla pracowników i pracownic naukowych opłata konferencyjna wynosi 350 zł. Osoby ze szkół doktorskich są z niej zwolnione.
Informacja o szczegółowym programie obrad: 19 maja 2024
Termin konferencji: 6/7 czerwca 2024
Komitet naukowy:
Marcin Czerwiński,
Katarzyna Lisowska
Sekretarz i sekretarzyni konferencji:
Wojciech Gałecki,
Natalia Miksiewicz
Organizatorzy: Zakład Teorii Literatury, Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego
Информация
Смотреть также
Praktyki autorefleksji w XX- i XXI-wiecznym dyskursie humanistycznymw kontekście badań postzależnościowych
Centrum Badań Dyskursów Postzależnościowych (z siedzibą na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego) oraz Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej UAM zapraszają na konferencję naukową, która odbędzie się w Poznaniu 13–14 listopada 2023 roku.
Homo irretitus w szkole
Zakład Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej UŁ zaprasza na cykl wykładów prof. Adama Regiewicza.
III Spotkanie Literaturoznawców: „Trzecia misja” (Third Mission) i transfer wiedzy w literaturoznawstwie i naukach humanistycznych
Zapraszamy literaturoznawców i kulturoznawców Wydziału Humanistycznego UWM w Olsztynie do wzięcia udziału już w III Spotkaniu Literaturoznawców, które odbędzie się w bożonarodzeniowej atmosferze, 13 i 14 grudnia 2024 r. Tematem przewodnim konferencji, w której wezmą udział po raz pierwszy nie tylko pracownicy naukowo-badawczy Instytutu Literaturoznawstwa UWM, lecz również badacze i badaczki z innych ośrodków naukowych, jest „Trzecia misja” (Third Mission) i transfer wiedzy w literaturoznawstwie i naukach humanistycznych. Jeżeli Państwa zainteresowania badawcze nie wpisują się w powyższy temat, zachęcamy mimo tego do zgłaszania referatów dotyczących aktualnych projektów badawczych, podobnie jak w latach ubiegłych. Referaty wykraczające poza tematykę trzeciej misji i transferu wiedzy wygłaszane będą w oddzielnym panelu. Celem naszych spotkań jest przede wszystkim integracja pracowników Instytutu Literaturoznawstwa. Referaty na zaproponowany temat są zatem mile widziane.
VI Kongres Dydaktyki Polonistycznej: Niezgoda – opór – bunt w przestrzeni edukacyjnej
Bunt przeciwko zastanym wartościom, porządkom społecznym, regulacjom prawnym, okolicznościom historycznym jest naturalnym ludzkim zachowaniem. Obok potocznego obrazu buntu jako zjawiska destrukcyjnego uwzględnić należy, że może on mieć również wymiar konstruktywny czy nawet afirmatywny. Zagadnienia niezgody, oporu i buntu tworzą jeden z podstawowych problemów kulturowych i cywilizacyjnych czasów dzisiejszych, mających wielorakie odbicie w zjawiskach i procesach edukacyjnych. Nie jest to tylko syndrom współczesności, tego rodzaju problemy pojawiały się w przeszłości i w różny sposób wpływały na kształt, a zwłaszcza aksjologię, szkoły, literatury życia zbiorowego. Ze względu na ważność tych zagadnień – również dla współczesnej przestrzeni polonistycznej – zdecydowaliśmy się uczynić je głównym przedmiotem kolejnego Kongresu Dydaktyki Polonistycznej. Do udziału w nim zapraszamy: polonistów uczestniczących we wszystkich obszarach edukacji lub nimi zainteresowanych. Zależałoby nam na obecności, wypowiedziach i głosach w dyskusjach polonistów – nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, polonistów – nauczycieli akademickich; literaturoznawców, językoznawców, kulturoznawców, bibliotekoznawców i bibliotekarzy, pedagogów, psychologów, socjologów, specjalistów w zakresie dydaktyki polonistycznej różnych szczebli; mówiąc najogólniej: wszystkich, którzy zajmują się szeroko pojętą edukacją polonistyczną w teorii i w praktyce.