Event
4th Annual Conference in Games and Literary Theory
Doroczna konferencja skupiająca literaturoznawców zainteresowanych poszerzaniem pola teorii literatury o refleksję nad grami cyfrowymi oraz groznawców starających się aplikować perspektywy metodyczne i teoretyczne, wywiedzione z obszaru badań literackich do analizy gier. Poprzednie edycje odbywały się na Macie (2013), w Amsterdamie (2014) i w Nowym Orleanie (2015) – gospodarzem obecnej jest Wydział Polonistyki UJ.
Tematem tegorocznej konferencji jest interpretacja – a co za tym idzie, z jednej strony dyskusja dotyczyć będzie narzędzi i metod interpretowania gier, z drugiej natomiast zgromadzeni uczeni z Danii, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Malty, Czech, Holandii, Indii, Niemiec, Finlandii i Polski przedstawią własne praktyki analityczne i interpretacje konkretnych tytułów. Obrady odbywają się w całości w języku angielskim.
PROGRAM:
Piątek, 18 listopada:
- 13:00 - Otwarcie konferencji
- 13:30 - Przerwa kawowa
Panel A
- 14:00 Magdalena Bednorz: A fair plague maiden: spectres and gender in The Witcher 3: Wild Hunt.
- 14:30 Agnieszka Kliś-Brodowska: Interpretation, Overintepretation(?): Ubisoft’s Child of Light in Context
- 15:00 Piotr Sterczewski: Reclaiming the Historical Space: Krakowski Szlak Kobiet (Kraków Trail of Women), the First Polish Herstorical Board Game
- 15:30 - Przerwa kawowa
Panel B
- 16:00 Aleksandra Mochocka: Ecocritical reading of Steam Park (2013) board game
- 16:30 Bartłomiej Musajew: Between Incorporation and Introjection: The Virtual Spaces of Mourning in Pathologic and Dear Esther
- 17:00 Darshana Jayemanne: Ontological Dominant and the Ludic Aesthetics of The Crying of Lot 49
- 17:30 - Przerwa kawowa
18:00 Joyce Goggin: Literary Theory and Games: Where the Twain Meets
Sobota, 19 listopada:
Panel C
- 10:00 - Kawa
- 10:15 Jan Svelch: Rethinking Video Game Paratextuality
- 10:45 Isabelle Lefebvre and Carl Therrien: Framing the Gameplay Experience: a Historical Perspective of Video Games and Paratext
- 11:15 Mateusz Kominiarczuk: Heroes of Might & Magic III: Horn of the Abyss – Fan Expansion as a Ludic Palimpsest: Game in the Second Degree
- 11:45 - Przerwa kawowa
Panel D
- 12:15 Tomasz Gnat: The Turn of the Digital Screw. Mundane and Unremarkable as Interactive Entertainment.
- 12:45 Ea Christina Willumsen: Avatars, Playable Figures, and (Player) Characters in Gameworlds/Fictional
- Worlds/Storyworlds – The Power of Terminology
- 13:15 Sebastian Möring: The Care-Structure in Computer Games and Computer Game Interpretations
- 13:45 - Przerwa na lunch
Panel E
- 15:00 David Myers: Possible worlds and actual stories / Part 2.
- 15:30 Michał Kłosiński: On myself as the other in video games
- 16:00 Hans-Joachim Backe: The Struggle with Structure
- 16:30 - Przerwa kawowa
- 17:00 Souvik Mukherjee: Empire Plays Back: Videogames for the Other, the Minor and the Margins
Niedziela, 20 listopada:
Panel F
- 10:00 - Kawa
- 10:15 Pawel Frelik: Spaces and Lives Beyond Reach: Melancholy and Allure in Mass Effect
- 10:45 Marta Matylda Kania: This Dark Area Between the Doors. On and in The Beginner’s Guide
- 11:15 Daniel Vella: Dark Souls and the Romantic Subject
- 11:45 - Przerwa kawowa
Panel G
- 12:15 Krzysztof M. Maj: The Dialectics of Immersion: Minigames, Gameworld, and World-building
- 12:45 Timothy Welsh: Fictional Worlds, Freemium Economics, and the Shifting Locus of Competition in *Grand Theft Auto V Online*
- 13:15 Michał Żmuda: Games at the Threshold: Paratexts and Storyworld Creation in Digital Games
- 13:45 - Przerwa na lunch
Panel H
- 15:00 Carl Therrien and Isabelle Lefebvre: “Lock and Load”. Shaping the Game and Targeting the Audience in Video Game Advertisements (1981-1996)
- 15:30 Espen Aarseth: Ludo- vs. Logo-centrism: Criticism and Crisis in Game Studies
- 16:00 Veli-Matti Karhulahti: Playing Review: The Art of Research Evaluation
- 16:30 - Przerwa kawowa
- 17:00 Zakończenie konferencji
Information
See also
CoHLIT-21 German Seminar / March 9-10, 2022 (Leibniz-Zentrum für Literatur- und Kulturforschung, Berlin)
The CoHLIT-21 seminar on contemporary German-language literature and the Holocaust will take place in a hybrid format.
TRIPLE International Conference "Empowering Discovery in Open SSH"
Tematem przewodnim będzie wielojęzyczna platforma do przeszukiwania informacji naukowych – GoTriple, powstająca w ramach projektu TRIPLE, realizowanego przy udziale konsorcjum OPERAS.
Marxist Literary Research in Polish Peoples Republic and Czechoslovak Republic and their contexts. 1944-1956
Ośrodek Studiów Kulturowych i Literackich nad Komunizmem zaprasza na dwudniowe warsztaty polsko-czeskie poświęcone marksizmowi w badaniach literackich w latach 1945-1955 w Polsce i Czechosłowacji: "Marxist Literary Research in Polish Peoples Republic and Czechoslovak Republic and their contexts. 1944-1956". Warsztaty odbędą się w Pałacu Staszica, Nowy Świat 72 w sali 144, w dniach 22-23 listopada. Wstęp wolny. Język obrad: angielski.
Games and Playing as Entertainment, Education and Art
The Games Research Association of Poland’s Main Board, the Poznań GRAP Centre at the Institute of Applied Linguistics of Adam Mickiewicz University of Poznań and the Centre for Ludological Research (IAL AMU) have the honour of presenting the 15th Academic Conference on the “Culture-Generative Function of Games” cycle.