Polish Studies Bulletin

Event

Date of the event: 12.10.2017 - 13.10.2017
Added on: 30.05.2017

Wino w literaturze i kulturze

Type of the event:
Conference
City or town:
Zielona Góra

Koło Naukowe Doktorantów Literaturoznawców i Zakład Teorii Literatury i Krytyki Literackiej Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Zielonogórskiego zapraszają​ na ogólnopolską konferencję naukową WINO W LITERATURZE I KULTURZE.

Wino oraz związana z nim kultura od wieków stanowiły inspirację dla różnych dziedzin sztuki, w tym literatury. Wątki winiarskie przenikają do tekstów literackich na rozmaite sposoby: pojawiają się jako temat i motyw, dochodzą do głosu w sferze obrazowania oraz metaforyki, niosąc bogate treści symboliczne oraz kulturowe, a także - co otwiera osobny obszar badawczy - uobecniają się w sferze nadawczo-odbiorczej, oddziałując na sposób tworzenia i recepcji. [...] Z pewnością uprzywilejowane miejsce w obrębie tak pomyślanej enologii zajmowałaby kultura i literatura Ziemi Lubuskiej, przede wszystkim Zielonej Góry. Wino, winnice, winorośl ściśle się wiążą ze specyfiką i historią miasta, niebezpodstawnie nazywanego dzisiaj Winnym Grodem, od początku też stanowią jego znak rozpoznawczy, sygnaturę miejsca. [...] Naszej refleksji nie chcemy jednak zamykać w obszarze regionu i ograniczać jej do wątku wina w twórczości lubuskiej. Interesują nas rozmaite - niezwykle bogate i szerokie - związki winiarstwa z literaturą i kulturą, w tym z kulturą ponadlokalną, ogólnonarodową oraz europejską. Zapraszając do badawczego namysłu nad sposobami obecności wina w literaturze i  kulturze, proponujemy wziąć pod uwagę rozmaite aspekty tego zagadnienia. Konferencyjne rozważania mogłyby oscylować np. wokół następujących kwestii:

•         motyw wina w literaturze, sztuce, innych tekstach kultury;

•         wino i jego symbolika na przestrzeni wieków;

•         wino w kontekście literackiej geografii sensorycznej;

•          rola wina w konstruowaniu polityki tożsamości i polityki miejsca;

•          miejsce wina, winnic i winiarstwa w strategiach rozwoju i promocji regionów;

•         wpływ wina na życie i twórczość artystów/ wino jako element artystycznego spleenu - konteksty obyczajowe;

•          „wino, kobiety i śpiew”, czyli recepcja wina w kulturze popularnej;

•         wino, winnice i winiarstwo jako element turystyki kulturowej;

•         winiarskie rytuały konsumpcji;

•          krew i wino: sakralizacja/element rytuału;

•         tradycja winiarska w kontekście dziedzictwa kulturowego;

•         Bachus i Dionizos: wino i mitologia;

•         Bachanalia i Dionizie: wino a karnawalizacja i figura homo ludens; nowe konceptualizacje tradycji winiarskiej, np. związane z postacią św. Urbana.

[...] Planowany termin konferencji to 12-13 października 2017 roku. Zgłoszenia wraz z krótkim abstraktem (300-500 znaków) prosimy przesyłać do 30 czerwca 2017 roku na adres: kasiameller0@gmail.com.

Warunkiem uczestnictwa w konferencji jest uiszczenie opłaty konferencyjnej w wysokości 250 zł do dnia 1 lipca 2017. Przewidujemy publikację artykułów pokonferencyjnych w recenzowanej monografii naukowej.

Komitet organizacyjny konferencji: mgr Katarzyna Meller, mgr Mirosława Szott, dr Kamila Gieba, mgr Janusz Łastowiec

Opiekun naukowy konferencji: prof. zw. dr hab. Małgorzata Mikołajczak

 

Information

Application deadline for participants:
29.06.2017 22:00
Fee:
250 zł

See also

27.04.2015

VII wiatr od morza. Sensacja, prowokacja, skandal - o przekraczaniu kulturowych norm

Ogólnopolska konferencja naukowa: literatura - język - dydaktyka - kultur

27.04.2015

Wielkie Pomorze - społeczności i narody

 

27.05.2015

Rozpoznane. Nazwane. Przedstawione. Świat w polskiej dramaturgii najnowszej

Organizatorzy: Katedra Badań nad Teatrem i Filmem Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Ośrodek Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym Instytutu Badań Literackich PAN.

27.05.2015

Światy poza światem. Fantastyka wysokoartystyczna w literaturze i kulturze

Organizatorzy niniejszej konferencji chcieliby zachęcić do pochylenia się nad następującymi problemami: • Polskimi i zachodnimi typologiami gatunków fantastycznych (czyli zarówno fantasy, science fiction, jak i fantastyka grozy, w tym horror, i podobnie dalej); • Kanoniczności fantastyki i przewartościowania opozycji low i high fantasy; • Proliferacji gatunków i subgatunków fantastycznych; • Dominacji kategorii estetycznych w genologii fantastycznej (urban fantasy, dark fan-tasy, steampunk, post-apo, cyberpunk, dieselpunk etc.);  • Relacji tekstów reprezentujących nurty Nowej Fali SF i New Weird do korpusu klasycznej fantastyki; • Korzeni gatunkowych fantastyki (francuska marveilleux, anglosaski realizm fantastyczny czy niemiecki romantyzm); • Inkluzywności fantastyki grozy w kanonie fantastycznym; • Wzmożonej aktywności światotwórczej fantastów (tworzenie encyklopedii, kompendiów, podręczników, atlasów, grafik koncepcyjnych itp.); • Przekładalności konwencji fantastycznych na media pozaliterackie: filmy, gry wideo, komiksy, gry fabularne (w tym LARPy) i transmedia. 

We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.