Wydarzenie
Dydaktyki języków narodowych w Europie Środkowej. Metodyka i komparatystyka
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Katedra Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego
Instytutu Filologii Polskiej
serdecznie zapraszają do udziału w międzynarodowej konferencji naukowej "Dydaktyki języków narodowych w Europie Środkowej. Metodyka i komparatystyka".
Celem konferencji jest porównanie celów i sposobów nauczania języków narodowych w Europie Środkowej. Obiektem analiz, badań i dyskusji chcemy uczynić miejsce języków i kultur narodowych w edukacji humanistycznej w naszych krajach. Badania proponujemy osadzić w kontekście globalnych przemian ekonomiczno-społecznych oraz narastającej mediatyzacji kultury, rozmywających wszelką, także językową i mentalną, lokalność.
Dla zbudowania komparatystycznego ujęcia środkowoeuropejskich modeli edukacji humanistycznej prosimy o analityczne omówienie w wystąpieniach co najmniej jednej kwestii, spośród wskazanych w poniższych punktach:
1. Obowiązujące dokumenty oświatowe (np. struktura podstawy programowej, koncepcje edukacyjne dotyczące języka i literatury wpisane w podstawę programową; standardy egzaminacyjne; programy nauczania; relacje między tymi dokumentami).
2. Dominujące koncepcje kształcenia kulturowo-literackiego (np. elementy teorii literatury, teorii interpretacji; historia literatury w szkole; kanon lekturowy; realizacje podręcznikowe; metody kształcenia literackiego).
3. Dominujące koncepcje kształcenia kulturowo-językowego (np. elementy teorii języka; teoria języka a praktyka językowa; nauka gramatyki a nabywanie kompetencji komunikacyjnej; realizacje podręcznikowe; metody kształcenia językowego).
4. Tożsamość narodowa i „małe ojczyzny” w kształceniu humanistycznym (np. obecność kultury i języka regionu w curriculum; literackie mapowanie obszarów małych ojczyzn; mniejszości językowe i kulturowe).
5. Ranga języka narodowego wobec narastającej dominacji angielszczyzny (np. pozycja języków narodowych w testach kompetencyjnych i egzaminach maturalnych; wymagania rekrutacyjne uczelni wyższych w zakresie języka narodowego; polityka edukacyjna państwa wobec języka narodowego).
6. Struktura egzaminów końcowych (np. założenia, cele, typy egzaminów z języka państwowego/narodowego; polityczne lub kulturowo-społeczne konteksty zmian egzaminów; egzaminy zewnętrzne jako element systemu edukacji; rodzaj i skala zjawiska „uczenia pod egzamin”).
7. Współczesne problemy i dyskusje nad kształtem edukacji w języku narodowym (np. kwestia listy lektur; urynkowienie wiedzy humanistycznej; odpodmiotowienie kontaktu z literaturą i sztuką; zmiany w systemie edukacji po wejściu do EU; krytyka lub akceptacja wdrażanych modeli).
Języki konferencji: polski, angielski.
Harmonogram konferencji i podziały sekcji będą odpowiednio grupować tematykę wystąpień, umożliwiając uczestnikom porównanie ujęć wybranych problemów analizowanych w kontekście dydaktyk poszczególnych krajów.
Na czas konferencji w październiku 2016 roku zostanie wydany zestaw streszczeń wystąpień, a pełne teksty konferencyjne ukażą się w czasopiśmie „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae” w wersji polskiej oraz angielskiej.
Konferencja odbędzie się w dniach 20-21 października w Krakowie, w Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej.
Kolegium Organizacyjne:
dr hab. prof. UP Marek Pieniążek
dr hab. prof. UP Zofia Budrewicz
dr Marta Szymańska
Ważne daty:
- Nadsyłanie abstraktów (do 1200 znaków): 30.05.2016r. (włącznie).
- Powiadomienie o akceptacji: 30.06.2016r. (informacja dotycząca opłat przesłania zostanie po akceptacji propozycji wystąpienia)
- Daty konferencji: 20-21.10.2016r.
Planujemy trzy rodzaje wystąpień:
a) Plenarne - możliwe wystąpienia zespołowe (40 min.)
b) Referat (20 min.).
e) Wystąpienie wirtualne
Autorzy, którzy nie mogą przybyć na konferencję osobiście, mogą nadesłać wideoprezentację lub prezentację w programie PowerPoint (możliwość ta jest limitowana).
Opłata konferencyjna:
Wystąpienie plenarne, referat – 400 zł
Wystąpienie wirtualne – 200 zł
Opłata obejmuje druk publikacji, materiały konferencyjne, przerwy kawowe, obiady oraz bankiet powitalny.
Szczegółowe dane na temat konferencji (propozycje hoteli, dojazd, numer konta itd.) zostaną przesłane e-mailem do Autorów zakwalifikowanych wystąpień.
Publikacja:
- Teksty zaakceptowane przez recenzentów zostaną opublikowane w „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae” ISBN 2082-0909.
- Szczegółowe wytyczne dla autorów dotyczące redakcji tekstów zostaną przesłane e-mailem.
Osoba do kontaktu: Marta Szymańska (marta.szymanska@post.pl)
Informacje
Zobacz także
Wiedza o języku w kształceniu językowym / Ogólnopolska Konferencja Naukowa
Literatura współczesna i najnowsza w edukacji polonistycznej. Analizy i (re)interpretacje
Zakład Metodyki Nauczania Literatury i Języka Polskiego, Instytut Filologii Polskiej oraz Uniwersytet Rzeszowski zapraszają do udziału w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej organizowanej w Rzeszowie w dniach 11–12 kwietnia 2016 r.:
Wokół terminologii: teoria, dydaktyka i praktyka
Organizator: Instytut Filologii Romańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego
Język prawny w dyskursach społecznych / Ogólnopolska Konferencja Naukowa
Celem konferencji jest wymiana obserwacji dotyczących funkcjonowania języka prawnego w komunikacji społecznej. Proponujemy dyskusję nad tym, w jakim zakresie jedna z najważniejszych odmian funkcjonalnych polszczyzny i innych języków narodowych wpływa na kształt różnych społecznych dyskursów i jak sama jest przez nie kształtowana. Pozostawiając Państwu wybór szczegółowych problemów badawczych związanych z proponowaną tematyką konferencji, sugerujemy następujące obszary refleksji: 1) rola języka prawnego w społeczeństwie demokratycznym; 2) społeczne dyskursy wokół prawa; 3) język wartości chronionych prawnie a inne dyskursy aksjologiczne; 4) płaszczyzny tekstu prawodawczego (poznawczy, normatywny, pragmatyczny i in.); 5) język prawny a inne odmiany specjalistyczne (wewnętrzna dyferencjacja języka prawnego związana ze zróżnicowaniem obszarów regulacji); 6) edukacja społeczna w zakresie kultury prawnej i języka; 7) komunikacja między obywatelem a urzędem; 8) zróżnicowanie kulturowo-językowe w wymiarze europejskim i globalnym jako wyzwanie dla ustawodawców i tłumaczy tekstów prawnych; 9) artystyczne adaptacje realiów prawno-sądowych i rytuału komunikacyjnego.