Wydarzenie
Współczesny dramat i teatr wobec wojny, przemocy i uchodźstwa
Organizatorzy:
Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej
Pracownia Badań nad Teatrem i Dramatem w Europie Środkowo-Wschodniej
Wydział Lingwistyki Stosowanej
Uniwersytet Warszawski
Procesy, które odbywają się we współczesnym świecie, a które przybierają często formę konfliktów zbrojnych lub wiążą się z eskalacją innych rodzajów przemocy, stały się wyzwaniem dla społeczności międzynarodowej, w tym także dla środowisk teatralnych. Podczas konferencji chcemy pochylić się nad następującymi zagadnieniami:
- w jaki sposób i w jakim natężeniu współczesna dramaturgia oraz teatr reagują na wojnę, przemoc i uchodźstwo;
- jak współcześni autorzy i twórcy teatralni pokazują i rozwiązują te problemy, jakie nowe aspekty poruszają i jakie spojrzenie proponują;
- jak wygląda współczesna wojna, jakie są jej cele, gdzie przebiega linia frontu, kto z kim walczy;
- gdzie funkcjonuje przemoc (np. na linii „władza-jednostka”, „kobieta-mężczyzna”, „biedny-bogaty”, „miejscowy-emigrant” etc.) i jakie przybiera formy;
- jak uchodźcy wpływają na nasze rozumienie kwestii „swój-obcy”; jak współczesne społeczeństwo reaguje na uchodźców, czy są oni dla niego szansą, czy zagrożeniem;
- jak artystyczna i sceniczna interpretacja współczesnych zagrożeń wpływa na percepcję indywidualną oraz na dyskurs społeczny.
Problematyka konferencji:
1. Wojna, przemoc i uchodźstwo jako tematy współczesnej dramaturgii oraz współczesnego teatru
2. Język przemocy – przemoc w języku: formy współczesnej dramaturgii
3. Teatr dokumentalny jako metoda pokazywania wojny, przemocy i problemów związanych z uchodźstwem
4. Wymiar estetyczny i moralny wojny i przemocy we współczesnym teatrze
5. Rola teatru jako instytucji wobec wojny, przemocy i uchodźstwa
6. Teatr jako ideologiczne pole walki
7. Cenzura we współczesnym teatrze
8. Teatr jako narzędzie propagandy
9. Teatroterapia dla ofiar przemocy
Języki konferencji: polski, ukraiński, białoruski, rosyjski, angielski
Zgłoszenia prosimy przesyłać na adres: konferencja@teatr-dramat-europejski.eu.
Zgłoszenie powinno zawierać:
dane prelegenta (imię i nazwisko, stopień naukowy, afiliacja, dane kontaktowe), tytuł referatu i abstrakt do 1.500 znaków.
Opłata konferencyjna: 400 PLN (lub 100 EUR). Opłata zostanie przeznaczona na pokrycie kosztów publikacji pokonferencyjnej w piśmie „Studia Teatralne Europy Środkowo-Wschodniej” po pozytywnym zaopiniowaniu artykułu przez recenzentów naukowych.
Termin nadsyłania zgłoszeń: 15 czerwca 2017 r.
Numer konta i termin wniesienia opłaty konferencyjnej zostanie podany w zawiadomieniu o akceptacji zgłoszenia.
Rada Naukowa Konferencji:
prof. dr hab. Anna Kuligowska-Korzeniewska
dr hab. Andriej Moskwin
dr Anna Korzeniowska-Bihun
mgr Oliwia Kasprzyk
Zdjęcie: spektakl "Wojna nie ma w sobie nic z kobiety", Teatr Żeromskiego w Kielcach
Informacje
Zobacz także
Rymkiewicz: Jak ożyć dzięki naszym zmarłym? / Otwarte seminarium z cyklu „Dramat polski. Reaktywacja”
Ośrodek Badań Nad Polskim Dramatem Współczesnym
Kolokwia Dramaturgiczne w Bibliotece Uniwersyteckiej
Katedra Filmu, Telewizji i Nowych Mediów UAM oraz Katedra Dramatu, Teatru i Widowisk UAM wraz z Biblioteką Uniwersytecką w Poznaniu zapraszają do udziału w Kolokwiach Dramaturgicznych, które odbędą się w Bibliotece Uniwersyteckiej w dniach 21–23 października.
Brandstaetter: Biblia w nowoczesnej kulturze / Otwarte seminarium interdyscyplinarne z cyklu „Dramat Polski. Reaktywacja”
Ośrodek Badań Nad Polskim Dramatem Współczesnym oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie zapraszają na otwarte seminarium interdyscyplinarne z cyklu „Dramat Polski. Reaktywacja”: Brandstaetter: Biblia w nowoczesnej kulturze. Spotkanie odbędzie się 4 kwietnia o godzinie 12.00 w Instytucie Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie (ul. Jazdów 1).
Ogólnopolska interdyscyplinarna konferencja naukowa "Mody teatralne. Przemiany"
Katedra Dramatu, Teatru i Widowisk oraz Uniwersytet Gdański – Interdyscyplinarne Koło Doktorantów zapraszają na ogólnopolską interdyscyplinarną konferencję naukową „Mody teatralne. Przemiany”.