Полонистический бюллетень

Событие

Начало событияДата события: 10.05.2017 - 12.05.2017
Дата размещения: 30.03.2017

Język pisarzy VI: akty i gatunki mowy

Начало событияВид события:
Конференция
Местность:
Warszawa

Zakład Badań nad Językiem Autorów UKSW serdecznie zaprasza na szóstą konferencję naukową z cyklu „Język pisarzy”, która odbędzie się w dziesięć lat po naszym pierwszym spotkaniu. Chcielibyśmy tym razem zaprosić Państwa do refleksji na temat stosunkowo rzadko podejmowany w dotychczasowych badaniach nad kreatywnymi idiolektami – na temat aktów i gatunków mowy. Zachęcamy do opracowania m.in. następujących zagadnień:

  • metodologiczne problemy opisu aktów i gatunków mowy w idiolekcie,
  • indywidualne warianty aktów i gatunków mowy,
  • gatunkowe zróżnicowanie języka i stylu osobniczego,
  • akty i gatunki mowy a interpretacja tekstu artystycznego,
  • rola aktów i gatunków mowy w kształtowaniu i wyrażaniu jednostkowej wizji świata.

Jesteśmy otwarci także na wszelkie inne pomysły mieszczące się w obrębie zaproponowanego tematu.

Konferencja „Język pisarzy VI: akty i gatunki mowy” odbędzie się w dniach 10–12 maja 2017 roku na Wydziale Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, ul. Dewajtis 5.

Z wyrazami szacunku
dr hab. Anna Kozłowska
dr Tomasz Korpysz
______________________________________________________________________________________________________________________________________

PROGRAM KONFERENCJI

11 MAJA, czwartek (s. 223)

9.30 – otwarcie konferencji
Сергей Гиндин (Państwowy Uniwersytet Humanistyczny Moskwa) – Трудности и парадоксы теории речевых жанров
Anna Kozłowska (UKSW) – Akty mowy jako element idiolektu autora (na przykładzie twórczości Cypriana Norwida)

11.00-11.30 – przerwa na kawę
 
Jolanta Kowalewska-Dąbrowska (UG) – Rola adresata wypowiedzi lirycznej w utworach poetyckich Anny Kamieńskiej i Ludmiły Marjańskiej
Beata Kuryłowicz (UwB) – Reportaż literacki: cechy gatunkowe a jednostkowa wizja świata (na przykładzie "Hebanu" Ryszarda Kapuścińskiego)
Tomasz Żurawlew (UWM) – Etyczne i nieetyczne aspekty aktów mowy w wybranych wierszach Wisławy Szymborskiej

13.00 – dyskusja

13.30-14.30 – przerwa obiadowa

Joanna Duska (IJP PAN) – Gatunkowe zróżnicowanie idiolektu Piotra Skargi w "Kazaniach na niedziele i święta" oraz obrokach duchownych do "Żywotów świętych"
Cecylia Galilej (KUL) – XVII-wieczny poradnik rolniczy. Przyczynek do lingwistycznej charakterystyki gatunku (na przykładzie traktatów agronomicznych Jakuba Kazimierza Haura)
Joanna Gorzelana (UZ) – Psalm w twórczości poetów konfederacji barskiej
Jolanta Klimek-Grądzka (KUL) – "Sprostowanie niektórych tłumaczeń z tureckiego" vs. "Nowy przekład dziejopisów tureckich" Ignacego Pietraszewskiego – pomiędzy recenzją a translacją

16.00-16.30 – przerwa na kawę

Teresa Dobrzyńska (IBL PAN) – O wtórnych gatunkach mowy w utworach artystycznych (na przykładzie "Podwalin" Leopolda Staffa)
Ewa Kaptur, Jolanta Sławek (UAM) – Wielogatunkowość "Skandalu w Wesołych Bagniskach" Michała Choromańskiego i "Horroru w Wesołych Bagniskach" Andrzeja Barańskiego
Krzysztof Waśkowski (PPWSZ Nowy Targ) – Przyczyny i konsekwencje heterogeniczności gatunkowej "Listów ze wsi" Władysława Orkana

18.00 – dyskusja


12 MAJA, piątek (s. 223)

9.00 – początek obrad

Joanna Muszyńska (UW) – Nazywanie danego aktu mowy jako sposób interpretacji relacji między bohaterami "Lalki" Bolesława Prusa
Anna Majewska-Wójcik (KUL) – Dyrektywność ojcowska Stanisława Witkiewicza
Lucyna Bagińska (UW) – Młodopolskie ekfrazy z perspektywy kognitywnej na podstawie wybranych utworów Zofii Gordziałkowskiej inspirowanych malarstwem Arnolda Böcklina
Natalia Sosnowska (KUL) – "Huculszczyzna. Gorgany i Czarnohora" Ferdynanda A. Ossendowskiego jako przykład przeniesienia form gatunkowych

11.00-11.30 – przerwa na kawę

Zofia Kubiszyn-Mędrala (UJ) – Różne gatunki mowy, różne nazwy własne. Antroponimia w twórczości Macieja Szukiewicza
Anna Krasowska (UKSW) – "Telefony" Józefa Ursteina jako gatunek w formie kolekcji
Aleksandra Potocka-Woźniak (UW) – Cechy językowe dziennika w literaturze science fiction na przykładzie "Kongresu futurologicznego" Stanisława Lema
Małgorzata Rybka (UAM) – Tata Tadzika w krzywym zwierciadle, czyli o subiektywizmie felietonów Macieja Stuhra

13.00 – dyskusja

13.30– 14.30 – przerwa obiadowa

Anna Kulczyńska (UW) – Zagadnienia aktów mowy w powieści Virginie Despentes "Vernon Subutex" (2015) i w jej polskim przekładzie (2016)
Elżbieta Plewa (UW) – Polscy tłumacze filmowi i ich listy dialogowe
Ewa Dulna-Rak (UW) – Gatunki wypowiedzi wielkich reformatorów teatru polskiego: Juliusza Osterwy, Leona Schillera, Aleksandra Zelwerowicza i Wilama Horzycy. Analiza wybranych zagadnień idiostylu

16.00 – dyskusja i zakończenie konferencji

Информация

Дата размещения:
30 марта 2017; 23:33 (Małgorzata Burta)
Дата правки:
4 мая 2017; 11:40 (Mariola Wilczak)

Смотреть также

18.05.2016

Konferencja towarzysząca warsztatom "Kobiety w Polsce 1944-1989"

Organizatorzy: zespół badawczy skupiony wokół projektu NPRH "Kobiety w Polsce 1944-1989": dr Katarzyna Stańczak Wiślicz (kierowniczka projektu) prof. Małgorzata Fidelis dr Barbara Klich-Kluczewska prof. Piotr Perkowski Miejsce: Pałac Staszica, sala nr 103 PROGRAM KONFERENCJI:

27.11.2015

Noc Literatury u Bucholca

Muzeum Miasta Łodzi oraz Interdyscyplinarne Centrum Badań Humanistycznych Uniwersytetu Łódzkiego zapraszają na Noc Literatury u Bucholca. Wydarzenie z okazji 90. rocznicy śmierci Władysława Reymonta

23.01.2017

Historia i formy kobiecego pisania w Polsce – od średniowiecza do współczesności

Instytut Polonistyki i Logopedii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie serdecznie zaprasza na ogólnopolską konferencję naukową organizowaną przez Zakład Literatury Współczesnej i Teorii Literatury oraz Zakład Literatury Dawnej i XIX Wieku w Olsztynie.

15.06.2015

Ikony popkultury. Ogólnopolska konferencja naukowa

Mimo niewątpliwej masowości, którą tradycyjnie przypisuje się kulturze popularnej, wykształcają się na jej polu zjawiska będące swego rodzaju wariacją na temat modernistycznej kategorii Autora, jak również osobliwie pojętego kanonu. Bohaterowie, twórcy, popularni autorzy, kreacje aktorskie, motywy muzyczne, charakterystyczne sceny czy innowacyjne rozwiązania gatunkowe – wszystko to cechuje się pewną kultowością czy wręcz ikonicznością, która nadbudowuje się nad językiem popkultury, wzbogacając go o kolejne znaczenia, nawiązania, konteksty i parafrazy. Ikony kultury popularnej wpływają również na rozpoznawalność poszczególnych marek, a co za tym idzie – ich sukces rynkowy. Konferencja ma na celu pokazanie wielu różnych sposobów kreowania i funkcjonowania ikon popkultury w możliwie jak najszerszym oglądzie. Chcemy się zastanowić, na czym polega mechanizm nadawania im statusu „kultowych”, na jakich zasadach funkcjonują one w zbiorowej świadomości oraz co mogą powiedzieć o konsumentach popkultury. Do nadsyłania referatów zapraszamy kulturoznawców, literaturoznawców, medioznawców, religioznawców, filozofów, psychologów, historyków, historyków sztuki, socjologów i wszystkich innych przedstawicieli nauk humanistycznych i społecznych. Interesują nas zarówno referaty natury ogólnej czy też teoretycznej, jak również studia poszczególnych przykładów ikon popkultury. Proponowane tematy: – ikony popkultury a tradycja – system gwiazdorski kina i literatury; – ikony muzyki popularnej; – kultowość wobec zmieniających się trendów i mód w popkulturze; – autor jako gwiazda; – ikona popkultury jako narzędzie promocji; – ikoniczność gier wideo; – aktor/reżyser jako determinanta jakości dzieła; – ikony kina gatunkowego; – ikoniczne rozwiązania formalne w kinie i literaturze; – ikoniczność wielkich systemów rozrywkowych; – ikony kultury alternatywnej.

Если вы не хотите, чтобы куки-файлы сохранялись на вашем диске, поменяйте настройки своего браузера Смотреть информацию о куки-файлах