Event
Cięcie ciał. Ruchome obrazy
Cięcie ciał. Ruchome obrazy, 12–13 czerwca 2017, Instytut Kultury Polskiej Uniwersytet Warszawski
Ruchome obrazy służą do przedstawiania/wizualizowania ciał, w procesie tym fragmentaryzując je i zarazem scalając. Ukazują ich wnętrza, otwierają je przed naszymi oczami, analizują i prześlizgują się po powierzchni; bywają także rozumiane jako odcieleśniające i odbierające materialność. Ciała w kinie, zwłaszcza te wizualizowane z wykorzystaniem narzędzi animacji czy technik cyfrowych, wydają się pozbawione ciężaru i wolne od praw fizyki. Podobnie wieloznaczny charakter ma refleksja nad ciałem obrazu i cielesnością widza. Z jednej strony chętnie mówimy o materialności taśmy filmowej, którą w ostatnich dziesięcioleciach powszechnie zastępują „niematerialne” nośniki cyfrowe. Na ile jednak jest to jedynie metaforyzacja, która ukierunkowuje i upraszcza nasze myślenie o obrazach cyfrowych? Ponadto, to właśnie media elektroniczne umożliwiły wyjątkowe zbliżenie ciał i obrazów, dzięki wykorzystaniu coraz lżejszych urządzeń rejestrujących, ekranów dotykowych, przenośnych odtwarzaczy i wreszcie coraz doskonalszych technik wizualizacji w medycynie. Tymczasem sam widz kinowy nadal postrzegany bywa jako bezcielesny, tożsamy jedynie z abstrakcyjnie ujmowanym zmysłem wzroku; to także uproszczenie, które można podać w wątpliwość. Podczas konferencji dyskutować będziemy o problemie cielesności w relacji do ruchomych obrazów: artystycznych, naukowych i przynależnych do kultury popularnej. Tytułowe „cięcie ciał” zwraca uwagę na jednoznaczność i procesualność ingerencji ruchomego obrazu w ciało, wynikające z samej jego natury. Tę jednak naturę – nieuchwytne ciało ruchomego obrazu – także chcielibyśmy poddać refleksji.
Zapraszamy do zgłaszania referatów wpisujących się w poniższe bloki tematyczne:
- montaż i demontaż ciała w filmie
- praca obrazu / materia filmu
- płodność obrazu / płodność w obrazie
- mapowanie ciała – kino, medycyna, nauka
- ciało w filmie animowanym
- ciało widza
W ramach konferencji odbędą się również wydarzenia towarzyszące:
- 12 czerwca, godz. 10.00 - wykład dr. hab. Tomasza Swobody (Instytut Filologii Romańskiej UG)
- 12 czerwca, godz. 18.00 - rozmowa dr Matyldy Szewczyk (IKP UW) z dr hab. Magdaleną Radkowską-Walkowicz (Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW)
- 13 czerwca, godz. 18.00 - dyskusja panelowa z udziałem: dr. Jakuba Mikurdy (Wydział Reżyserii PWSFTviT), dr. Pawła Mościckiego (Instytut Badań Literackich PAN), dr Aleksandry Przegalińskiej (Akademia Leona Koźmińskiego) i dr Moniki Rogowskiej-Stangret (współpracuje z Instytutem Filozofii UW)
Organizatorzy: Zespół Teorii Ruchomego Obrazu działający w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej, IKP UW.
Prosimy o przesyłanie abstraktów (ok. 1000 znaków) wraz z krótką notą biograficzną i afiliacją na adres ruchomeobrazy2017@gmail.com do 15 kwietnia 2017. W tytule maila prosimy o wskazanie wybranego panelu.
Do końca kwietnia poinformujemy o przyjęciu zgłoszeń oraz przedstawimy program konferencji.
Nie przewidujemy opłaty konferencyjnej. Zapewniamy przerwy kawowe i lunche oraz materiały konferencyjne.
Planujemy publikację wybranych artykułów w postaci recenzowanej monografii naukowej.
Pełne CFP wraz z opisem paneli pod adresem:
https://ruchomeobrazy.wixsite.com/ztro/cfp-konferencja