Event
Język a wartości. Komunikacja językowa w ujęciu aksjolingwistycznym / ogólnopolska konferencja naukowa
Instytut Filologii Polskiej i Logopedii Wydziału Filologicznego UŁ zaprasza do udziału w konferencji naukowej poświęconej aksjologicznym aspektom komunikacji językowej.
Proponowane zagadnienia:
• wartości i wartościowanie w różnych obszarach funkcjonowania komunikacji językowej (np. w dyskursie prywatnym, w dyskursie publicznym, w tym w dyskursach medialnych, także w mediach społecznościowych, w dyskursach profilowanych tematycznie i ideologicznie, w dyskursach instytucjonalnych, w dyskursach grup nieformalnych, w dyskursach określonych podmiotów),
• strategie aksjologiczno-emotywne w określonych typach dyskursów, • akty mowy i gatunki tekstu o funkcji oceniającej (np. komplement, pochwała, nagana, opinia, recenzja, komentarz),
• stopień subiektywizacji obrazu świata a sposoby wyrażania wartości i wartościowania,
• rola podmiotu w językowym kształtowaniu wizji świata,
• charakterystyka językowych i tekstowych środków wyrażania wartości i wartościowania,
• nazwy własne jako nośniki wartościowania,
• relacje między werbalnymi a niewerbalnymi sposobami wyrażania wartości i wartościowania,
• aprecjacja i deprecjacja jako działania językowe o charakterze perswazyjno-manipulacyjnym,
• aksjologiczny charakter wypowiedzi a inne funkcje tekstu,
• metody badań aksjolingwistycznych.
Zgłoszenia udziału w konferencji przyjmowane będą do 15 stycznia 2024 r. za pośrednictwem formularza rejestracyjnego, który jest dostępny również na stronie internetowej: https://www.filolog.uni.lodz.pl/zwjp/konferencje/konferencja-2024.
Opłata konferencyjna wynosi 200 zł. Organizatorzy proszą o uregulowanie należności do 15 lutego 2024 r.
Planowana jest publikacja artykułów naukowych powstałych na bazie wygłoszonych referatów w czasopiśmie „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica” nr 58/2024 (70 pkt wg listy MEiN). Opublikowane zostaną artykuły, które uzyskają dwie pozytywne recenzje. Szczegółowe wytyczne dotyczące przygotowania tekstu do druku prześlemy po 20 stycznia 2024 r. Nieprzekraczalny termin nadsyłania artykułów to 31 marca 2024 r.
Kontakt:
Zakład Współczesnego Języka Polskiego
Instytutu Filologii Polskiej i Logopedii UŁ
ul. Pomorska 171/173 90–136 Łódź
(z dopiskiem: JĘZYK A WARTOŚCI 2024)
e-mail: zwjp@filologia.uni.lodz.pl
Information
See also
Wartości i wartościowanie we współczesnej humanistyce: perspektywa filozoficzna, lingwistyczna, komunikacyjna
Planowana konferencja naukowa nawiązuje do ogólnopolskiej konferencji „Idee i wartości w języku, historii i kulturze”, która odbyła się na UWM w Olsztynie w listopadzie 2014 roku. Kontynuując poprzednią sesję, konstatujemy, że choć badania aksjologiczne mają w polskiej humanistyce długotrwałą historię, to jednak wciąż stanowią obszar nowych badań interdyscyplinarnych, a we współczesnej nauce, w pewnym stopniu zdominowanej przez różne odmiany antropologii, problematyka aksjologiczna przeżywa swój rozkwit.
Idee, wartości, słowa w życiu publicznym i sztuce
Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi zaprasza na III Ogólnopolską, Interdyscyplinarną Konferencję Naukową "Idee, wartości, słowa w życiu publicznym i sztuce" (Łódź, 15.11.2017).
Ogólnopolska konferencja naukowa: „Język nasz ojczysty – prawda, dobro, piękno”
Zakład Języka Polskiego Instytutu Polonistyki i Dziennikarstwa Uniwersytetu Rzeszowskiego wraz z rzeszowskim odziałem Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego zapraszają na konferencję z cyklu Język nasz ojczysty”, która odbędzie się z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego.
Komunikowanie wartości – wartość komunikowania / V ogólnopolska konferencja naukowa z cyklu „Sytuacja komunikacyjna i jej parametry” z okazji 70-lecia urodzin Profesor Elżbiety Laskowskiej
Cykl konferencji „Sytuacja komunikacyjna i jej parametry” realizowany jest od 2007 roku. Dotąd zorganizowano cztery konferencje, na których badacze komunikacji z wielu ośrodków naukowych dyskutowali o elementach sytuacji komunikacyjnej, m.in. o specyfice aktywności nadawczo-odbiorczej, sposobach komponowania i interpretowania tekstów, percepcji zachowań komunikacyjnych i ich charakteru w różnych dyskursach i kontekstach.