Event
Poetyka protestu / ogólnopolska konferencja naukowa
Koło Naukowe Teorii Literatury „Parabaza” Wydziału Polonistyki UW razem z pracownikami Zakładu Poetyki, Teorii Literatury i Metodologii Badań Literackich zaprasza na konferencję "Poetyka protestu".
Informacja organizatorów:
Formaliści rosyjscy oraz futuryści tworzą swoje koncepcje na fali buntów społecznych i kulturowych. Julian Tuwim po śmierci Gabriela Narutowicza publikuje wiersz-oskarżenie. „Struktury nie wychodzą na ulicę” – piszą studenci na murach Sorbony podczas paryskiego maja. Ostatnio na transparentach można było przeczytać hasło “Annuszka wylała olej”. To tylko kilka miejsc wspólnych protestu i literatury; protestu i literaturoznawstwa; protestu i humanistyki.
Problematyka buntu, manifestacji czy sprzeciwu interesuje nas w wielorakiej perspektywie. Zastanawia nas między innymi, jak rewolucja może zostać wpisana w strukturę dzieła literackiego. Co literatura „robi” w obliczu niepokojów społecznych? Jak zbudowane są hasła na transparentach? Jakie konteksty przywołują? Proponujemy także refleksję nad relacjami łączącymi poszczególnych badaczy lub teorie humanistyczne z wyrazami oporu społecznego. Nie unikamy również namysłu nad konkretnymi protestami czy samym zjawiskiem sprzeciwu. Chcemy zapytać, czy narzędzia literaturoznawstwa – i innych nauk humanistycznych lub społecznych – mogą okazać się przydatne do analizy różnych odmian buntu.
Proponujemy więc następujące zagadnienia:
Protest w tekście:
-
literatura wobec niepokojów społecznych;
-
formalne wyróżniki buntu w dziele literackim (stylistyczne, kompozycyjne, wersologiczne, genologiczne);
-
gatunkowe sposoby wyrażania sprzeciwu (literackie, publicystyczne, potoczne, pozajęzykowe).
Protest w nauce:
-
praktyka teoretyczna jako kontestacja rzeczywistości społecznej;
-
humanistyka i humaniści wobec niepokojów społecznych.
Protest jako tekst:
-
konteksty oporu społecznego (opis za pomocą kategorii performansu, karnawalizacji, kontrkultury, itp.);
-
literaturoznawcze metody analizy wobec zjawiska manifestacji;
-
aktualizacja archiwum kulturowego jako forma sprzeciwu (stylizacje, cytaty, aluzje i inne zabiegi intertekstualne).
Zapraszamy literaturoznawców, kulturoznawców, filozofów oraz przedstawicieli innych dyscyplin do nadsyłania abstraktów. Studentów, doktorantów i pracowników naukowych zachęcamy także do formułowania własnych propozycji o zbliżonej tematyce.
PRZEWIDUJEMY WYDANIE PUBLIKACJI POKONFERENCYJNEJ W WYDAWNICTWACH UW.
Najważniejsze informacje:
-
Data: 6-7 marca 2021
-
Forma: online, za pośrednictwem komunikatora MS Teams
-
Termin nadsyłania zgłoszeń: 6 stycznia 2021
-
Formularz zgłoszeniowy: kliknij tutaj
-
Długość abstraktu: ok. 300 słów
-
Długość wystąpienia: 15–20 minut
-
Udział darmowy
-
Organizator: Koło Naukowe Teorii Literatury „Parabaza” wraz z Zakładem Poetyki, Teorii Literatury i Metodologii Badań Literackich
-
Afiliacja: Instytut Literatury Polskiej, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Warszawski
Komitet organizacyjny:
-
Piotr Sidorowicz
-
Anna Piniewska
-
Monika Kopcik
-
Karolina Kulpa
Komitet naukowy:
-
prof. dr hab. Danuta Ulicka
-
dr Magda Nabiałek
-
dr Artur Hellich
-
dr Łukasz Wróbel
Information
See also
Protest, Rebellion, Nonconformity. Historical, Social and Cultural Contexts
Rebellion against existing values is rooted in human nature. The generation gap is an excellent proof of this. It can be recognised in the relationship between a parent and a child or between the old and the new, as presented in the ballad The Romantic (Romantyczność) by Adam Mickiewicz. The reaction to nonconformity may be presented in the form of a cultural text or as an open revolution causing violence and bloodshed. However, protests rarely remain unanswered, which often leads to rebels’ suffering (from the Organisers’ announcement).
VI Kongres Dydaktyki Polonistycznej: Niezgoda – opór – bunt w przestrzeni edukacyjnej
Bunt przeciwko zastanym wartościom, porządkom społecznym, regulacjom prawnym, okolicznościom historycznym jest naturalnym ludzkim zachowaniem. Obok potocznego obrazu buntu jako zjawiska destrukcyjnego uwzględnić należy, że może on mieć również wymiar konstruktywny czy nawet afirmatywny. Zagadnienia niezgody, oporu i buntu tworzą jeden z podstawowych problemów kulturowych i cywilizacyjnych czasów dzisiejszych, mających wielorakie odbicie w zjawiskach i procesach edukacyjnych. Nie jest to tylko syndrom współczesności, tego rodzaju problemy pojawiały się w przeszłości i w różny sposób wpływały na kształt, a zwłaszcza aksjologię, szkoły, literatury życia zbiorowego. Ze względu na ważność tych zagadnień – również dla współczesnej przestrzeni polonistycznej – zdecydowaliśmy się uczynić je głównym przedmiotem kolejnego Kongresu Dydaktyki Polonistycznej. Do udziału w nim zapraszamy: polonistów uczestniczących we wszystkich obszarach edukacji lub nimi zainteresowanych. Zależałoby nam na obecności, wypowiedziach i głosach w dyskusjach polonistów – nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, polonistów – nauczycieli akademickich; literaturoznawców, językoznawców, kulturoznawców, bibliotekoznawców i bibliotekarzy, pedagogów, psychologów, socjologów, specjalistów w zakresie dydaktyki polonistycznej różnych szczebli; mówiąc najogólniej: wszystkich, którzy zajmują się szeroko pojętą edukacją polonistyczną w teorii i w praktyce.
Filaryzacja protestu w Polsce? Analiza protestów koalicyjnych w 2020 roku na podstawie wzmianek z prasy codziennej / z cyklu "Lunch z humanistyką cyfrową"
Zapraszamy na spotkanie z cyklu "Lunch z humanistyką cyfrową", którego gościem będzie Daniel Płatek (ISP PAN) wygłaszający referat pt. Filaryzacja protestu w Polsce? Analiza protestów koalicyjnych w 2020 roku na podstawie wzmianek z prasy codziennej. Spotkanie odbędzie się w piątek 30 czerwca 2023 roku o 13:00, w formie hybrydowej - w sali konferencyjnej IJP PAN oraz na Zoomie.
Przestrzeń jako kategoria poetyki
Pracownia Teorii i Antropologii Literatury (Uniwersytet w Białymstoku) zaprasza na kolejną konferencję z cyklu „Przestrzeń jako kategoria poetyki” poświęconego problematyce przestrzeni w perspektywie poetyki historycznej i teorii literatury.