Polish Studies Newsletter

Event

Date of the event: 11.04.2018 - 12.04.2018
Added on: 14.01.2018

Przezroczystość w kulturze

Type of the event:
Conference
City or town:
Warszawa

Zakład Poetyki Intersemiotycznej i Komparatystyki Mediów Instytutu Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa UKSW zaprasza na piątą ogólnopolską konferencję naukową z cyklu Interdyscyplinarne kategorie kulturoznawstwa nt. Przezroczystość w kulturze.

Przezroczystość to kolejna po ciężarze i lekkości oraz szybkości kategoria o fizycznym rodowodzie, mogąca znaleźć zastosowanie do opisu różnorodnych zjawisk i tekstów kultury. Własność ta polega na zdolności materiału lub stanu skupienia do przepuszczania wiązki światła bez jej rozproszenia i pochłonięcia. Przezroczystość pośredniczy między światłem a rzeczywistością i dalej – ich obserwatorem, czyli sama sytuuje się na styku różnych fizyczności. Tu rodzi się pytanie, które dodatkowo komplikuje opisaną sytuację: czy przezroczystość jest właściwością bytu, czy raczej ludzkiego poznania? Dlatego analizowana jest ona również w jej wymiarze filozoficznym, estetycznym, etycznym, artystycznym, użytkowym, performatywnym, prawniczym, socjologicznym, psychologicznym. Tym samym tytułowa kategoria funkcjonuje na pograniczu wielu dyscyplin badawczych, m.in. przyrodniczych, humanistycznych, społecznych, medycznych, technicznych i innych. Jakość ta, analogicznie jak jej poprzedniczki (ciężar i lekkość, szybkość oraz możliwość i konieczność), ma niejednoznaczny status ontyczny, ponieważ funkcjonuje jako wielkość skalarna, rozpostarta między swym maksymalnym a minimalnym natężeniem (nieprzezroczystością). Na różnych poziomach nasycenia prowadzi ona pewien rodzaj wielopoziomowej gry: międzą sobą-formą a ukrytą za nią treścią, widzialnym a niewidzialnym, iluzją a deziluzją, materializacją a dematerializacją, sobą-rzeczywistością a rzeczywistością istniejącą poza nią, wreszcie między sobą a odbiorcą, zmuszając go do określonych percepcji, reakcji, zachowań, wartościowań. Przezroczystość nie jest więc z pewnością neutralna w swych wielorakic wymiarach. Dlatego istnieje potrzeba gruntownego rozpoznania tej kategorii, która nieustannie pośredniczy w dostępie do zjawisk rzeczywistych oraz artefaktów i procesów kulturowych.

Sugerujemy wstępny zakres problemów i zagadnień, który z pewnością ulegnie rozszerzeniom zgodnym z oczekiwaniami prelegentów. Przezroczystość może być analizowana:

• w ujęciach teoretycznych i filozoficznych (od starożytności, przez Ojców Kościoła, J.J. Rousseau, I. Calvino i in.);

• w sferze fizycznej, etycznej, egzystencjalno-antropologicznej, psychologicznej i społecznej;

• w kontekście poetyki i estetyki, jakości stylu (np. narracja nie/przezroczysta);

• w aspekcie mediów, mediacji i komunikacji;

• w kontekście mechanizmów władzy i polityki;

• w relacji imersja - emersja.

Przezroczystość traktowana jest również jako:

• temat dzieła literackiego, malarskiego, muzycznego, teatralnego, filmowego i in.;

• metafora i symbol;

• strategia twórcza na poziomie materii i formy dzieła, konstrukcji postaci, świata przedstawionego i fabuły;

• zjawisko z poziomu percepcji;

• kategoria estetyczno-pragmatyczna, np. w technice, technologii, sztukach użytkowych (architekturze, typografii, liternictwie, interfejsie analogowym lub cyfrowym i in.);

• kompleksowa kategoria performatywna;

• metoda naukowa stosowana do opisu zjawisk.

Opłata konferencyjna w wysokości 280 zł obejmuje koszty materiałów konferencyjnych, publikacji pokonferencyjnej (w przypadku artykułów zaopiniowanych do druku), posiłków (obiad w dniu wystąpienia, bufet). Pracownicy i współpracownicy WNH UKSW oraz recenzenci czasopisma „Załącznik Kulturoznawczy” są zwolnieni z opłat. W przypadku rezygnacji z udziału w konferencji opłata nie ulega zwrotowi.

Abstrakt wystąpienia (do 1500 znaków, z tytułem oraz danymi autora: imieniem i nazwiskiem, miejscem afiliacji, numerem telefonu, adresem e-mail, danymi do faktury) prosimy przesyłać do 4 marca 2018 roku na dwa adresy:

a.smaga@uksw.edu.pl; brygida.pawlowska@gmail.com.

Czas i miejsce obrad: 11–12 kwietnia 2018, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Wydział Nauk Humanistycznych, Warszawa, ul Dewajtis 5.  Serdecznie zapraszamy!
 
dr Agnieszka Smaga

prof. UKSW dr hab. Brygida Pawłowska-Jądrzyk

Zakład Poetyki Intersemiotycznej i Komparatystyki Mediów, IFKiK UKSW
 

Information

Application deadline for speakers:
04.03.2018
Added on:
14 January 2018; 19:16 (Małgorzata Burta)
Edited on:
15 January 2018; 22:24 (Olga )

See also

26.01.2022

Kontrast i analogia w kulturze / ogólnopolska konferencja naukowa z cyklu Interdyscyplinarne kategorie kulturoznawstwa

Kontrast i analogia stanowią kolejne kategorie porównawcze podejmowane w cyklu konferencyjnym zatytułowanym Interdyscyplinarne Kategorie Kulturoznawstwa. Do tej pory w ramach tej inicjatywy poddane zostały badawczemu namysłowi: ciężar i lekkości, szybkość, możliwość i konieczność, przezroczystość oraz powiększenie i intensyfikacja. Za pośrednictwem wskazanych kategorii komparatystycznych analizowane są zjawiska kultury w ich różnorakich aspektach. (z zaproszenia organizatorów)

21.02.2023

Przestrzeń jako kategoria poetyki

Pracownia Teorii i Antropologii Literatury (Uniwersytet w Białymstoku) zaprasza na kolejną konferencję z cyklu „Przestrzeń jako kategoria poetyki” poświęconego problematyce przestrzeni w perspektywie poetyki historycznej i teorii literatury.

11.06.2019

Poszerzanie poetyki: Figury, chwyty, struktury tekstowe / ogólnopolska konferencja naukowa

Zapraszamy do udziału w ogólnopolskiej konferencji naukowej "Poszerzanie poetyki: Figury, chwyty, struktury tekstowe", która odbędzie się na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego 9–10 września 2019 roku.

06.11.2019

Empatia, gościnność, solidarność w literaturze polskiej od XIX do XXI wieku

Centrum Badań Dyskursów Postzależnościowych oraz Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają do uczestnictwa w konferencji naukowej "Empatia, gościnność, solidarność w literaturze polskiej od XIX do XXI wieku", która odbędzie się w Krakowie w dniach 14-16 października 2020 r.

We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.