Event
Rola edukacji (nie tylko) polonistycznej w promocji czytelnictwa
Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Instytut Polonistyki i Kulturoznawstwa (Wydział Filologiczny US)
serdecznie zapraszają
do udziału w konferencji naukowej „Rola edukacji (nie tylko) polonistycznej w promocji czytelnictwa”.
Zamysł konferencji ma dwa źródła. Po pierwsze, rok szkolny 2015/2016 przebiega pod hasłem promocji czytelnictwa we wszystkich jego możliwych wymiarach: od dydaktyki języka i literatury polskiej, przez wychowawczo-dydaktyczną pracę bibliotek szkolnych, aż po związki literatury z nowymi mediami. Po drugie, 23 kwietnia jest obchodzony jako Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. W związku z tym organizatorzy chcieliby zaproponować namysł nad sposobami promowania literatury, kultury czytania i wiedzy o prawach autorskich – nie tylko w perspektywie lekcji języka polskiego, ale także innych przedmiotów nauczanych na wszystkich etapach edukacji szkolnej.
Podstawą udziału w konferencji jest wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszeniowego na adres siwasiow@zcdn.edu.pl.
Miejsce konferencji: ul. Sowińskiego 68, Szczecin.
Information
See also
Konferencja „CZYTANIE DAJE MOC!
VI Kongres Dydaktyki Polonistycznej: Niezgoda – opór – bunt w przestrzeni edukacyjnej
Bunt przeciwko zastanym wartościom, porządkom społecznym, regulacjom prawnym, okolicznościom historycznym jest naturalnym ludzkim zachowaniem. Obok potocznego obrazu buntu jako zjawiska destrukcyjnego uwzględnić należy, że może on mieć również wymiar konstruktywny czy nawet afirmatywny. Zagadnienia niezgody, oporu i buntu tworzą jeden z podstawowych problemów kulturowych i cywilizacyjnych czasów dzisiejszych, mających wielorakie odbicie w zjawiskach i procesach edukacyjnych. Nie jest to tylko syndrom współczesności, tego rodzaju problemy pojawiały się w przeszłości i w różny sposób wpływały na kształt, a zwłaszcza aksjologię, szkoły, literatury życia zbiorowego. Ze względu na ważność tych zagadnień – również dla współczesnej przestrzeni polonistycznej – zdecydowaliśmy się uczynić je głównym przedmiotem kolejnego Kongresu Dydaktyki Polonistycznej. Do udziału w nim zapraszamy: polonistów uczestniczących we wszystkich obszarach edukacji lub nimi zainteresowanych. Zależałoby nam na obecności, wypowiedziach i głosach w dyskusjach polonistów – nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, polonistów – nauczycieli akademickich; literaturoznawców, językoznawców, kulturoznawców, bibliotekoznawców i bibliotekarzy, pedagogów, psychologów, socjologów, specjalistów w zakresie dydaktyki polonistycznej różnych szczebli; mówiąc najogólniej: wszystkich, którzy zajmują się szeroko pojętą edukacją polonistyczną w teorii i w praktyce.
III Kongres Dydaktyki Polonistycznej „Polonistyka w świecie wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość”
Edukacja polonistyczna jest przedmiotem refleksji i dyskusji wielu środowisk szkolnych i akademickich. Przed kształceniem polonistycznym stawia się wiele – czasami sprzecznych ze sobą – celów. Jesteśmy przekonani, że uniwersytety w dialogu z polską szkołą, opierając się na rzetelnych diagnozach, mogą inspirować rozwój dydaktyki i zmieniać rzeczywistość szkolną. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom polonistów pracujących na różnych szczeblach edukacji (od szkół podstawowych aż po uczelnie wyższe) oraz nawiązując do tradycji dwóch poprzednich kongresów, w imieniu organizatorów, zapraszamy do udziału w III Kongresie Dydaktyki Polonistycznej, podczas którego chcemy rozmawiać o celach nauczania polonistycznego i wychowania w kontekście przemian społeczno-cywilizacyjno-kulturowych dokonujących się współcześnie. Mamy nadzieję, że wydarzenie to będzie okazją do integracji wielu środowisk troszczących się o dydaktykę polonistyczną.
Literatura współczesna i najnowsza w edukacji polonistycznej. Analizy i (re)interpretacje
Zakład Metodyki Nauczania Literatury i Języka Polskiego, Instytut Filologii Polskiej oraz Uniwersytet Rzeszowski zapraszają do udziału w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej organizowanej w Rzeszowie w dniach 11–12 kwietnia 2016 r.: