Polish Studies Newsletter

Research project

TICASS | wolna licencja Creative Commons 4.0 International Licence (CC-BY-NC-ND)
Added on: 27.11.2018

Projekt TICASS: Technologie obrazowania w komunikacji, sztuce i naukach społecznych

Institutions:
The Polish University Abroad in London (Co-operating institution) | Akademia Sztuki w Szczecinie (Co-operating institution)
Cities/towns:
Szczecin
Fields:
Historia i teoria sztuki, sztuki plastyczne, kultura wizualna | Nauki filozoficzne | Filmoznawstwo i media audiowizualne | Kulturoznawstwo (w tym: współczesne studia kulturowe i antropologiczno-kulturowe) | Socjologia | Nauki o poznaniu i komunikacji społecznej | Architektura i urbanistyka
Deadline:
1.05.2017-30.04.2021

Technologie wizualne mają ważne znaczenie dla repertuaru najistotniejszych ludzkich kompetencji, ponieważ wraz z nimi pojawia się nowy język wizualnej narracji oraz nowy sposób odczytywania znaków wizualnych. Aby rozpoznać i opisać możliwości i ograniczenia charakterystyczne dla technologii wizualnych we współczesnej ikonosferze, badacze instytucji partnerskich w ramach projektu TICASS, stawiają sobie następujące pytania: Jak ludzie w róznych miastach postrzegają i odczytują znaki wizualne, ikony, kody QR, obrazy dziagnostyczne i grafiki cyfrowe? Jak technologie wizualne funkcjonują w róznych miastach, krajach i kontynentach?

 

W projekcie TICASS w ramach współpracy międzynarodowej wzdłuż osi północ-południe, zarysowującej graficzną linię od Wielkiej Brytanii do Republiki Kenii (poprzez Polskę, Republikę Czeską i Włochy) naukowcy poszują odpowiedzi na stawiane sobie pytania o rolę wizualnej sfery w życiu człowieka. Wybór Partnerów w projekcie jest oparty na podobieństwach i różnicach, które pzowalają nam wziąć pod uwagę uwarunkowania społeczne, polityczne, historyczne, klimatyczne i kulturowe w trakcie poszukiwania wspólnych wartości tak kulturowych, jak i ogólnoludzkich. W ramach projektu TICASS zostają przeanalizowane różne obrazy będące namacalnymi kulturowymi fenomenami. Zamierzeniem tych działań jest rozpoznanie nienamacalnych sensów, znaczeń i wartość, które posłużą celom edukacyjnym oraz przyczynią się do podniesienia poziomu świadomości i krytycznej percepcji, a także zrozumienia specyfiki różnych krajów zaangażowanych w projekt. Dzięki temu naukowcy będą mogli wypracować Zintegrowaną Teorię Edukacji Wizualnej, która ułatwi mobilność w wielości wizualnych komunikacji. Na tej podstawie przygotowany zostanie Raport z Rekomendacjami dla Edukacji w obszarze Sztuki, Mediów i Projektowania przeznaczonymi dla instytucji eukacyjnych na poziomie wyższym. Zatem, projekt TICASS stawia sobie za cel przyczynienie się do rozwoju współpracy międzynarodowej, nabycie nowych umiejętności i wsparcie rozwoju zawodowego w obszarze badań i innowacji. Wymiana międzynarodowa i transkontynentalna pomiędzy badaczami przyczyni się do wzmocnienia świadomości na temat ludzkiej kondycji w ikonosferze, co ma szczególne znaczenie dla społeczeństwa opartego na wiedzy zgodnie z zasadami przewodnimi dla Kreatywnej Europy i Kreatywnej Afryki. 

Wszystkie intytucje, które biorą udział w projekcie:

Polski Uniwersytet na Obczyźnie w Londynie (PUNO) – Wielka Brytania, Beneficjent
Stowarzyszenie Edukacja, Nauka, Kultura (SENK) – Polska, Beneficjent
Akademia Sztuki w Szczecinie (AASZ) – Polska, Koordynator
Università degli Studi di Macerata (UNIMC) Włochy, Beneficjent
Univerzita Jana Evangelisty Purkyne v Usti nad Labem (UJEP) – Republika Czeska, Beneficjent
Pwani University (PU) – Republika Kenii, Partner

Information

Funding:
TICASS jest finansowany w ramach Horyzontu 2020 Unii Europejskiej na podstawie umowy grantowej nr 734602
Published by:
Justyna Gorzkowicz

Cultural anthropologist specialising in literary studies, art critic; head of the Research Centre on the Legacy of Polish Migration in London

Added on:
27 November 2018; 13:23 (Justyna Gorzkowicz)
Edited on:
18 October 2019; 16:01 (Justyna Gorzkowicz)
We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.