Polish Studies Newsletter

Event

Date of the event: 21.04.2018 - 22.04.2018
Added on: 11.03.2018

Fantastyczne tryumfy wyobraźni

Type of the event:
Conference
City or town:
Kraków

Fantastyka z racji swej ogromnej siły oddziaływania odbiorczego poddawana jest systematycznej rewizji ze strony najróżniejszych środowisk – naukowych, krytycznoliterackich, publicystycznych i fanowskich – przez co, wbrew pozorom, coraz trudniej o kompleksowe i komplementarne ujęcie wszystkich jej przejawów. O fantastyce myślimy zarówno w wypadku Lais Marie de France, malarstwa Zdzisława Beksińskiego, “mityzujących rzeczywistość” opowiadań Brunona Schulza i Gormenghastu Mervyna Peake’a, komiksów noir o Batmanie, futurologicznych parabol Stanisława Lema, muzyki Daft Punku i Percivala, quasi-historycznych powieści Guya Gavriela Kaya, meksykańskiego Día de Muertos czy postmodernistycznej prozy Grahama Chapmana, Grega Egana lub Jacka Dukaja. Obecny consensus ma dość płynny i niejednoznaczny charakter: dzielimy fantastykę wpierw podług mediów, a potem pewnych konwencji estetycznych, trudząc się nad rozróżnieniem steampunku od gaslamp fantasy, podczas gdy równocześnie dalej problemem pozostaje granica pomiędzy fantastycznością jakiegoś motywu lub zabiegu narracyjnego a fantastyką jako taką: fabułotwórczą, gatunkotwórczą i światotwórczą. Z tego też względu organizatorzy konferencji Fantastyczne tryumfy wyobraźni zachęcać będą do podjęcia namysłu nad fantastyką i fantastycznością sensu largo – w wymiarze historycznym, ponaddyscyplinarnym i ponadkonwencjonalnym, nie ograniczając przy tym zakresu jej występowania jedynie do mniej lub bardziej znormalizowanych nurtów fantasy, science fiction i horroru.

  • historia fantastyki;
  • fantastyczność w historii literatury;
  • realizm magiczny;
  • fantastyka grozy i horror;
  • groza i gotycyzm;
  • fantasy i fantastyka mitopoetyczna;
  • science fiction, futurologia, fantomatyka;
  • fantastyka postapokaliptyczna;
  • fantastyka dla dzieci i młodzieży;
  • fantastyka superbohaterska;
  • fantastyka i sztuki plastyczne;
  • fantastyczne filmy, komiksy, seriale, animacje, gry wideo;
  • fantastyczna narraktywność: RPG i LARP;
  • kultowe teksty fantastyczne i kanon fantastyki;
  • “drugi obieg” fantastyki: krytyka literacka, festiwale i konwenty;
  • fandom i aktywność fanów;
  • nagrody za twórczość fantastyczną;
  • fenomen Disneya;
  • najnowsze nurty krytyczne i szkoły interpretacyjne w badaniach nad fantastyką;
  • fantastyka a aktualne dyskursy społeczno-polityczne;
  • płeć, cielesność i erotyka w fantastyce;
  • fantastyka i tabu;
  • fantastyka i religia;
  • subkreacja i światotwórstwo fantastyczne;
  • narracje transmedialne w fantastyce;
  • bestiariusze i monstrualność w fantastyce;
  • figury i postacie fantastyczne;
  • fantastyka a technologia;

Niezależnie od tego Organizatorów interesować będą referaty poświęcone następującym autorom fantastycznym (podobnie jak wyżej, będzie to zarówno fantasy, science fiction, jak i fantastyka grozy, w tym horror) – z zastrzeżeniem, że jest to lista otwarta, świadomie stroniąca od wprowadzania jakichkolwiek podziałów tematycznych i gatunkowych:

Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres tryumfy.wyobrazni@gmail.com mija 28 marca 2018 roku. Na podany adres prosimy przesłać dokument w formacie edytowalnym (.doc, .docx, .rtf), zatytułowany wg schematu „Imię Nazwisko, Tytuł referatu” i zawierający:

  • abstrakt (max. 600 słów);
  • notę biograficzną (max. 80 słów), zawierającą aktualną afiliację, tytuł naukowy oraz profil badawczy
  • numer telefonu oraz korespondencyjny email.

Na pokrycie kosztów związanych z organizacją konferencji, w tym zwłaszcza cateringu, przygotowania materiałów dla uczestników oraz publikacji pokonferencyjnej, przewiduje się opłatę rejestracyjną w wysokości 350 PLN. Po konferencji, organizatorzy będą zachęcać do rozbudowania referatów do postaci rozdziałów naukowych do monografii recenzowanej (udostępnionej w Centrum Otwartej Nauki na licencji CC BY 4.0) lub numeru monograficznego punktowanego czasopisma naukowego w otwartym dostępie. Informacje o publikacjach dotychczas zrealizowanych przez Ośrodek Badawczy Facta Ficta – w dwóch seriach wydawniczych – znajdują się na stronie internetowej: factaficta.org w zakładce “Publikacje”.

Komitet organizacyjny

dr Ksenia Olkusz (Ośrodek Badawczy Facta Ficta)
dr Anita Całek (Uniwersytet Jagielloński, Ośrodek Badawczy Facta Ficta)
mgr Barbara Szymczak-Maciejczyk (Uniwersytet Pedagogiczny)
mgr Krzysztof M. Maj (Uniwersytet Jagielloński, Ośrodek Badawczy Facta Ficta)

Rada naukowa

dr hab. prof. UMCS Paweł Frelik (Uniwersytet im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
prof. dr hab. Bożena Olszewska (Uniwersytet Opolski)
dr Sylwia Borowska-Szerszun (Uniwersytet w Białymstoku)
dr Beata Kołodziejczyk-Mróz (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie)

Kontakt: tryumfy.wyobrazni@gmail.com

(Informacje Organizatorów)

Information

Address:
Uniwersytet Pedagogiczny (sala 539), ul. Podchorążych 2, Kraków
Application deadline for speakers:
28.03.2018
Fee:
350 zł
Added on:
11 March 2018; 10:09 (Mariola Wilczak)
Edited on:
11 March 2018; 10:09 (Mariola Wilczak)

See also

18.10.2020

Fantastyka, fantazmaty, imaginaria / ogólnopolska konferencja naukowa online

Fantastyka poddawana jest systematycznej rewizji ze strony najróżniejszych środowisk – naukowych, krytycznoliterackich, publicystycznych i fanowskich – przez co, wbrew pozorom, coraz trudniej o kompleksowe ujęcie wszystkich jej przejawów. O fantastyce myśli się w różnych kontekstach estetycznych, a także jako o rozmaitych dziedzinach, takich jak literatura, film, malarstwo, komiks, serial, gry wideo, a nawet twórczość dla młodszych adresatów czy muzyka. Co więcej, obecny sposób pojmowania czy postrzegania ma dość płynny i niejednoznaczny charakter, a skoro tak, to wciąż problemem pozostaje granica pomiędzy fantastycznością jakiegoś motywu lub zabiegu narracyjnego a fantastyką jako taką: fabułotwórczą, gatunkotwórczą i światotwórczą. W obręb tej problematyki wliczać także trzeba rozmaite fantazmaty czy imaginaria oraz wciąż ewoluujące pojęcia zawłaszczające sferę fantastyczności. (informacja organizatorów)

31.03.2021

Polska proza fantastyczna XX i XXI wieku

Redakcja "Bibliotekarza Podlaskiego" zaprasza do do współtworzenia numeru tematycznego 2/2021 „Bibliotekarza Podlaskiego”: Polska proza fantastyczna XX/XXI w. 

30.03.2017

Światy poza światem - narracje fantastyczne w literaturze i mediach / 3. Ogólnopolska Konferencja Naukowa

Wobec niedawnej publikacji książki Piotra Stasiewicza "Między światami. Intertekstualność i postmodernizm w literaturze fantasy" (Białystok 2016), w najnowszych badaniach nad fantastyką wypełniła się kolejna z luk metodologicznych, powodowanych długotrwałym impasem w refleksji akademickiej poświęconej poetyce fantastycznej. Zwrot postmodernistyczny, choć zazwyczaj kojarzony z przewartościowywaniem prozy wysokiego realizmu, objął w niej także rozległe spectrum gatunków i konwencji fantastycznych – dzięki czemu możliwe staje się myślenie o postmodernie sensu largo, obejmującej swym zakresem nie tylko "Podwójną wygraną jak nic" Raymonda Federmana, ale także "Troikę" Stepana Chapmana czy też awangardowe powieści z Magowskiej serii “Uczta wyobraźni”.

31.03.2016

Karczma na rozstajach: Rola magii w literaturze fantastycznej

Instytut Filologii Polskiej Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie wraz z Częstochowskim Stowarzyszeniem Miłośników Kultury, Literatury i Fantastyki "Salt Lake City" zapraszają na trzeci panel żywej konferencji Spotkania z Fantastyką pt. Karczma na rozstajach: Rola magii w literaturze fantastycznej. Na spotkanie zapraszamy wszystkich pasjonatów literatury fantastycznej, graczy oraz miłośników gier RPG i szeroko pojętego fandomu. Zgłoszenia do 10 kwietnia 2016.

We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.